Ročník č. 11
- Květen 2003 |
Fakultní
zprávy
Vědecká rada
zapsala
Ilona Kyselová
(sekretariat
děkana UK 2. LF)
Zasedání dne
17. 4. 2003
Zahájení
Jednání vědecké rady zahájil prof. MUDr. Josef Koutecký,
DrSc. přivítáním všech přítomných členů vědecké
rady, zvláště uvítal hosty zasedání prof. MUDr. T. Fučíkovou,
DrSc., RNDr. C. Haškovce, CSc. a doc. MUDr. T. Eckschlagera,
CSc.
Personální záležitosti
Úvodem slavnostní části vědecké rady přečetl děkan
fakulty omluvný dopis doc. MUDr. Oldřicha Šnobla, který ze
zdravotních důvodů nemohl být osobně přítomen zasedání
VR. Laudace k jeho životnímu jubileu bude vydána ve fakultním
bulletinu Pelikán.
Děkan fakulty věnoval ve slavnostní části vědecké
rady první laudaci doc. MUDr. Blance Sukové, CSc., docentce
II. dětské kliniky UK 2. LF a FN Motol. Docentka Suková převzala
gratulační dopis a květinu. Následovala laudace doc. MUDr.
Vilmě Marešové, CSc., přednostce I. infekční kliniky UK
2. LF a FN Bulovka, které vedení fakulty udělilo stříbrnou
pamětní medaili 2. lékařské fakulty. Poslední laudací
oslovil děkan fakulty prof. MUDr. Romana Kodeta, CSc., přednostu
Ústavu patologie a molekulární medicíny UK 2. LF a FN
Motol, který převzal bronzovou pamětní medaili 2. lékařské
fakulty.
V dohodě ministryně zdravotnictví a ministryně školství
bylo prodlouženo funkční období přednostům klinik a ústavů.
Děkan fakulty předal jmenovací dekrety těmto přednostům:
doc. MUDr. Jiřině Bartůňkové, DrSc., přednostce Ústavu
imunologie UK 2. LF a FN Motol, doc. MUDr. Zdeňku Kabelkovi,
CSc., přednostovi Kliniky ušní, nosní a krční UK 2. LF a
FN Motol, prof. MUDr. Romanu Kodetovi, CSc., přednostovi Ústavu
patologie a molekulární medicíny UK 2. LF a FN Motol, doc.
MUDr. Vladimíru Komárkovi, CSc., přednostovi Kliniky dětské
neurologie UK 2. LF a FN Motol, doc. MUDr. Jiřímu Kozákovi,
CSc., přednostovi Dětské stomatologické kliniky UK 2. LF a
FN Motol a prof. MUDr. Jiřímu Šnajdaufovi, DrSc., přednostovi
Kliniky dětské chirurgie UK 2. LF a FN Motol.
Habilitační řízení
as. MUDr. Ondřeje Hrušáka, Ph.D., odborného asistenta Ústavu
imunologie UK 2. LF a FN Motol, v oboru lékařská
imunologie.
Téma habilitační přednášky: "Imunologická
diagnostika dětských akutních leukemií."
Jménem hodnotitelské komise přednášku posoudil prof.
MUDr. Bohuslav Ošťádal, DrSc.
Usnesení: Vědecká rada svým hlasováním doporučila udělit
as. MUDr. Ondřeji Hrušákovi, Ph.D. vědecko-pedagogický
titul docent pro obor lékařská imunologie a celé řízení
postupuje k rukám rektora Univerzity Karlovy v Praze.
Zprávy vedení
Doc. MUDr. Jiří Hoch, CSc., přednosta Chirurgické
kliniky UK 2. LF a FN Motol Praha - schválení komise ke
jmenovacímu řízení profesorem v oboru chirurgie.
Závěr: Souhlas.
Doc. RNDr. Jiří Wilhelm, docent Ústavu lékařské
chemie a biochemie UK 2. LF Praha - schválení komise
ke jmenovacímu řízení profesorem v oboru lékařská
chemie a biochemie.
Závěr: Souhlas.
Děkan fakulty z podnětu prof. MUDr. Evy Sykové, DrSc. předložil
vědecké radě ke schválení návrh na udělení čestné vědecké
hodnosti doktora honoris causa za celoživotní dílo v oboru
fyziologie profesoru Torstenovi N. Wieselovi, profesoru
fyziologie a neurobiologie na Harvardské universitě.
Závěr: Vědecká rada vyjádřila hlasováním
souhlas.
Prof. MUDr. Petr Goetz, CSc., přednosta Ústavu biologie a
lékařské genetiky UK 2. LF a FN Motol, byl jmenován
ministryní zdravotnictví členem Vědecké rady MZ ČR.
Na návrh děkana fakulty rektor Univerzity Karlovy v Praze
jmenoval členy vědecké rady UK: prof. MUDr. Jaroslava
Masopusta, DrSc., doc. MUDr. Jana Starého, DrSc. a prof.
MUDr. Bohuslava Ošťádala, DrSc.
Nakladatelství Grada Publishing oslavilo 10 let svého trvání.
Při této příležitosti nakladatelství udělilo fakultě
poděkování za dlouholetou spolupráci. Jejím výsledkem
bylo vydání řady úspěšných učebnic i vědeckých
monografií.
Proděkanka Bartůňková předložila vědecké radě ke
schválení návrh na udělení akreditace oborů pro habilitační
řízení a jmenovací řízení profesorem. Pro nesplnění
kritérií fakulta nemůže žádat o akreditaci oboru
farmakologie a soudního lékařství. Naopak nově kritéria
splňuje obor lékařská imunologie a obor epidemiologie.
Závěr:Hlasování o zařazení oboru lékařská imunologie
- souhlas. Hlasování o zařazení oboru epidemiologie -
souhlas. Vědecká rada schválila návrh proděkanky Bartůňkové
o akreditaci oborů pro habilitační řízení a jmenovací
řízení profesorem.
|
Ročník č. 11
- Březen 2003 |
Fakultní
zprávy Akademický senát
zapsala
Ilona Kyselová
(sekretariat
děkana UK 2. LF)
Zasedání dne
16. 4. 2003
Zahájení
Jednání akademického senátu zahájil předseda as. MUDr.
Ondřej Hrušák, Ph.D. přivítáním všech přítomných členů
senátu, zvláště uvítal hosty zasedání prof. MUDr. J.
Kouteckého, DrSc., doc. MUDr. J. Bartůňkovou, DrSc., prof.
MUDr. J. Hergeta, DrSc., prof. RNDr. V. Peloucha, CSc., prof.
MUDr. J. Šnajdaufa, DrSc., doc. MUDr. P. Zobana, CSc. a
Ing. E. Kuželovou.
Kontrola zápisu proběhla bez připomínek.
Zprávy vedení
Děkan fakulty požádal senát o souhlas s návrhem na změnu
názvu Ústavu základů vzdělanosti a lékařské etiky. Nový
název: Ústav lékařské etiky a humanitních základů
medicíny UK 2. LF. Důvodem změny názvu je vágnost a
mnohoznačnost termínu "základy vzdělanosti". Požadovaná
změna slovosledu lépe vystihne zaměření pracoviště. V této
souvislosti předmět vyučovaný v 1. ročníku magisterského
studia lékařství ponese název "Humanitní základy
medicíny" nikoli "Základy vzdělanosti".
Závěr: Senát svým hlasováním vyjádřil souhlas se změnou
názvu ústavu.
Děkan fakulty dále předložil senátu návrh na zřízení
Ústavu ošetřovatelství UK 2. LF a FN Motol.
Zdůvodnění návrhu
Zavedení bakalářského programu Ošetřovatelství do
studijních programů 2. lékařské fakulty vzniká na základě
společenské poptávky, zejména ze strany Fakultní
nemocnice v Motole. Zvyšování podílu vysokoškolsky vzdělaných
pracovníků ve zdravotnictví je jednou z podmínek začleňování
České republiky do Evropské unie a získání mezinárodní
akreditace zdravotnických zařízení v systému ISO. Rozvoj
bakalářských programů je v souladu s "Dlouhodobým záměrem
MŠMT" v oblasti vysokého školství a "Dlouhodobým
záměrem UK". Fakulta má dostatečný stávající počet
kvalifikovaných učitelů z řad zaměstnanců fakulty, kteří
budou zajišťovat výuku oboru. Navrhovaný ústav ošetřovatelství
se personálně (3 úvazky) oddělí od Interní kliniky a
bude koordinovat další výuku tohoto oboru, a to jak pro
mediky, tak pro bakaláře, společně s externími učiteli převážně
z řad zaměstnanců FN Motol. Kapacity zdravotnických zařízení
FN Motol mohou být k výuce beze zbytku využívány na základě
již existující smlouvy s FN Motol o výuce studentů UK 2.
LF.
Závěr: Senát svým hlasováním vyjádřil souhlas se zřízením
Ústavu ošetřovatelství. Návrh bude postoupen prostřednictvím
rektorátu UK na MŠMT ČR a MZ ČR.
Proděkan Šnajdauf předložil senátu návrh na doporučení
jmenovat přednosty nově zřízených klinik UK 2. l ékařské
fakulty:
Prof. MUDr. Jana Hořejšího, DrSc., přednostou Kliniky
gynekologie dětí a dospívajících UK 2. LF a FN Motol na
období 2 let.
Závěr: Senát jmenování doporučuje.
as. MUDr. Petra Pavla, CSc., přednostou Kardiochirurgické
kliniky UK 2. LF a FN Motol na období 2 let.
Závěr: Senát jmenování doporučuje.
Doc. MUDr. Jaromíra Musila, přednostou Pneumologické
kliniky UK 2. LF a FN Motol na období 2 let.
Závěr: Senát jmenování doporučuje.
Proděkan Pelouch předložil návrh na stanovení poplatků
spojených se studiem. Poplatky jsou stanoveny podle přílohy
č. 6 Statutu Univerzity Karlovy (1. 9. 1999) - změna reg.
20. 8. 2002. Plné znění tohoto předpisu naleznete na
www.cuni.cz - Statut a další vnitřní předpisy - poplatky
spojené se studiem - příloha č. 6.
Michal Pelíšek, předseda SKAS, informoval, že touto
problematikou se bude v blízké době znovu zabývat i
Akademický senát Univerzity Karlovy. V pondělí 12. května
2003 ve 14,30 se na toto téma v Zelené posluchárně
Karolina uskuteční veřejná diskuse, na kterou jsou zváni
všichni členové akademické obce. M. Pelíšek dodal, že
nejvíce je kritizována skutečnost, že novela zákona, která
byla podkladem pro změnu přílohy č. 6 Statutu UK a která
byla přijata v roce 2000, nezohledňuje časové souvislosti.
Poplatky jsou totiž nuceni platit i studenti, kteří úspěšně
ukončili jedno vysokoškolské studium a do druhého studia
nastoupili před dnem schválení dané novely.
Rozmezí výše poplatků podle přílohy č. 6 Statutu UK:
* Výše poplatku za úkony spojené s přijímacím řízením1
činí nejvýše 20 % základu2.
* Výše poplatku spojeného se studiem jednotlivých bakalářských
a magisterských studijních programů činí
u poplatku uvedeného v § 58 odst. 3 zákona nejméně jednu
polovinu a nejvýše jedenapůlnásobek základu2 za každý měsíc
studia,
u poplatku uvedeného v § 58 odst. 4 zákona nejvýše základ2
za každý rok studia.
* Výše poplatku spojeného se studiem studijního programu
uskutečňovaného pro cizince v cizím jazyce3 činí nejvýše
25.000 USD za každý rok studia.
Konkrétní výše poplatků se určuje a zveřejňuje způsobem
stanoveným v čl. 33 statutu. Stanovená výše poplatku se týká
studenta, kterému v daném akademickém roce vznikla
povinnost tento poplatek hradit. U poplatku podle odstavce 2 písm.
a) se výše poplatku stanoví s ohledem na finanční náročnost
uskutečňovaného studijního programu.
1 § 58 odst. 1 zákona o vysokých školách.
2 § 58 odst. 2 zákona o vysokých školách.
3 § 58 odst. 5 zákona o vysokých školách.
Návrh kolegia děkana 2. lékařské fakulty
* Poplatek za úkony spojené s přijímacím řízením pro
ak. r. 2004/05 - 540,- Kč.
* Poplatek za úkony spojené s přijímacím řízením pro
ak. r. 2004/05 v anglickém jazyce - 1.000,- Kč.
* Poplatek za delší studium (§ 58 odst. 3 zákona č.
111/1998 Sb. a čl. 1 odst. 2 a) změny přílohy č. 6
statutu UK) - 4.100,- Kč/měsíc.
* Poplatek za další studijní program (§ 58 odst. 4 zákona
č. 111/1998 Sb. a čl. 1 odst. 2 b) změny přílohy č. 6
statutu UK) - 2.700,- Kč/rok.
Závěr: Souhlas.
Tajemnice fakulty předložila senátu ke schválení návrh
rozpočtu fakulty pro rok 2003. Tabulka viz. na konic zapisu
Závěr: Senát návrh rozpočtu svým hlasováním schválil.
Výuka jazyků na 2. lékařské fakultě
Proděkan Herget zahájil v senátu diskusi o výuce jazyků
na fakultě. Prezentoval rozsah výuky jazyků na 2. a na 1. lékařské
fakultě vyjádřené v procentech v poměru k ostatním předmětům.
2. lékařská fakulta věnuje výuce jazyků 5,7%, což je
stejný rozsah jako např. pediatrie a více než teoretické
předměty (např. patologie 3,5%). Konstatoval, že je nutné
zvážit, jaký podíl budou mít do budoucna jednotlivé předměty
v souhrnu výuky na fakultě. Studentská komora senátu vyjádřila
názor, že je v zájmu fakulty vyučovat latinu a angličtinu
- lékařskou terminologii. Studenti však vidí jako
neopodstatněnou výuku španělštiny, němčiny, francouzštiny
aj. jazyků, které Ústav jazyků vyučuje formou placených
kurzů učiteli s úvazkem na fakultě. Výuku těchto jazyků
lze zajistit jiným způsobem tak, aby fakulta získala úsporu
pracovních úvazků. Na UK je tendence výuku některých předmětů
v rámci univerzity propojit.
Podíl výdajů na jednotliá pracoviště
Diskusi k tomuto bodu otevřel doc. MUDr. Jan Trka, Ph.D. Senátu
prezentoval tabulku, která na základě evaluačních
ukazatelů ukázala podíl výkonnosti jednotlivých pracovišť.
Tabulka v souladu s evaluací pracovišť jednoznačně označila
pracoviště se silnou stránkou vědecko-výzkumné práce a
na druhé straně pracoviště, která vědecko-výzkumnou činnost
neplní. Fakulta ve struktuře zaměstnanců zaměstnává
pracovníky zařazené ve funkci vědecko-výzkumný pracovník.
Senát diskutoval náplň funkce vědecko-výzkumného pracovníka
a navrhuje, aby tito pracovníci působili na pracovištích,
které plní vědecko-výzkumnou činnost. Naopak na pracovištích
s nevýraznou vědecko-výzkumnou činností pracovníky zařazené
v této funkci řešit např. v rámci reorganizace převedením
na vědecko-výzkumně činná pracoviště.
Různé
Informace o maximální možné výši stipendia pro
postgraduální studenty na UK 2. LF bude po prověření vyhlášek
fakultním právníkem předložena na dalším zasedání AS.
Doc. MUDr. Jan Trka, Ph.D. byl určen jako zástupce AS UK
2. LF na konkursní řízení na místo odborného asistenta
pro Ústav patologie a molekulární medicíny UK 2. LF a FN
Motol. Termín konkursu: 28.4.2003 v 11.30 hod. v konkursní místnosti
fakulty.
MUC. Michal Pelíšek vznesl dotaz, zda se uvažuje o zásadních
změnách v činnosti Ústavu vědeckých informací. Proděkan
Herget informoval senát o koncepci knihovny. V současné době
se pracuje na zavedení a zjednodušení přístupu k časopisům
v elektronické podobě.
V souvislosti s evaluací pracovišť fakulty MUDr. Hrušák
vyjádřil potřebu finančně zhodnotit i ta pracoviště,
která do základní evaluace zapojena nebyla jako např. Ústav
vědeckých informací, děkanát a další tak, aby fakulta
mohla zhodnotit všechny výdaje.
Doc. MUDr. Richard Škába, CSc. informoval o bodech zasedání
AS UK:
* rektor UK zmínil oslavy 655. založení Univerzity Karlovy;
* prorektorka Svobodová informovala o semináři Hodnocení výuky
studenty na UK;
* prorektor Klener informoval senát o grantech GAUK - z 380 přihlášených
projektů bylo přijato 106. Pro příští období je podmínkou
žadatele o grant GAUK mít v projektu zahrnutého studenta
postgraduálního studia;
* Koleje a menzy UK zvýší cenu stravenky pro studenty - navýšení
o 5,- Kč;
* byla schválena nová Vědecká rada UK. Naši fakultu v ní
zastupují doc. MUDr. Jan Starý, DrSc., prof. MUDr. Bohuslav
Ošťádal, DrSc. a prof. MUDr. Jaroslav Masopust, DrSc.
Proděkan Herget pozval členy senátu na Studentskou vědeckou
konferenci, která proběhne v malých posluchárnách fakulty
dne 25. dubna 3003.
MUC. Ondřej Fiala žádá na další zasedání senátu zařadit
bod "curriculum - otázka výuky farmakologie a patologie
ve 3. ročníku".
|
Ročník č. 11
- Květen 2003 |
Osobnosti fakultyLaudace
prof. MUDr. J. Koutecký, DrSc.
děkan UK 2. LF
Laudace doc. MUDr. Oldřichu Šnoblovi, DrSc.
vědecká rada 17. dubna 2003
Ve věkové posloupnosti dnešních jubilantů je na prvním
místě pan docent MUDr. Oldřich Šnobl, DrSc. Narodil se před
85 lety v Praze (15. dubna). V Praze maturoval roku 1937 a
rozhodl se pro medicínu. Studium na pražské lékařské
fakultě přerušila válka. Nastalo nechvalně známé období,
o kterém ze škol vyhnaní studenti později říkali "vším
čím jsem byl, tím byl jsem rád".
To postihlo i studenta Oldřicha Šnobla. Od listopadu 1939
pracoval postupně jako praktikant v pražské drogerii, pak
zastával funkci administrativního pracovníka v Zadákově
továrně na stavebniny v Hostivaři. Školní rok 1940/1941
využil studiem abiturientského kurzu na Obchodní akademii a
složil druhou maturitní zkoušku, po níž získal místo účetního
praktikanta v akciové společnosti Prastav v Praze. Neunikl
ani déle než rok trvající práci v Německu a válečné
období ukončil jako laborant v Ústavu sociální a zdravotní
péče hlavního města Prahy v jeho protituberkulózní
poradně.
Po válce dokončil Oldřich Šnobl studium medicíny v co
nejkratším možném termínu. Promoval 19. prosince 1947. Následující
tři roky (1948-1951) se seznamoval s praktickou medicínou v
oblastní nemocnici na Kladně. Rok z nich působil v pojízdné
ambulanci dětských poraden. Pak už ale vstoupila do jeho života
Česká dětská nemocnice, resp. Dětská fakultní nemocnice
na Karlově a II. dětská klinika. Nastoupil na ni jako
sekundární lékař 12. února 1951, 1. března 1954 byl
ustanoven asistentem Fakulty dětského lékařství.
Vědecko-pedagogická kariéra dr. Šnobla probíhala v následujícím
pořadí:
20. června 1956 složil atestaci I.stupně z
pediatrie.
22. června 1960 obhájil kandidátskou disertační práci
na téma "Urografický efekt biligrafinu forte a jeho použití
v dětské rentgenologii".
15. června 1962 atestoval v oboru radiodiagnostiky.
1. července 1965 proběhlo jeho habilitační řízení
pro obor radiodiagnostiky. Habilitační práce nesla název
"Rentgenová diagnostika bráničních hernií a jejich
diferenciální diagnostika". Ustanoven docentem byl ovšem
až 1. dubna 1968.
17. května 1982 obhájil titul doktora lékařských
věd prací "Radiodiagnostika pneumopatií u novorozenců".
Přednosta II. dětské kliniky profesor Houštěk, který
měl o rentgenovou diagnostiku velký zájem, zřídil při
klinice samostatné rentgenové pracoviště. To se stalo výukovou
základnou rentgenové diagnostiky studentů, které vedli
Antonín Rubín (jen krátkou dobu) a Oldřich Šnobl, který
se pak stal jeho vedoucím. V roce 1962 ho spojila ředitelka
DFN s analogickým pracovištěm v sousedním nalezinci v Ústřední
radiologické pracoviště. Přednostkou byla docentka Eva
Kolihová. Po sloučení DFN s Městskou nemocnicí v Motole
roku 1971 vzniklo v Motole Ústřední radiodiagnostické oddělení
a z něho posléze klinika. Pregraduální výuku vedl docent
Šnobl.
Jubilant rozvíjel na všech místech svého působení
klasickou diagnostiku dětských chorob pod silným vlivem
tehdejší radiologické "bible" Američana Caffeye.
Paleta vyšetřovacích metod se rychle rozšiřovala a i když
docent Šnobl usiloval v mnoha jejích odvětvích, jeho největší
zájem patřil rentgenologii hrudníku. Velkou zásluhou je
sepsání jediné učebnice oboru společně s dr. Hladíkem
("Pediatrická rentgenologie", Státní zdravotní
nakladatelství, Praha 1963). doc. Šnobl uveřejnil mnoho vědeckých
statí v odborných časopisech a kromě zmíněné učebnice
sepsal monografie "Die angeborene Zwerchfellhernien"
(1965) a spolu s Václavem Mydlilem "Radiodiagnostika
pneumopatií novorozeneckého a kojeneckého věku"
(1981). Je také autorem dvou výukových a oceněných filmů:
Rentgenologie trávicí trubice u novorozenců a kojenců a
Rentgenologie bráničních kýl v dětském věku a její
diferenciální diagnostika. Třikrát byly oceněny i jeho
monografie.
Byl předsedou pediatrické sekce České radiologické
společnosti, předsedou komise pro výuku rentgenologie, předsedou
komise pro výuku rentgenologie pediatrických směrů, předsedou
zkušební komise pro rentgenologii, nukleární medicínu a
onkologii (v době tzv. trojskou v reprodukci studentů). Je
čestným členem Pediatrické společnosti a byl členem vědecké
rady naší fakulty. Získal stříbrnou i zlatou medaili FDL,
resp. 2. lékařské fakulty a medaili Univerzity Karlovy.
Přesto, že se docent Šnobl věnoval po celé pracovní
období radiodiagnostice, zůstával všeobecně vzdělaným
pediatrem. Spolupodílel se intenzivně na vzdělání mnoha
medicínských generací fakulty a je spolu s docentkou
Kolihovou představitelem české školy klasické
pediatrickoradiologické diagnostiky. Byl vždycky pracovním
nadšencem schopným překonávat nesnáze, zaníceným učitelem
a osobností naplněnou odpovědností a loyalitou ke
spolupracovníkům a místům ve kterých mu bylo určeno působit.
Docent Šnobl je systematik, až puntičkář škatulkovacího
typu.
Dámy a pánové, protože připomínám významné životní
jubileum vzácného pracovníka naší fakulty, dovolte mi je
zakončit několika tradovanými, možná ne vždy zcela ověřenými
poznámkami osobního rázu, které mi dodal profesor Tůma.
Snad mi je docent Šnobl odpustí.
- V jednom období, kdy pracoval na infekčním oddělení, si
jej oblíbily řádové sestry a před infekční nákazou ho
chránily pravidelnou vnitřní dezinfekcí kvalitním koňakem.
-
V pamětech zkoušejícího profesora Věšína - velmi přísného
akurátního rentgenologického pánaboha té doby - se zapsal
svým oponentním vystoupením v předatestačním kurzu proti
věšínovskému pojetí bráničních hernií a prosazením
svého rozdělení.
-
Po habilitační přednášce, pronesené před vědeckou
radou fakulty v posluchárně na 2. patře 2. pavilonu dětských
klinik v budovách České dětské nemocnice na Karlově, se
mu v rámci bohatého společenského dění ztratila celá
obrazová dokumentace diapozitivů použitých k přednášce.
Diapozitivy nenašel a jejich ztrátu snad dosud neoželel, i
když sbírku samozřejmě postupně doplnil. V nedávné době
svůj dokumentační archivní materiál věnoval Klinice
zobrazovacích metod, kde je uschován.
-
Své pevné zásady nekompromisně uplatňoval i u mediků.
Dosud se vypráví o době, kdy se kontrolovala docházka a výuka
začínala přesně v 7.30. V té době se - nejen medici -
dostávali do Motola proslulou stodvacítkou. Jediná linka
autobusu svážela do Motola z celé Prahy nejen mediky a zaměstnance,
ale i pacienty. Na stejnou dobu jezdili autobusem i studenti,
kteří končili v kasárnách na kadetní výuce vojny. K
nemocnici autobus dorazil přesně podle jízdního řádu v
7.33. Když se medici pět minut po úředně povinném začátku
dostavili živí a zdraví a v dobré náladě do posluchárny,
zastihli docenta Šnobla, jak uklízí připravené snímky a
suchým úředním hlasem jim oznamuje: " Udělal jsem již
prezentaci. Protože tu nikdo nebyl, máte neomluvenou hodinu.
Přijďte na náhradní praktika ve volném týdnu před zkouškami".
A odešel.
-
Systematické hromadění faktů a vědomostí dalo základ
jeho archivu nejen vědeckému. Docent Šnobl po dlouhá léta
shromažďoval anekdoty. Psal je do sešitů, kterých má
mnoho. Na klinických sezeních byl (podobně jako profesor
Zapletal nepřeberným bohatstvím písniček) ústředním
bodem vyprávěnek. Některé patřily k opakovaným podnětům
úsměvných historek.
-
Nikdy se neoženil, žil ve své vile na Bílé hoře v těsném
sousedství rokokového klášterního komplexu se svou
sestrou. Nepředpokládá se však, že by se žen bál. Vyprávěla
se historka o konzultaci žensky půvabné docentky Padovcové,
za níž po jejím příchodu do popisovny ve zvýšeném přízemí
vstupního pavilonu dětských klinik zapadly dveře a nešly
otevřít. Galantní doc. Šnobl vyskočil z okna, aby - podle
jeho tvrzení - přivolal zámečníka ku pomoci. Při dopadu
si však poranil kotník, sám musel vyhledat ošetření a k
docentce Padovcové - a do práce - se po několik dní nevrátil.
Podle názoru docentky Padovcové před ní Šnobl utekl a
proto dobře mu tak.
-
Téměř nahlas se dělaly narážky na zájem některých žen,
například zajímavě krásné vysoké Gražyny Volné, lékařky
polského původu s bohatou černou kšticí vyčesanou do
vysokého drdolu. Mimochodem, polské lékařky, které se chtěly
věnovat samostatnému oboru pediatrické radiologie, vyhledávaly
po řadu let stáže u docenta Šnobla. Odolal.
-
Docent Šnobl má vizuální paměť - další pozitivum
rentgenologa. Využívá jí - a své představivosti - ke
kresbě a k malbě. V jeho vile má mládenecký pokojík
vyzdobený svými malbami - portréty, malbami květin a zátiší.
Jeho precizní kresby anatomických schémat jsou ostatně základem
pedagogicky působivého aranžmá jeho vědeckých prací a učebnicových
tisků.
-
V prostředí jeho domova je i sbírka gramofonových nahrávek
se zvláštním archivním bohatstvím swingové hudby. Rád a
dobře tančil, nevynechal žádný z medických plesů, byl výborným
společníkem. Dlouholeté je jeho přátelství s manželi
Lomíčkovými. Pravidelně každoročně o zimních prázdninách
trávili společně týden na lyžích v Alpském hotelu ve
Sv. Petru ve Špindlerově Mlýně v Krkonoších. Zpočátku
šedesátých let je i jeho povzdech před jedním z takových
pobytů, že si musel modernizovat lyžařské vybavení.
Nechal si truhlářem uříznout výčnělky na špičkách lyží,
protože to již vypadalo zastarale a nemoderně. Ovšem přineslo
to i nevýhody, protože nebylo kam přivázat provázková očka,
jimiž se provlékaly hůlky a lyže se tak daly pohodlně při
výstupu do kopce táhnout za sebou.
To je vše k velkému jubileu velkého učitele naší
fakulty spolu s vyjádřením úcty, díků a vděčnosti a přáním
všeho dobrého.
Laudace doc. MUDr. Blance Sukové, CSc.
vědecká rada 17. dubna 2003
Rád blahopřeji k významnému životnímu jubileu paní
docentce MUDr. Blance Sukové, CSc. V Praze se narodila, a s výjimkou
dvou popromočních let, kdy působila na dětském oddělení
nymburské nemocnice (1958-1960), zůstala Praze věrná. V
roce 1952 maturovala na věhlasném gymnáziu v Nerudově
ulici a po šesti letech (10. července 1958) promovala po úspěšném
ukončení studia na Fakultě dětského lékařství
Univerzity Karlovy. Lékařská studia ale zahájila na Fakultě
všeobecného lékařství a na naši fakultu přestoupila po
dvou letech.
Po už zmíněném dvouletém působení v Nymburku se vrátila
do Prahy a tři roky (1960-1963) byla asistentkou na našem Ústavu
patologické anatomie. Další čtyři roky (1963-1967) byla
řádnou aspirantkou katedry fakultní pediatrie Fakulty dětského
lékařství. Po ukončení aspirantury pracovala jako sekundární
lékařka na II. dětské klinice a v Ústavu výzkumu vývoje
dítěte a v letech 1971 až 1977 jako odborná asistentka
kliniky. V říjnu roku 1977 se stala samostatnou vědeckou
pracovnicí katedry a na asistentské místo na II. dětské
klinice se vrátila v únoru 1983.
Paní docentka Suková složila atestaci I. stupně z
pediatrie v roce 1960, II. stupně v roce 1973 a atestaci z
alergologie a klinické imunologie roku 1996. Kandidátskou
disertační práci na téma "Žlázové struktury
trachey a bronchů" obhájila 23. března roku 1972.
Docentkou pediatrie byla jmenována roku 1990. Aktivní činnost
na fakultě ukončila 1. července roku 1988, ale má stále
na II. dětské klinice částečný úvazek a navíc pracuje
v částečném úvazku na alergologické ambulanci Nemocnice
sv. Alžběty v Praze 2.
Hlavními odbornými zájmy docentky Sukové byly otázky
ontogenetického vývoje žlázových struktur trachey a
bronchů a jejich histologické změny u dětí s chronickým
respiračním onemocněním a klinická problematika obstrukčních
bronchitid a bronchiálního astmatu, idiopatické intersticiální
plicní fibrózy, plicní nokardiózy, kerosenové pneumonie,
recidivujících respiračních onemocnění a také
psychogenního kašle. Uvedenou problematiku řešila docentka
Suková v průběhu let 1976-1990 v rámci několika výzkumných
úkolů, a to jako hlavní řešitel (za úspěšné vyřešení
úkolu "Diagnostika, léčba a prevence opakovaných a
chronických respiračních onemocnění u dětí" získala
v roce 1993 hodnocení A), ale v následujících létech i
jako spoluřešitelka několika grantů profesorů Zapletala,
Tomášové, Tůmy a docenta Pohunka.
Z posléze uvedené grantové činnosti vzešly publikace
osvětlující problematiku gastroezofageálního refluxu jako
podkladu opakujících se chronických respiračních onemocnění
u dětí a význam bronchoalveolární laváže pro
diagnostiku intersticiálních plicních onemocnění.
Docentka Suková uskutečnila longitudinální studii hodnotící
bronchiální hyperreaktivitu a pozitivitu alergologických kožních
testů v populaci zdravých dětí a mladistvých. Publikovala
48 vědeckých prací v domácích a 17 v zahraničních
odborných časopisech.
Paní docentku Sukovou zná spousta lékařů, které za
dlouhou dobu působení na II. dětské klinice učila (ve
4.,5. i 6. roce studií) a v období posledních několika let
i posluchačů Univerzity 3. věku, kterým přednáší o
alergiích. Je členkou České pediatrické společnosti,
Společnosti pro fyziologii a patologii dýchání, České
pneumologické společnosti a České společnosti alergologie
a klinické imunologie.
Manžel paní docentky Sukové je gynekolog, v létech
1968-1980 pracoval na gynekologicko-porodnické klinice naší
fakulty v Londýnské ulici. Od dvou dcer má zatím tři vnoučata
- dvě mladší jsou čerstvá - březnová.
Volný čas trávívá paní docentka na chalupě v jižních
Čechách. Ráda cestuje, ráda navštěvuje divadla.
Laudace doc. MUDr. Vilmě Marešové, CSc.
vědecká rada 17. dubna 2003
I když to není pro nás, kteří se často setkáváme s
paní docentkou Vilmou Marešovou, nijak patrné, nedá se dělat
nic než konstatovat, že i jí několik let přibylo. Přes
to všecko, že v rámci svého oboru disponuje všelikými
vakcínami, proti věkovému nárůstu žádnou nemá. Proto
moje dnešní laudace.
Bylo to s ní tak. Členové Akademického klubu turistů
chodili po Roháčích. Byl mezi nimi Slovák z Oravského
Podzámku a Češka z Prahy. Oba studenti práv na Karlově
univerzitě. Z té horské známosti vzešlo manželství a z
něho pochází Vilma Marešová, v pořadí druhá ze tří dětí.
Byla válka, vysoké školy zavřené - maminka se vdala na
Slovensko, do Bratislavy, tam se Vilma narodila. Pozdní část
válečné doby žila rodina na Oravě, pak v Praze a od roku
1946 do roku 1952 ve vlastním rodinném domku v Bratislavě.
Z toho se v rámci tzv. akce B musela vystěhovat, původně
do Margecian, se stranickým dovolením pak k prarodičům do
Tvrdošína. Otec se stal z právníka jeřábníkem a Vilma
absolvovala základní školu s vyznamenáním.
Vyznamenání si pak zopakovala na konci tehdejší jedenáctiletky
při maturitě v Trstené. Bavilo ji mnoho věcí: matematika
(vyhrávala olympiády), fyzika a chemie. Recitovala a závodila
na běžkách, zpívala v obou těch školách v pěveckém
sboru. Jen s klavírem to nevyšlo, resp. s dědečkem, který
ji při cvičení tloukl přes prsty. Skončila u 80. cvičení
známé Bayerovy Školy na klavír.
I když Dr. Marešová doporučení ke studiu na vysoké škole
nedostala, ředitel školy přece jen přihlášky na lékařskou
fakultu do Bratislavy a na Fakultu dětského lékařství do
Prahy poslal. Bratislava přihlášku vrátila, Praha se
ozvala a přijímací pohovor Vilma absolvovala s noblesním
profesorem Hněvkovským. Absolvovala ho úspěšně, což
bylo krajskému tajemníkovi strany úplně jedno a studovat jí
nedovolil. A tak začala Vilma pracovat jako dělnice v n.p.
Tesla Orava v Nižné nad Oravou. Po roční, zřejmě kvalitní
práci, v jejímž průběhu absolvovala kurz elektrotechniky
a kvalifikovala se do funkce frekvenčního mechanika, jí kádrováci
Tesly studium doporučili. Zahájila je v září 1961 na lékařské
fakultě Pavla Jozefa Šafárika v Košicích, ze které přestoupila
po dvou letech (1963) na fakultu naši. Promovala 27. června
1967.
Paní docentka byla studentkou pilnou - prohlubovala si
znalosti a zkušenosti na pracovištích vedených znamenitými
osobnostmi naší fakulty - byla volontérkou na chirurgické
klinice Vahalově a demonstrátorkou na ortopedické klinice
profesora Hněvkovského. Po promoci si odskočila na pouhý
jeden měsíc na dětské oddělení do Trstené (to snad
jenom proto, aby se tam pochlubila diplomem), odkud odešla do
nemocnice ve Slaném, kde si od září 1967 do listopadu 1968
odpracovala "kolečko" na interním, chirurgickém,
gynekologickém, a také dětském oddělení. V listopadu
1968 nastoupila na infekční kliniku nemocnice Bulovka, v
listopadu roku 1971 přestoupila na její dětské oddělení,
aby se na infekční kliniku vrátila jako pediatrický
konziliář v roce 1976.
22. listopadu 1971 složila atestaci I. stupně z
pediatrie. 27. března 1975 složila atestaci II. stupně z
pediatrie. V rámci působení na infekční klinice složila
12. listopadu 1979 specializační atestaci z infekčního lékařství.
To už ale byla od roku 1977 zařazena do samostatné vědecké
přípravy pro složení kandidátských zkoušek v oboru
pediatrie. 18. června 1984 obhájila disertační práci na téma
"Klinické projevy nákazy Mycoplasma pneumoniae".
Docentkou pro obor infekčních nemocí byla dr. Marešová
jmenována 1. února 1987.
Do funkce odborného asistenta nastoupila Dr. Marešová na
infekční kliniku 1. října 1979. Buloveckou kliniku
opustila v období 1.9.1987-31.12.1988, kdy byla přednostkou
Kliniky dětských infekčních nemocí DFN v Brně. Po návratu
do Prahy nastoupila od 1.1.1989 na 1. LF UK a stala se přednostkou
III. infekční kliniky (do 15.2.1991), aby od 1. října 1994
převzala přednostenské místo I. infekční kliniky naší
fakulty. Od roku 1991 se podílí na výuce a od roku 1997 je
vedoucí katedry infekčních nemocí IPVZ.
Až dosud publikovala 80 prací v domácích a 10 v zahraničních
časopisech a sedm monografií a učebnic. Ráda učí - z
otcovy strany má mezi předky samé správce školy a učitelky.
Učitelkou byla i babička z matčiny strany. Prostě učitelství
má v sobě.
Paní docentka je členkou výboru Společnosti pro infekční
nemoci ČLS, členkou Pediatrické a Hepatologické společnosti,
členkou Chemoterapeutické sekce, Sekce pro cestovní medicínu
a tropické lékařství, členkou European Society of
Clinical Microbiology and Infections Diseases a International
Society of Infections Diseases. Má více funkcí v různých
komisích, pracovních skupinách a redakčních radách.
Ještě něco ze soukromí. Docentka Marešová miluje
slovenské hory.Ráda vzpomíná na zážitky bohatá
studentská léta v Praze a jejich protagonisty - prof. Vízka,
docenty Hroboně, Hroboňovou, Petrů, Urbana, Nováka, Slačálkovou
a řadu dalších. Na laskavost a trpělivost učitelů. Až
do nešťastného poranění ráda sportovala, v současnosti
to zkouší s cyklistikou. Ráda chodí na koncerty (vlastní
abonentku ČF) a do divadla. Vloni v létě hodnotila Třísku
po 30 letech. Tehdy s Marií Tomášovou v Romeovi a Julii,
vloni v Králu Learovi. Je vášnivou čtenářkou (už od dětství)
a cestovatelkou. Víc vám toho už nepovím - snad jen to, že
paní docentka Marešová je hodná, pokorná, raduje se ze života,
z přátel i z maličkostí a že si váží své Alma mater.
Laudace prof. MUDr. Romanu Kodetovi, CSc.
vědecká rada 17. dubna 2003
Gratulovat profesoru Kodetovi k padesátinám je pro mne
stresující. Důvod je nasnadě. Připomínají mi naléhavě
nesmlouvavý běh času. Pamatuji se totiž na Romana Kodeta
jako na mladičkého studenta naší fakulty a ještě lépe
jako na stejně mladičkého a ještě čilejšího člena našeho
Ústavu patologické anatomie, který společně s panem
profesorem Stejskalem se mnou spolupracoval kromobyčejně úzce.
28. dubna tohoto roku přestane být v mém pohledu mladičkým,
bude už jen mladým, ale narůstajícími zkušenostmi, vědomostmi,
rozhledem a také technickými možnostmi oboru ještě čilejší
než kdy byl.
Je Pražan z lékařské rodiny. Otec byl fyziologem v Ústavu
leteckého zdravotnictví. V roce 1959 onemocněl chorobou s
rysy roztroušené sklerózy, akcelerovanou pobyty v
hyperbarických komorách při simulaci podmínek letů. Od
poloviny šedesátých let byl upoután na lůžko. Zemřel při
obětavé péči manželky i syna roku 1974. To měl Dr. Kodet
za sebou první rok lékařských studií.
Roman Kodet vychodil obecnou školu v Kbelích u Prahy,
maturoval na gymnáziu v Libni a v roce 1973 zahájil studium
na Fakultě dětského lékařství. Absolvoval ji s vyznamenáním
roku 1979. Už od 2. ročníku pracoval v Ústavu patologické
anatomie (1975, demonstrátor, pomocná vědecká síla) a už
z té doby pocházejí odborná sdělení, dvě z nich oceněná
jako nejlepší v celostátním kole studentské odborné činnosti.
Vazba učitel a žák byla už v té době, a pak po dlouhá léta,
mimořádná. Jména Stejskal - Kodet jsou pro nás téměř
synonymem.
Kodetova odborná dráha je příkladná:
1979 Nastoupil do Ústavu jako řádný aspirant. Profesor Stejskal
mu svěřil problematiku onkopatologie.
1984 Obhájil kandidátskou disertační práci na téma
rabdomyosarkom v dětském věku a jeho diferenciální
diagnostika proti nediferencovaným zhoubným nádorům u dětí.
(Soubor dvou publikací na toto téma získal Cenu předsednictva
České lékařské společnosti.).
1982 Složil atestaci I. stupně z patologické anatomie s
pochvalou.
1983
Stal se odborným asistentem, učil ovšem už dříve.
1983/84
Absolvoval roční stáž v Royal Manchster Children´s
Hospital a Christie Hospital v Manchesteru. Školitelem mu byl
významný profesor Henry Basil Marsden.
1985
Založil registr dětských nádorů zpětně od roku 1974.
1988 Stal se docentem patologické anatomie (habilitoval na Fakultě
všeobecného lékařství).
1989/90
Pracoval jako "research fellow" v Intergroup
Rhabdomyosarcoma Study, větvi patologie v Children´s
Hospital v Columbu. Několikrát se na toto místo pracovně
vrátil a z trvalé spolupráce, ve které byl vůdčí
osobností profesor William Newton, vznikla řada mezinárodně
oceňovaných prací.
1992
Byl jmenován přednostou Ústavu patologické anatomie 2. lékařské
fakulty Univerzity Karlovy.
1994
Získal od společnosti patologů Cenu Jaroslava Hlavy za
soubor zahraničních publikací.
1997
Proběhla před vědeckou radou naší fakulty habilitace na téma
"Nefroblastom v dětském věku" a zároveň
Kodetovo profesorské řízení.
1998
Byl jmenován profesorem.
1999
Založil registr maligních lymfomů dospělých a Lymfomovou
skupinu.
V období několika posledních let, během kterých se ústav
i profesor Kodet dočkali přestěhování z nedůstojných
prostorů v Hlavově ústavu do dokonalého prostředí
"modrého pavilonu" v Motole (1988), se profesoru
Kodetovi podařilo ustavit skupinu velice zdatných mladých a
nadšených pracovníků, vybudovat několik dokonalých
laboratoří a zavést imponující množství diagnostických
metod.
Nemám prostor, abych blíže specifikoval podíl profesora
Kodeta na řešení několika grantů a výzkumných záměrů
a nemusím zmiňovat bohatou činnost přednáškovou a
publikační. Profesor Kodet je náročný k sobě, ke svým
spolupracovníkům i ke studentům. Přesto patří k nejoblíbenějším
učitelům fakulty. To se, kromě jiného, odrazilo i na tom,
že byl po tři následující období zvolen členem
Akademického senátu fakulty a v letech 1997-2000 zastával
funkci proděkana pro vědu a výzkum. Je členem komise
postgraduálního studia při Univerzitě a Akademie pro obor
biologie a patologie buňky a členem redakční rady časopisu
Česko-slovenská patologie a soudní lékařství. Kromě členství
v České společnosti patologů je členem Histiocyte
Society, Société Internationale d´Oncologie Pédiatrique,
International Academy of Pathology a Pediatric Pathology
Society.
Považoval bych za nevděčný nedostatek nepřipomenout
narůstající počet bioptických vyšetření, která
pracovníci ústavu profesora Kodeta ročně provedou. Z přibližně
osmi tisíc v roce 1998 téměř 19.000 v roce 2002. To představuje
96.000 zpracovaných parafinových bločků.
Dámy a pánové, tak jako vždy i tentokrát ukončím povídání
o jubilantovi několika informacemi z jeho soukromí. Má tři
syny. Nejstarší Roman studuje druhý rok dějiny na
Filozofické fakultě Karlovy univerzity. První z dvojčat
Ondřej by chtěl studovat medicínu, druhý Jan jadernou
fyziku nebo elektrotechniku. Ten je také sportovcem - pěstuje
dráhovou cyklistiku.
Pan profesor pěstuje cyklistiku také, zejména silniční,
v poslední době se svými dvojčaty. Má mimořádný vztah
k hudbě, což dokumentuje skutečnost, že v gymnaziálním
období uvažoval o studiu na konzervatoři. Zejména v 1. a
2. ročníku hrával na klavír pět a více hodin denně. Málem
tenkrát propadnul z němčiny. Bylo to, jak sám říká,
období Beethovenovské. To se pak střídalo a měnilo v dalších
letech, kdy zvítězil zájem o biologii a medicínu, v oblibu
Prokofjeva, Stravinského, Sibelia, aby v době současné zvítězila
hudba operní - Rossiniho, Verdiho a Mozartova. Pan profesor
se také rád toulá přírodou - kolem Křivoklátu, na Šumavě
a v Bílých Karpatech a v posledních čtyřech, pěti letech
se mu stala koníčkem botanika. A co navíc - chce se stát
dobrým (to zdůrazňuje) myslivcem. Od roku 2002 je adeptem
myslivosti.
Dámy a pánové, přeji profesoru Kodetovi ve všem dobrou
mušku. A fakultě (zejména v některých oborech) několik
Kodetovi podobných.
|
Ročník č. 11
- Květen 2003 |
Osobnosti fakulty
Dubnové interview s profesorem Václavem Tošovským
Tomáš Tvaroh
student 3. ročníku UK 2. LF
Možná to bude pro mnoho čtenářů překvapením, ale pan profesor neměl
od mládí touhu být lékařem, dokonce se přiznává, že šel na medicínu,
protože nevěděl, na co jiného. Na gymnáziu ve Vysokém Mýtě se naučil
dobře ovládat latinu a řečtinu, ale s ostatními obory, tedy především
matematikou a přírodními vědami, to bylo už horší. Také proto nemohl jít
na techniku, z humanitních oborů pak vyšla per exclusionem medicína. Ani
studium medicíny však pana profesora zpočátku "nechytlo". Když
slyšel přednášky prof. Růžičky, který byl zajisté odborník na svém místě,
tak ho přesto nijak nezaujaly, protože to byla jen taková rozšířená látka
z gymnázia, kde se naučil něco o buňce a další podstatné informace, ale
bylo to velmi vzdáleno tomu, že by člověk někoho léčil, jak doufá asi každý,
kdo začne medicínu studovat. Stejně hovoří o prof. Hamzíkovi, kterého také
považuje za vynikajícího odborníka, vyzdvihuje jeho práci o hemoglobinu,
která měla mezinárodní ohlas, ale přednášející to byl podle pana
profesora "neuvěřitelně nedobrý". První přednášky na medicíně
hodnotil tak, že spíš všechny studenty oklamaly, než že by je nadchly. S
fyziologií dopadl prof. Tošovský špatně, tu si dokonce musel zopakovat.
Vyprávění o předvádění psa, kterému je drážděn mozeček, vzbuzovaly
úsměv na tvářích nás obou i po tolika letech. Avšak klasické "můžete
jít a přijďte za šest neděl" už by asi žádného studenta, a nebylo
tomu tak ani v případě pana profesora, nepotěšilo. První rigirosum přesto
dokončil řádně a v termínu, vyzdvihl výtečnou známku z anatomie, a právě
v této době konečně medicína pana profesora "chytla".
Od toho okamžiku to byla jen medicína - divadla, opery, koncerty, to vše
šlo stranou. Další studium už se neslo ve znamení soutěžení v partě,
kdo dřív a lépe udělá zkoušku. Tak takové byly medicínské začátky
prof. Tošovského. Ty pokračovaly jako u všech mužů po studiu na vojně,
kde strávil dva roky. Po návratu domů si myslel, že půjde do svého okresního
města, Vysokého Mýta, nedaleko svého rodiště, kde za primáře Říhy již
během svých studií fiškusoval. Osud však zavál pana profesora do Prahy.
Když šel se svou nastávající po Starém Městě, na Betlémském náměstí
spatřili nápis vyvedený zlatými písmeny, který hlásal: "primář
MUDr. Václav Kafka, ředitel České dětské nemocnice, operatér". Přes
protesty, že pan profesor toho pána vůbec nezná, přesvědčila ho budoucí
paní Tošovská, ať se jde zeptat, jestli by primář Kafka neměl v České dětské
nemocnici nějaké místo. Jak sám přiznává, velice nerad zazvonil. Dveře
otevřel malý čilý mužík s bílou hřívou vlasů a ptal se: "Co si račte
přát, pane důstojníku?" (pan profesor totiž na prahu stanul ve vojenské
uniformě a navíc s vysokou hodností podporučíka). "Pane řediteli, já
bych rád dělal dětskou chirurgii, nebylo by tam u vás místo?". Jak jen
pro úplnost pan profesor dodává, při téhle větě trošku lhal, protože o
tom, že existuje nějaká dětská chirurgie, pořádně nevěděl, natož že
by jí chtěl dělat. Pan "řiditel" Kafka se podíval a jeho odpověď
vlastně určila životní dráhu pana profesora Tošovského: "Tak dobrá,
můžete nastoupit".
Z práce v oboru dětské chirurgie však byl začínající operatér Tošovský
zklamán, protože dětská chirurgie v České dětské nemocnici tenkrát sloužila
spíše ke školení budoucích pediatrů v poznávání dětských chirurgických
onemocnění, hlavně náhlých příhod břišních, naproti tomu k operacím
se pan profesor nedostal v několika prvních letech, nemluvě o asistování.
Proto po převratu v roce 1945 uvažoval o tom, že odejde, ale zdálo se mu nepěkné
odejít z místa, kde válku přečkal celkem šťastně. Skutečně nevěděl,
co si počít a opět zasáhla náhoda. Při setkání s kolegou z Ortopedické
kliniky prof. Zahradníčka se mu tento lékař svěřil, že se musí ženit. Měl
si totiž původně vzít dceru svého šéfa, prof. Zahradníčka, ale dal přednost
jeho instrumentářce. Z toho důvodu byla atmosféra mezi oběma poněkud
napjatější. Řešení však spočívalo ve výměně. A právě tato příležitost
vytrhla prof. Tošovskému trn z paty, ale přesto si byl vědom, že operovat příliš
neumí, a proto tam nemůže být ve funkci asistenta nebo sekundáře. O dohodě
o výměně bylo třeba informovat oba přednosty a požádat je o souhlas. A už
druhý den skutečně profesor Zahradníček navštívil prof. Mikulu s tím že
by chtěl Tošovského vidět. Prof. Mikula Tošovského představil a ten se
uklonil. Zahradníček se na něj zadíval a řekl: "Mikulo, tak toho si
vezmu." Mikula protestoval, že ho chtěl habilitovat, ale prof. Zahradníček
kontroval tím, že habilitovat bude u něj. A tak se cesta na Ortopedickou
kliniku profesora Zahradníčka otevřela.
A ortopedie byla správná volba, protože prof. Tošovského zaujala a navíc
pak dostal půlroční stipendium WHO do Ameriky, aby se tam dále vzdělával v
ortopedické chirurgii. Tehdy totiž do Ameriky nikdo nechtěl jet, takže pan
profesor byl jako nejmladší přinucen, aby se za oceán vypravil. Musel udělat
zkoušku z angličtiny, tam mu však předem řekli, na co se ho budou ptát a
co si tak musí připravit, především jaké má plány a co chce dělat. To
se naučil a vše tam svou "pražskou" angličtinou odříkal. Zkoušku
tedy udělal a za 14 dní stál na letišti v New Yorku. S hrůzou naslouchal
jazyku, který mu připomínal indoevropštinu, ale kterému rozhodně nerozuměl.
Pomalu se tam adaptoval a věnoval se ortopedické chirurgii. Jednou potkal u
Bostonu italského lékaře se stejným stipendiem jako on a vzájemně si postěžovali,
že tam vidí jen plastiky kyčle, že ty tam jdou jak na běžícím páse, 6
operací denně, ale nic jiného a to že se už nedá snést. Italský kolega
navrhl, aby se podívali k světoznámému dětskému chirurgovi, profesoru
Laddovi. Každý samostatně tak skutečně i udělali. Pana profesora Ladda
potkal prof. Tošovský na chodbě a hned mu začal všechny okolnosti vysvětlovat,
že je lékař z ČSR a že se přijel podívat na světoznámého prof. Ladda.
Prof. Ladda ho pozval do pracovny, ukázal mu knihu, kterou připravoval,
"Abdominal Surgery of Infancy and Childhood", dal mu spoustu separátek
a dovolil mu je užít. Otevřela se tak cesta denně do ústavu vedeném prof.
Laddem chodit a vidět tak střevní atrezie, neprůchodnost střeva na podkladě
vrozeném, neprůchodnost žlučových cest, atd. Tam také pan profesor Tošovský
slyšel poprvé výraz malrotace. Představoval si, že by tohle chtěl dělat
doma, ale když to nebude možné, tak aspoň napíše domů prof. Kafkovi, co
je tady všechno možné dělat. Tam také viděl operaci otevřené tepenné důčeje.
Po návratu domů (tenkrát se létalo vrtulovými aeroplány a cesta přes oceán
byla nekonečná, let "hup hup nahoru dolů") skutečně vyprávěl o
svých ortopedických bostonských zkušenostech a opět zaúřadovala náhoda,
protože prof. Mikula musel do penze a všichni se domnívali, že jeho místo
zaujme doc. (později prof.) Kafka mladší. Jenomže ten neprošel kvůli
milionářské dani, kterou platily jeho rodiče, kádrováním a místo nemohl
obsadit. Sháněli někoho, nakonec poslali doktorku z 1. ortopedické kliniky
prof. Jiráska, Janu Pasterovou, ta však po čtrnácti dnech řekla, že to dělat
nebude, že se neumí s těmi novorozenci ani domluvit. A tak na toto místo
nakonec "dočasně" na celý život nastoupil pan profesor Tošovský.
Přesto to zpočátku nebylo nic příjemného, protože nesoudruzi ho uvítali
s podezřením, jak to, že nesoudruh je šéfem, a soudruzi si mysleli vlastně
totéž. Ale naštěstí se tam později našlo několik dobrých kolegů, takže
tato práce panu profesorovi vyhovovala. Určitou dobu také zastával pozici přednosty
traumatologického oddělení, což mu velmi vyhovovalo, v USA totiž viděl
moderní léčení zlomenin na podkladě remodelace a iritace zlomené kosti, o
tom napsal dokonce i knihu, která byla zpočátku přijata s rozpaky, později
se ukázalo, že její obsah skutečně platí. Tento obsah vystihuje princip,
že poraněná dětská kost při zlomenině s dislokací a že určité
dislokace v určitých lokalizacích do určitého věku se mohou upravit a je
zbytečné a dokonce škodlivé je reponovat. Prof. Tošovský vidí také druhý
americký přínos v sepsání jiné knihy, která vznikla "v mladické
nerozvážnosti" a která se zabývala náhlými příhodami břišními na
podkladě vrozeném. Tu nejprve nechtěli kvůli přílišné specializaci
vydat, ale nakonec se našla mezera na trhu a po vydání kniha slavila velký
úspěch. Dokonce takový, že při jedné procházce po Václavském náměstí
ji našel v ruském vydání ve výkladě Sovětské knihy. Nakonec pana
profesora pozvali i do SSSR a dle svých slov měl poprvé a naposled hodně peněz,
které navíc nemohl vést zpět do Československa, a proto je tam všechny
utratil.
Položil jsem panu profesorovi několik otázek:
Jak vypadalo meziválečné studium medicíny, jak se vyučovaly teoretické
i klinické obory?
Některé teoretické předměty se tenkrát podle mého mínění hodily spíše
pro studium přírodních věd. Ale například anatomie byla skutečně už
tehdy skutečně vynikající, stejně jako fyziologie, histologie či
embryologie. Tyto předměty měly už tenkrát vysokou úroveň.
A jaké to tehdy bylo s učebními materiály?
Učebnice byly jen některé a mnoho nám jich chybělo. Při učení určitých
předmětů jsme se museli spokojit s archy. Učebnice anatomie už existovala,
velmi obsáhlá pětidílná kniha, kde bylo skutečně všechno. Prof. Janošík
již dříve vydal také dvoudílnou učebnici Systematické anatomie. To je
podle mého názoru znamenitá kniha, i když se to samozřejmě nedá srovnávat
se současnými učebnicemi se skutečně nádhernými ilustracemi, ale po určité
stránce tam bylo opravdu všechno. Ale například učebnice fyziologie tehdy
nebyla, to jsme měli tenkrát jedině archy, učebnice biologie už ale byla,
tu napsal prof. Srdínko. Ale ten počet tehdy vydaných učebnic se samozřejmě
nedal přirovnávat k záplavě učebnic v současné době. U klinických předmětů
to bylo podobné. Například pro internu vyšly tehdy skvělé Pelnářovy
knihy, jako první se objevily myslím Infekční nemoci, na chirurgii ale žádné
souborné učební texty neexistovaly. Jirásek vydal své Náhlé příhody břišní
a Hnisavá onemocnění prstů a ruky, ale to byly opravdu jen izolované
oblasti, souborná chirurgie skutečně nebyla. Totéž platilo o většině
ostatních klinických předmětů. My jsme si museli všechno na přednáškách
psát a podle nich studovat. Anebo jsme měli k dispozici jen právě ty archy.
V úvodu vaší knihy Padesát let chirurgem hodnotíte jako nepříliš
šťastné spojení ortopedie a chirurgie. To se skutečně mohlo stát, že
jste od břišní operace přeběhl k zasádrování nějaké zlomené ruky?
Skutečně u nás tenkrát byla tak jako například v Německu dětská
chirurgie spojená s ortopedií. Ale většinou to bylo tak, že si jednotlivé
ústavy rozdělily podle svého zájmu, čím se budou zabývat. Takže například
Ortopedická klinika na Karlově náměstí a stejně tak Ortopedická klinika,
která byla nejprve v ulici Ke Karlovu a poté Na bojišti, se zajímala
prakticky o ortopedii a z dětské chirurgie to byly skutečně jenom nějaký
ten apendix, hernie, kryptorchismus, které tam nějakou náhodou zabloudily. Dětská
chirurgie tam byla jen jako takový přívěsek, dost nevítaný. A opačně to
bylo zase na některých Ústavech dětské chirurgie, například v České dětské
nemocnici, kdy to byly ústavy ortopedie i chirurgie, ale prakticky se tam prováděla
zejména dětská chirurgie. Takže už tenkrát se to vlastně řešilo tímto
rozdělením v rámci jednotlivých ústavů, docházelo v podstatě k spontánnímu
oddělování. Ale já si myslím, že rozdělení je rozhodně správné. Trošku
mě překvapuje, že v Brně je nyní zase vytvořeno oddělení dětské
chirurgie a ortopedie. Ale nevím, jak to tam vypadá ve skutečnosti, takže to
nemohu kritizovat.
A vy sám jste ve svém životě dělal obojí. Čím se tedy cítíte být
více, chirurgem nebo ortopédem?
Já se přiznám, že když jsem se vrátil z té Ameriky, tak jsem chtěl být
rozhodně ortopédem. V tomto oboru byla spousta novinek, hlavně plastiky kyčelního
kloubu, osteosyntézy, zevní fixace zlomenin, atd., ale osud mě zamotal na tu
dětskou chirurgii, přestože jsem dlouho přitom ještě dělal dětskou
ortopedii, protože jsem se s tím nemohl nějak rozloučit. A myslím, že to
bylo dobře, protože když dětský chirurg je skutečně vzdělán i v
ortopedické chirurgii, má tu výhodu, že operuje ještě jemněji, takže
funkční výsledky jsou potom daleko lepší. Ale to rozdělení je jistě správné.
A když mě osud přihrál na dětskou chirurgii, vlastně stejně, jako jsem
byl přihrán před lety na medicínu vůbec, tak jsem se tomu věnoval. To bych
chtěl vzkázat těm mladým, že člověk vždycky nemůže dělat to, co by
chtěl, někdy se to nepodaří, ale když už se něco dělá, je potřeba to dělat
pořádně, poctivě a svědomitě. Nyní si vzpomínám na jednu z Jiráskových
přednášek, který říkal: "Aby v našich poměrech neočekával odměnu
takovou, jako v jiných zemích na Západě jsou schopni lékaři dát." Mám
někdy za zlé lékařům, že se na Západě vyškolili a už se nevrátili. Chápu,
že někdo se bál, že zde bude pronásledován, to chápu, to je naprosto
omluvitelné, ale lékař, který se měl možnost tam vyškolit a potom se
nevrací, ten podle mě zůstává svému národu něco dlužen.
Během vaší lékařské kariéry jste se setkal s mnoha velkými
osobnostmi medicíny, už jste zmiňoval pana prof. Zahradníčka či Kafku.
Mohl byste nám je přiblížit, jakými pro Vás byly učiteli, jak se Vám s
nimi spolupracovalo?
Já se vám přiznám, že když jsem odešel od pana primáře Kafky staršího
v Dětské nemocnici, kde nás skutečně učili jenom diagnostiku, ale ne nějak
záměrně, prostě se domnívali, že to budoucí dětský lékař nepotřebuje,
a přišel jsem k prof. Zahradníčkovi, tak jsem byl příjemně překvapen,
doslova šokován. Tam bylo například spravedlivé vypisování operací. Tam
neexistovalo, že když někoho někdo neměl rád, že se třeba půl roku
nedostal k operaci. U Zahradníčků to bylo tak, že tam všichni operatéři
postupně rostli. Zahradníček vždycky říkal, že kdo projde jeho klinikou,
musí znát dokonale ortopedii, včetně kyčelního kloubu. Kdo má olšové
ruce, bude mu to trvat déle, ale kdo je má šikovné, bude za pět roků
hotov. A byla to pravda. U prof. Zahradníčka byly také každý týden semináře.
Nejprve byla prezentace nemocných, kde se určovalo, kdo bude operovat, jaké
je onemocnění, jaká bude asistence, a potom byly také referáty z
literatury. A v tom byl prof. Zahradníček neoblomný. On například přinesl
časopisy dánské nebo švédské a chtěl, abychom za týden udělali referát.
Naše odpověď byla nejčastěji, že tím jazykem mluvit neumíme, načež pan
profesor prohlásil, že je to přece evropský jazyk a že musíme. Tak jsme si
obstarali slovníky a ono to skutečně šlo. Takhle jsme se vlastně také učili
jazyky. Že člověk umí jakžtakž anglicky, německy a francouzsky, to tam
bylo samozřejmostí. Výchova u profesora Zahradníčka tedy byla vynikající.
U profesora Kafky to bylo horší, protože on se začal věnovat
kardiochirurgii, takže u něj vlastně byla školena jen ta jeho operační
skupina, kdežto ostatní byli často ponecháni jako samouci. Já se vám přiznám,
že většinu těch operací z novorozeneckého období jsem ani neviděl
operovat. Vlastně jsem to měl jen vyčteno z prof. Ladda. A tak jsem ty
operace vlastně poprvé dělal sám. Jinak to nešlo. Takové malrotace. Když
jsem ten termín poprvé použil, tak proti němu bylo vzneseno mnoho námitek,
cože to je vlastně za název, vždyť ten zde vůbec neznáme. Až pan
profesor Jedlička si řekl, proč ho vlastně nepoužít. Když se říká
malformace, proč neříct malrotace. A takto jsme tento termín u nás uvedli
poprvé. Nebo takové atrezie, ty jsme skutečně operovali podle Ladda podle
knižního návodu. Zrovna tak atrézie žlučových cest, Hirschprungy a další
choroby. To nás nikdo neučil, to jsme museli začít sami. A bylo to někdy
docela nepříjemné. Víte, rozříznout bříško jednodenního novorozenečka,
kdy operatérova ruka je větší než břicho, to skutečně způsobuje píchání
v zádech.
Dočetl jsem se, že jste část svého života strávil v Afghánistánu.
Mohl byste popsat okolnosti, jak jste se k možnosti jet do této země dostal.
K tomu jsem se dostal zcela romanticky. Do ciziny jsem se podívat chtěl.
Velmi mě přitahoval muslimský svět. A tak jsem začal chodit do Orientálního
ústavu na arabštinu. Ale viděl jsem, že tomu musí člověk věnovat celý
život, protože to je strašně těžký jazyk. Tam mi řekli, když už chci dělat
něco orientálního, ať si vezmu perštinu. Je to také indoevropský jazyk s
celkem jednoduchou gramatikou a výslovností, to se celkem dá naučit. Tak
jsem přeskočil na perštinu, kterou přednášel profesor Rybka, vynikající
orientalista. Navíc jsem se tam díky tomu, že tam chodili i lidé z
ministerstva zahraničí, dozvídal nejčerstvější novinky. Musíte si uvědomit,
že to bylo za války. Po nějakou dobu jsem tedy chodil na perštinu, ne
že bych se ji nějak naučil, to chraň bůh. Ona je sice lehká, ale přeci
jenom je to orientální jazyk, tedy i včetně písma. Později jsem toho
pochopitelně nechal. Ale stalo se, že jsem byl na ambulanci, to už bylo v
Motole, a přišli tam z afghánského vyslanectví s dítětem. Takový případ
samozřejmě musel vyšetřovat přednosta. Tak mě zavolali a já jsem provedl
vyšetření. Nedalo mě to a pronesl jsem několik frází, jako "jak se máte?"
a další, co jsem uměl v perštině říci. Afghánec na mě vykuleně
koukal, že umím persky. Vysvětloval jsem mu, že neumím, že těch pár frází
je vlastně všechno, co dovedu říci. Později v rámci jedné kulturní
dohody mi pak bylo přímo nabídnuto, zda nechci jet doAfghánistánu. Říkla
jsem si, že to zkusím, ale to jsem pořádně netušil, jaké je to skutečné
nebezpečí. Nebylo to nebezpečí, že by někdo někoho zapíchl. Musím říct,
že s muslimy jsem vycházel velmi dobře, inteligence mluvila anglicky a v Kábulu
francouzsky. Prostí lidé ale tyto jazyky neovládali, s těmi už se člověk
domlouval hůře. Takto jsem se tedy dostal do toho Afghánistánu. V podstatě
jsem tam jenom přednášel, především chirurgii vrozených vad. Později
jsem se dodatečně dozvěděl, že se jim to moc nelíbilo, protože co Alláh
dal, Alláh vzal, nebylo pro ně tedy dobré zachovávat si mrzáčky. K operacím
jsem se nedostal, protože jsem byl předem upozorněn, že radši jít od toho
dál, kdyby byl eventuálně nějaký malér. Afgánci to považují za osobní
nezdar lékaře a tudíž by to mohlo mít následky. Jinak jsem se v této zemi
cítil velice dobře. Kromě toho, že jsem nemohl jíst mléko, majonézy,
nemyté ovoce, atd. Rasové nepřátelství jsem tam vůbec nepozoroval.
Vy jste byl u toho, když začínala dětská chirurgie tady v Motole. Jaké
to tehdy bylo, my vlastně známe Motol jen jako velkou nemocnici, ohromný
komplex?
Já se vám přiznám, že byly takové schizofrenické, rozporné. Na jedné
straně je Motol špičkové pracoviště, kde je možnost jakéhokoli konzilia
či vyšetření, ale na druhou stranu se nám všem strašně stýskalo po tom
starém Karlově, kde jsme na sebe byli zvyklí, kde jsme se všichni znali, kde
jsme věděli, kterého konziliáře o co požádat. Byli jsme tam všichni
takoví kamarádští. Kdežto v Motole při vší úctě k možnostem, které
tam jsou, tak takový ten kolegiální duch tam příliš nebyl, nebo lépe řečeno
se neprojevoval, protože už jsme se tak dobře neznali. Je to příliš velký
kolos, ale pochopitelně vývoj nemůže jít jiným směrem. Je třeba říct,
že jsme si nakonec zvykli a že i ten Motol se nám zalíbil. Ale když mám večer
čas, tak se vždycky projdu kolem toho tak zvaného nalezince a vzpomínám na
mladá léta.
Pane profesore, já Vám velmi děkuji za toto příjemné povídání plné
osobních prožitků i zkušeností z chirurgické i ortopedické praxe.
Otázky kladl a text zpracoval Tomáš Tvaroh (březen - duben 2003)
|
Ročník č. 11
- Květen 2003 |
Redakční zprávy ISSN
pro časopis Pelikán
Ing. Marcela Cipryánová
redakční rada Pelikánu
Již v minulém čísle jsme upozorňovali naše čtenáře,
že elektronická verze našeho akademického bulletinu Pelikán
má od dubnového čísla tohoto ročníku (číslo 11) přiděleno
Mezinárodní standardní číslo seriálových publikací
on-line: ISSN 1214-2417.
Od květnového čísla má toto standardní Mezinárodní
standardní číslo seriálových publikací i tištěná
verze našeho časopisu : ISSN 1214-2670. Bude uváděno v tiráži
a na zadní straně obálky.
Systém ISSN (International Standard Serial Numbering)
celosvětově registruje pokračující zdroje (dříve seriálové
publikace) - noviny, časopisy, edice odborných a vědeckých
knih ap., shromažďuje informace nezbytné pro jejich
identifikaci a bibliografickou kontrolu, zpřístupňuje tyto
soubory a poskytuje další služby. Základním údajem systému
ISSN je mezinárodní standardní číslo seriálové
publikace ISSN, které jednoznačně identifikuje název
publikace.
Výkonným orgánem tohoto systému v ČR je České národní
středisko ISSN (ČNS ISSN), které přiděluje čísla ISSN
(Přidělení ISSN tištěným pokračujím zdrojům, Přidělení
ISSN on-line pokračujím zdrojům) a zpracovává záznamy o
pokračujích zdrojích (seriálových publikací) vycházejících
na území ČR.
Českou národní databázi ISSN nyní tvoří více než
6500 záznamů obsahujících důležité informace, jako jsou
název, ISSN, vydavatel, místo vydání, rok počátku nebo
ukončení vydávání, jazyk, předchozí a následující název,
přílohy, apod. ČNS ISSN poskytuje služby především
pracovníkům vydavatelských a informačních institucí,
knihoven, referenčních služeb, apod. Pro širokou veřejnost
je Česká národní databáze ISSN zpřístupněna na INVIK
STK.
(zdroj: www.issn.cz).
|
Ročník č. 11
- Květen 2003 |
Zajímavosti Univerzita
Karlova v Praze slavila 655. výročí svého založení
zdroj: www.cuni.cz
Oslavy proběhly ve dnech 4. - 7. dubna roku 2003 v prostorách
Karolina za bohaté účasti a velkého zájmu akademické i
neakademické veřejnosti.
V pátek 4. dubna se uskutečnila v Zelené posluchárně
UK panelová diksuze s názvem "Role univerzit v
budoucnosti", které se zúčastnili: Jorgen Bojer -
velvyslanec Dánského království, pan Eleftherios
Karayannis - velvyslanec Řecka, pan Ralf Dreyer z Evropské
komise a Paul Docherty - ředitel British Council v Praze.
Jednacím jazykem byla angličtina a po krátkém vystoupení
pana velvyslance a sdělení jeho názoru a komentáře k tématu
byl prostor pro otázky a diskuzi s hosty a účastníky. Tato
akce byla dalším pokračováním Evropského diskusního fóra
na UK, v jehož rámci se mj. uskutečnilo i setkání s
Lordem Robertsonem, generálním sekretářem NATO.
Pro širokou veřejnost byl určen zejména Den otevřených
dveří pražského Karolina, který se konal v sobotu 5.
dubna. Po více než roční náročné rekonstrukci v termínu
leden 1996 - únor 1997 si mohla široká veřejnost poprvé
prohlédnout rekonstruované prostory historického komplexu
Karolina v dubnu 1997. Den otevřených dveří nemá totiž
na UK dlouhou tradici, akademická půda se veřejnosti otevřela
v takové míře poprvé po listopadu 1989 teprve v dubnu
1995, těsně před zahájením rekonstrukce.
Letos této příležitosti využilo zhruba 3000 lidí, kteří
v chladném počasí před vchodem do Karolina v Železné
ulici již od časného dopoledne utvořili několik desítek
metrů dlouhou frontu, sahající chvílemi hluboko do Rytířské
ulice. Lidé si mohli prohlédnout historické prostory i
univerzitní insignie. Právě o ně měli návštěvníci
největší zájem a často se ptali přítomných pracovníků
univerzity, zda nejsou vystavovány kopie insignií nebo talárů
a jde -li opravdu o originály.
Univerzita Karlova pak oslavy 655. výročí svého založení
ukončila slavnostním zasedáním akademické obce v pražském
Karolinu dne 7. dubna. Rektor Ivan Wilhelm připomněl několik
historických okamžiků univerzity a zdůraznil úlohu vzdělání.
"Úroveň vzdělání znamená také významné zvyšování
kvality života jednotlivce," uvedl ve svém projevu.
Podotkl, že vstup do EU by byl pro Univerzitu Karlovu i všechny
ostatní české vysoké školy vítaným a očekávaným
krokem. "Samotné vysoké školy se již řadu let cítí
být součástí evropského prostředí," řekl. Tisíce
českých studentů vyjíždějí do zahraničí studovat a
tisíce cizinců přijíždějí na stáže na české vysoké
školy. Jen na UK jich nyní studuje kolem 3000, uvedl rektor.
V úplném závěru se rektor vrátil do historie nejvzdálenější
a připomněl jednu okolnost obsaženou v zakládací listině,
kterou se samotným univerzitám, bez pomoci jejich zřizovatelů,
naplňovat nedaří: "Karel IV. v zakládací listině výslovně
uvádí - na tomto učení budou pak doktoři, mistři a žáci
všech fakult, jimž slibujeme znamenité statky a těm, které
hodny toho shledáme, udělíme královské dary. Mnohem naléhavěji
než kdy dříve musíme hledat způsoby, jak docílit toho,
aby se prozíravost současných státních představitelů začala
přibližovat prozíravosti, kterou byl obdařen Karel IV. -
Otec vlasti, která z něj učinila státníka vpravdě
evropského formátu vyčnívajícího z hlubin středověku.
Jinak nám patrně nezbývá, než se smířit s tím, že
tato část jeho poselství zůstane prozatím nenaplněna."
V rámci slavnostního zasedání udělil rektor Wilhelm
zlaté pamětní medaile bývalým prorektorům a děkanům
fakult UK a zazněla i přednáška ředitele Institutu mezinárodních
studií FSV UK prof. Jiřího Peška s názvem "Možné
cesty ke společnému evropskému akademickému
prostoru". Na návrh Společnosti Jana Masaryka pamětní
medaili získal i francouzský vědec Paul Pin, který se zúčastnil
Pražského povstání v roce 1945 a v minulých letech se
velmi aktivně podílel na vědecké spolupráci s českými lékaři.
Z vážných zdravotních důvodů se však laureát nemohl
setkání zúčastnit, a proto tuto medaili převzal jeho
osobní přítel pan Josef Patejdl.
|
Ročník č. 11
- Květen 2003 |
Zajímavosti MUDr.
Jan Janský
zdroj: www.cuni.cz
obor: psychiatrie
* 3. 4. 1873 Praha
† 8. 9. 1921 Černošice (Praha západ)
Titul MUDr. získal v roce 1898 na pražské lékařské
fakultě. V roce 1900 se stal asistentem psychiatrické
kliniky. V roce 1907 byl habilitován z psychiatrie. V roce
1914 získal titul a charakter mimořádného profesora a stal
se zástupcem přednosty psychiatrické kliniky, prof. Karla
Kuffnera.
Válečná léta strávil v armádě, období 1918 - 1921 působil
jako přednosta psychiatrického oddělní pražské posádkové
nemocnice. V roce 1921 habilitoval také z neurologie a byl
jmenován mimořádným profesorem. Byl velmi oblíbeným
spolupracovníkem přednosty kliniky prof. Kuffnera a jeho stálým
zástupcem. Svými povahovými vlastnostmi a odborným zázemím
byl předurčen k tomu, aby se stal Kuffnerovým následníkem,
ale bohužel se netěšil dobrému zdraví (trpěl anginou
pectoris) a ve svých 48 letech zemřel. Janský se věnoval
celému oboru psychiatrie včetně soudní, částečně se věnoval
neurologii. Ke svým výzkumům používal laboratorní metody
a nezávisle na Landsteinerovi (který 1901 publikoval zásadní
práce o existenci tří krevních skupin, 1930 obdržel
Nobelovu cenu za objev krevních skupin u lidí) zjistil a v
roce 1907 publikoval existenci krevních skupin včetně
skupiny čtvrté. Objev této čtvrté krevní skupiny je mu
mezinárodně připisován jako priorita.
|
Ročník č. 11
- Květen 2003 |
Zajímavosti Rozhovory
o Evropské unii
zdroj: www.cuni.cz
23. dubna 2003 (tisková zpráva)
Spolek absolventů a přátel UK - Carolinum a Institut
mezinárodních studií Fakulty sociálních věd UK uspořádaly
dne 23. dubna ve Vlasteneckém sále Karolina další diskuzní
setkání v rámci projektu "Rozhovory o Evropské
unii" na téma "Vysokoškolská politika v Evropské
unii."
Po informacích a zkušenostech, které přinesli němečtí
hosté na minulém setkání se tentokrát široká akademická
veřejnost (opět zastoupena všemi věkovými kategoriemi)
mohla seznámit s postřehy z Finska. Hosty byli J. E. Risto Rännäli,
velvyslanec Finské republiky a paní Anita Lehikoinen,
expertka ministerstva školství Finské republiky.
Moderátorka setkání - doc. Olga Vidláková nejprve
objasnila, proč byli pozváni právě hosté z Finska. Často
nám je právě tato země dávána za vzor v tom, jak skvěle
se vyrovnala a zařadila do EU a zapojila do společných
procesů a činností. V něčem se sice Finsko od ČR liší
- má např. rozlohu 4 x větší než ČR ale jen polovinu
obyvatelstva. Inspirativní by však pro nás mohl být mj. i
jeden z demografických ukazatelů - střední délka života
mužů je 73 let (v ČR 70 let), u žen 81 let (v ČR 77 let).
Jeho Excelence pan Rännäli přiznal, že není odborníkem
na školskou problematiku a proto se soustředil na situaci,
která nasměrovala Finsko do EU. Finsko vstoupilo do EU v
roce 1995-spolu s Rakouskem a Švédskem. Zpočátku nebyla důvěra
Finů pro EU příliš veliká, ale později se k ekonomickým
důvodům (oživení ekonomiky, rozšíření trhu, zvýšení
pracovních možností) přidaly důvody bezpečnostně-politické
(puč v Rusku, vítězství Žirinovského ve volbách atd.).
Jednou z myšlenek bylo i "je lepší být členem a moci
spolurozhodovat než být mimo dění", řekl pan
velvyslanec. V době konání referenda byly zřízeny informační
centra, která však nezanikla se vstupem Finska do EU, ale
fungují dodnes. Finové se před konáním referenda
dotazovali především na pohyb cen u výrobků, dojde-li ke
snížení ceny u potravin, zlepší-li se sociální zabezpečení,
jaké bude postavení žen, nedojde-li k uskladňování
jaderného odpadu, zda-li bude případně možné z EU
vystoupit apod. V závěru svého příspěvku popřál pan
velvyslanec mnoho zdaru v českém červnovém referendu.
Paní Anita Lehikoinen hovořila o systému školství ve
Finsku a především o změnách, které nastaly pro vysoké
školy po vstupu Finska do EU - tedy veliký nárůst
konkurence a okamžitá nutnost zinternacionalizovat vysokoškolský
systém. Ve Finsku je v současné době 20 univerzit a 29
odborných vysokých škol, na všech lze studovat bakalářské,
magisterské a doktorandské programy. Dále uvedla, že finští
studenti mohou studovat bezplatně, cizinci dostávají
podporu od státu v případě, že před studiem na finské
vysoké škole minimálně dva roky ve Finsku pracovali. Z další
diskuze vyplynulo, že i finské vysoké školy se potýkají
s některými obdobnými problémy jako školy české:
nutnost usilovat o zkrácení doby studia u tzv. "věčných
studentů", nejednotnost přijímacích zkoušek a počet
přijímaných studentů - někteří finští uchazeči se prý
jen těžko vyrovnávají s tím, že ve veliké konkurenci (především
u uměleckých směrů - dirigování, design) jsou ke studiu
zvoleni ty nejtalentovanější. Většinou jde o cizince.
Jedním ze zajímavých dat, která paní Lehikoinen uvedla,
bylo první místo Finska (spolu s Nizozemím) v počtu nabízených
možností studia studijních oborů v angličtině. Podotkla,
že malé národy s mateřským jazykem, kterým hovoří jen
malá skupina lidí, mají v EU situaci o něco těžší než
např. státy s většinovými jazyky (němčina, francouzština
apod.), a proto je výuka v AJ a příprava těchto programů
nutností, jak obstát v konkurenční nabídce jiných
evropských vysokých škol. Mluvilo se i o ekonomických
aspektech vysokoškolského vzdělání. "V budoucnu stojí
nejen před finskými vysokými školami nutnost zdůraznit
marketinkovou oblast celé záležitosti, přestože vím, že
slovo marketink nemají na akademické půdě příliš rádi.
Je však nezbytně nutné proto, aby Finsko bylo zaznamenáno
a registrováno na mapě evropského vysokého školství".
Dotazy v bohaté diskuzi pak směřovaly na postavení vědců
a učitelů, aktuální stavy cizinců, kteří se ucházejí
o studium ve Finsku, o obory s největším převisem poptávky
a nabídky a uznávání vysokoškolských diplomů v rámci
EU.
Pokračování diskuzního cyklu "Rozhovory o Evropské
unii" je připraveno na 4. června 2003 - bude uspořádána
beseda, jejímž hlavním hostem by měl být vedoucí
Delegace EU v ČR Ramiro Cibrian.
|
Ročník č. 11
- Květen 2003 |
Publikační činnost Abstrakta
American Journal of Physiology-Heart and Circulatory
Physiology 283: H2440-H2449; 2002; IF = 3.232
Hypoxic fetoplacental vasoconstriction in humans is
mediated by potassium channel inhibition.
Hampl V., Bíbová J., Stranák Z., Wu X., Michelakis
E.D., Hashimoto K., Archer S.L.
http://ajpheart.physiology.org/cgi/content/abstract/283/6/H2440
Fetal to maternal blood flow matching in the placenta,
necessary for optimal fetal blood oxygenation, may occur via
hypoxic fetoplacental vasoconstriction (HFPV). We hypothesized
that HFPV is mediated by K +channel inhibition in
fetoplacental vascular smooth muscle, as occurs in several
other O 2-sensitive tissues. With the use of an isolated human
placental cotyledon perfused at a constant flow rate, we found
that hypoxia reversibly increased perfusion pressure by
>20%. HFPV was unaffected by cyclooxygenase or nitric oxide
synthase inhibition. HFPV and 4-aminopyridine, an inhibitor of
voltage-dependent K +(K v) channels, increased pressure in a
nonadditive manner, suggesting they act via a common
mechanism. Iberiotoxin, a large conductance Ca 2+ -sensitive K
+(BK Ca ) channel inhibitor, had little effect on normoxic
pressure. Immunoblotting and RT-PCR showed expression of
several putative O2-sensitive K +channels in peripheral
fetoplacental vessels. In patch-clamp experiments with smooth
muscle cells isolated from peripheral fetoplacental arteries,
hypoxia reversibly inhibited K vbut not BK Ca or ATP-dependent
currents. We conclude that human fetoplacental vessels
constrict in response to hypoxia. This response is largely
mediated by hypoxic inhibition of K vchannels in the smooth
muscle of small fetoplacental arteries.
American Journal of Physiology-Lung Cellular and Molecular
Physiology 2003 (v tisku; publikováno on-line)
IF = 3.658
Metalloproteinase inhibition by Batimastat attenuates
pulmonary hypertension in chronically hypoxic rats.
Herget J., Novotná J., Bíbová J., Povýšilová V., Vaňková
M., Hampl V.
http://ajplung.physiology.org/cgi/content/abstract/00167.2002v1
Chronic hypoxia induces lung vascular remodeling, which
results in pulmonary hypertension. We hypothesized that a
previously found increase in collagenolytic activity of matrix
metalloproteinases during hypoxia promotes pulmonary vascular
remodeling and hypertension. To test this hypothesis, rats
were exposed to hypoxia (FIO2=0.1; 3 weeks) and treated with a
metalloproteinase inhibitor, Batimastat (30 mg/kg body weight,
daily IP injection). Hypoxia-induced increases in
concentration of collagen breakdown products and in
collagenolytic activity in pulmonary vessels were inhibited by
Batimastat, attesting to the effectiveness of Batimastat
administration. Batimastat markedly reduced hypoxic pulmonary
hypertension: pulmonary arterial blood pressure was 32 ± 3
mmHg in hypoxic controls, 24 ± 1 mmHg in Batimastat-treated
hypoxic rats, and 16 ± 1 mmHg in normoxic controls. Right
ventricular hypertrophy and muscularization of peripheral lung
vessels were also diminished. Batimastat had no influence on
systemic arterial pressure or cardiac output and was without
any effect in rats kept in normoxia. We conclude that
stimulation of collagenolytic activity in chronic hypoxia is a
substantial causative factor in the pathogenesis of pulmonary
vascular remodeling and hypertension.
American Journal of Physiology-Lung Cellular and Molecular
Physiology 2003 (v tisku; publikováno on-line)
IF = 3.658
Gender differences in the long-term effects of perinatal
hypoxia on the pulmonary circulation in rats.
Hampl V., Bíbová J., Ošťádalová I., Povýšilová
V., Herget J.:
http://ajplung.physiology.org/cgi/content/abstract/00389.2002v1
Some effects of perinatal hypoxia on the pulmonary
circulation are permanent. Since pulmonary vascular
sensitivity to hypoxia in adults differs between sexes, we
hypothesized that gender-based variability also exists in the
long-term effects of perinatal hypoxia. Rats spent 1 week
before and 1 week after the birth in hypoxia (12% O2) and then
lived in normoxia. When adult, females but not males with the
perinatal experience of hypoxia had right ventricle
hypertrophy. To assess the role of sex hormones, some rats
were gonadectomized in ether anesthesia as newborns. Compared
to intact, perinatally normoxic controls, muscularization of
peripheral pulmonary vessels in adulthood was augmented in
perinatally hypoxic, neonatally gonadectomized males (by 85%)
and much more so in females (by 533%). Pulmonary artery
pressure was elevated in perinatally hypoxic, neonatally
gonadectomized females (24.4±1.7 mmHg) but not males (17.2±0.6
mmHg). Gonadectomy in adulthood had no effect. We conclude
that female pulmonary circulation is more sensitive to late
effects of perinatal hypoxia, and these effects are blunted by
the presence of ovaries during maturation.
|
|