znak.jpg (32195 bytes) titul.jpg (30741 bytes)
Aktuální číslo

ROČNÍK č. 11Červen 2003Květen 2003
Duben 2003
březen 2003
leden 2003

leden 2003
prosinec 2002

listopad 2002

2říjen 2001
  
ARCHIVŠkolní rok 2002/2003
školní rok 2001/2002školní rok 2000/2001
školní rok 1999/2000
školní rok 1998/1999
školní rok 1997/1998
školní rok 1996/1997
školní rok 1995/1996

Home Page 2. lékařské fakulty UKÚstav biofyziky UK 2. LF
   Datum posl. aktualizace

   05.11.2003
 
 © Marcela Cipryanova

  

 Akademický bulletin Univerzity Karlovy v Praze 2. lékařské fakulty  

Ročník č. 11 - červen 2003

I SSN 1214-2417   

  Úvodník

Studentský spolek na 2. lékařské fakultě

Šárka Cihelková
studentka 4. ročníku UK 2.LF


Milí přátelé,

tento úvodník, který právě píšu, by měl být zamyšlením nad tím, co si myslím, že tak trochu chybí možná nejen mně. Jestli tomu tak je nebo není, to bych si přála, aby bylo podnětem k dalším diskusím mezi studenty a nejen jimi. Myslím, jsem si tím téměř jistá, že fakulta postrádá něco jako studentský spolek a nejen proto, že ho mají všechny ostatní lékařské fakulty v naší republice. Podobná organizace je dobrým místem pro vzájemné setkávání mimo studium, pro diskusi, pro tvůrčí činnost, ať už v jakkoliv zaměřeném projektu.

Studentský spolek při 2. lékařské fakultě existoval již před mnoha lety, jako jeho štěp dnes stále existuje Dr. Voják na Plzeňské. Nepřicházím tedy s ničím novým. Co by měl spolek fakultě přinést, o tom celkem jasnou představu mám. Jsou překoncipovány Stanovy, dán dohromady hrubý program, organizační struktura, předběžný rozpočet, podány první granty, ale čím nakonec konkrétně bude a jak se bude vyvíjet, je otázkou, jak věřím, mnoha dalších diskusí a prací dalších studentů. Myslím, že mi nyní a do budoucna bude příslušet jen širší rámec -  hledání cest, vytváření podmínek, nyní tedy obnovný proces a po něm něco, čemu se v organizacích říká společné funkce - fundraising, public relations, personalistika.

Ale teď tedy  k zamyšlení, trochu z toho širšího rámce...

Psal se rok 1989. Tehdy vrcholil proces, který byl odstartován případem Plastic people of the universe na sklonku sedmdesátých let, vůlí pozvolna se probouzející české společnosti a její touhy po svobodném životě. Není třeba mluvit více, všichni dobře víme, co se událo, kde jsme dnes a co je výsledkem takzvané sametové revoluce. Ač mi tehdy bylo deset let, ráda na tu dobu vzpomínám a jednotlivé útržky tancujících, zpívajících - a mnohdy již opilých - studentů si asociuji s dnešní generací třicátníků (a již téměř čtyřicátníků). Studenti z roku 1989, kteří tehdy sehráli nemalou úlohu na cestě k demokracii, jsou dnes onou generací výše zmíněnou, dnes již dávno promovanou. Mnozí z nich dnes působí v nejrůznějších nevládních organizacích v mnohdy obtížných podmínkách - o to je však jejich úloha důležitější - neziskového sektoru, tedy první linii občanské společnosti. Politologové či sociologové by mne teď možná opravili, polemizovali se mnou či mi rovnou vynadali, nicméně, za svoje dlouhé zkušenosti s neziskovkami věčně zápasícími o vlastní existenci a s jejich pracovníky, po nocích píšících granty, a s jejich výsledky v intencích určitého času, cítím, že mají plné právo být tak chápány...

Studium, zejména ve zkouškovém, byť na jedné straně kromě našich znalostí o různých lékařských disciplínách a oborech rozvíjí celou řadu dalších aspektů naší osobnosti, se na straně druhé svým způsobem až paradoxně může stát omezujícím faktorem. Nechci se na tomto místě pouštět do úvah - a ani snad nemohu - nad biflováním se celých skript nazpaměť a následnou "rychlou očistou" mnohdy bez zachování důležitých fakt, odstartovanou momentem složení zkoušky a pozitivními a negativními důsledky celého tohoto procesu. To přísluší jiným a bylo to již obsahem několika úvodníků. Studentský spolek však tak trochu chápu i jako boj proti témuž na jiné frontě. Mimo ty zkoušky a mimo to náročné studium, jako doplnění, mimo všechny možné zájmové aktivity, které jsou pro nás neméně důležité, tvrdím - a mnozí z vás mi to jen potvrzujete - je dobrá i jiná seberealizace.

Ale zpět k více konkrétním věcem. Jsem moc ráda, že zde mohu zmínit několik ze studentů, kteří na podobné úrovni v podstatě působí. Ty, kteří chodili za dětmi do Jedličkova ústavu, ty, kteří ve třeťáku jezdili do uprchlického tábora v Seči za dětmi, dále ty, kteří se mnou budovali - a nyní pokračují v pořádání středoškolské Výkonné radě Světové zdravotnické organizace jako jednoho z orgánů Pražského modelu Spojených národů a ty, kteří se mnou dělají občasné zdravotnické diskuse Asociace pro mezinárodní otázky. Opomenout nemohu ani každoroční předvánoční zpívání na LDN, ani výstavy před velkou posluchárnou, ani členy IMFSA, které naše fakulta má. A v neposlední řadě zde máme studentskou komoru akademického senátu....

Na x dalších ze studentů jsem jistě zapomněla, ale je to proto, že o sobě vzájemně nevíme a je to škoda. A nejen na studenty, podobné minimálně zkušenosti se snad najdou i mezi pedagogy. Nestavím tedy vzdušné zámky, studentský spolek druhé lékařské fakulty, již konsensuálně nazvaný "Laterna Medica", má být jen prostorem pro podporu a rozvíjení těchto aktivit, pro diskusi, pro setkávání, pro společnou smysluplnou činnost, ať už vzdělávací, uměleckou, humanitární a s širším významem pro nás a pro naši společnost - nejen akademickou...
Věřím, že po šesti letech působení v nejrůznějších organizacích je dnes v mé moci studentský spolek obnovit a snad i dobře vést ovšem zcela zákonitě, na základě všech pluralitních i korporativních principů, jako úhelných kamenů naší demokratické společnosti nemohu a nechci tak činit sama. Věřím, že se najdou mnozí, kteří mi v tom rádi pomohou....

Šárka Cihelková

TopPage

OBSAH:

Fakultní zprávy

České akademické hry 2003
H. Hiršalová

Osobnosti fakulty

Květnové interview s profesorem Stejskalem
T. Tvaroh

Cojsme se ve škole neučili...

Nové genetické technologie v Senátu ČR
MUDr. P. Příhoda

Odborná konference

Nebol to sen!
Mgr. F. Varga

Zajímavosti

Úspěch vynikajícího universitního souboru s nekonvenčním programem
www.cuni.cz

Publikační činnost

Sebevražedné chování
MUDr. J. Koutek,  doc. PhDr. J. Kocourková

Abstrakta


Termín uzávěrky pro  příští číslo:
28. 4.  2003


Redakční rada:
Doc. MUDr. J. Bartůňková, DrSc.
Doc. MUDr. T. Blažek, CSc.,
Ing. M. Cipryánová
Mgr. Z. Dobiašová
MUDr. J. Feberová
Doc. PhDr. J. Kocourková
Ing. E. Kuželová
Prof. MUDr. S. Tůma, CSc.


Adresa:
Redakce časopisu PELIKÁN
Univerzita Karlova

2. lékařská fakulta
V Úvalu 84

150 06 Praha 5 - Motol
tel.: 2 2443 5882

E-mail:
pelikan@lfmotol.cuni.cz

Kontakt :
Ing. M. Cipryánová

Zpracování a grafická úprava:
© Ing. M. Cipryánová

    Vydáno dne: 
14. dubna 2003
Vydává:

Univerzita Karlova v Praze
2. lékařská fakulta
Uzávěrka tohoto čísla
31. března  2003
Toto číslo neprošlo jazykovou úpravou.

 

Ročník č. 11 - Červen 2003

 Fakultní zprávy

České akademické hry 2003

Hana Hiršalová
Ústav tělesné výchovy UK 2. a 3. lékařské fakulty


Ve dnech 5. - 10. května letošního roku se konal v Ostravě 2. ročník Českých akademických her. Po velmi úspěšném loňském ročníku v Brně, kde se sportovních soutěží zúčastnilo více než 1 700 studentů ze všech českých vysokých škol, se s napětím očekával průběh letošních her, které se konaly v krásném sportovním areálu obou ostravských univerzit.

Stejně jako v předcházejícím ročníku přálo letošním hrám počasí, někdy jsme mohli konstatovat, že až příliš, protože teplota se vyšplhala až ke 30 stupňům. Ostravské katedry tělesné výchovy pod vedením dr. Aleše Hraba a docenta V. Gajdy,CSc. uspořádaly akademické soutěže v 25 sportech, ve kterých startovalo téměř 1 800 závodníků ze 23 vysokých škol Čech a Moravy. Na hřištích, kurtech, tatami, v halách, přírodě, na horolezecké stěně, u veslařského trenažéru, v bazénu i u karetního stolu se sešla sportovní elita vysokoškoláků, kteří si svou účast museli vybojovat na oblastních přeborech nebo v kvalifikacích.

Početná výprava pražské Univerzity Karlovy startovala ve většině soutěží a stejně jako v předcházejícím roce dosáhli její reprezentanti velmi dobrých výsledků. Získali celkem 8 zlatých, 17 stříbrných 16 bronzových medailí a řadu umístění do šestého, tedy bodovaného místa. Podařilo se jim obhájit prvenství a získat opět putovní pohár České asociace univerzitního sportu pro nejúspěšnější vysokou školu s celkovým ziskem bodů 320,5. Za našimi sportovci se umístila VŠB-TU Ostrava s 239 body a třetí místo obsadila UP Olomouc s 201,5 body.

Nejúspěšnějším sportovcem Univerzity Karlovy byl badmintonista Jan Frohlich, který získal zlatou medaili ve dvouhře, čtyřhře i ve smíšené čtyřhře. První místo obsadili i judisté Klára Lazarová a Jan Štefánik, Ivana Ruferová a Romana Kalenská v orientačním běhu. Nejrychlejší plavec v závodě na 50 metrů znak byl Peter Mitrenga, dvouhru ve stolním tenisu vyhrál s přehledem Michal Polák. Šermířská soutěž kordistů skončila velkým úspěchem našich závodníků, když obsadili prvá čtyři místa a vítězem se stal Michal Janča. Své zastoupení jsme měli i na veslařském trenažéru, kde v lehké váze zvítězila Veronika Jelínková a totéž se podařilo i v kategorii bez rozdílu vah Petru Mansfeldovi.

Ani studenti naší fakulty se v Ostravě neztratili. Jak už jsme uvedli výše, zlatou medaili a k tomu ještě stříbrnou ve čtyřhře získal Michal Polák ze 2. ročníku a 4. resp. 6. místo obsadila posluchačka 3. ročníku Marie Fišárková v plavání. 

Letošní ročník Českých akademických her skončil. Byl úspěšný nejen po stránce sportovní, ale splnil i představy společenského soužití studentů a pedagogů našich vysokých škol v doplňujícím programu, který uzavíral každý den her. Zůstali jen vzpomínky a pro většinu účastníků i možnost startu na příštích hrách, které se začátkem května příštího roku budou konat v Praze a jejichž pořadateli bude Univerzita Karlova spolu s ČVUT.

TopPage

Ročník č. 11 - Červen 2003
Redakční zprávy

Nové genetické technologie v Senátu ČR

MUDr. Petr Příhoda
Ústav základů vzdělanosti a lékařské etiky UK 2. LF


Ve středu 16. dubna 2003 uspořádal Senát České republiky veřejné slyšení, které mělo zprostředkovat senátorům informace pro rozhodování o právních normách, které se budou vztahovat k novým genetickým technologiím. Pozvaní hosté vystoupili k otázkám (a) biotechnologie, (b) klonování, (c) bioetiky a (d) lidských práv. Následující příspěvek MUDr. Petra Příhody, vedoucího Ústavu lékařské etiky 2. LF UK se vztahuje k bodu (c).

Pane předsedo, pane předsedající, paní senátorky, páni senátoři,

začnu trochu odjinud, ale rovnou k věci. Začnu od transplantací. - Z biomedicínského hlediska, z hlediska úspěšnosti zákroku, je nejlépe, nahradíme-li selhávající orgán zdravým a přijatelným, odebraným z těla živého dárce. V této podobě, tedy bez dalšího, je toto konstatování z etického hlediska naprosto nepřípustné. Co když je to proti vůli dárce? Ba co víc: co když (jde-li o nepárový orgán) to dárce nepřežije? - Zejména ta druhá eventualita nám připomene zásadu, že prospěchu jednoho člověka nesmí být obětován život druhého člověka.

Tuto tezi nemám čím dokázat, ale není třeba, ona je samozřejmá. Nepopírá ji ani teze, že přežití druhého mohu, chci-li, obětovat svůj život. Jde o tzv. heroické řešení, k němuž můžeme zavazovat každý sám sebe, ale nikoho jiného. Našeho dnešního tématu se to netýká. - Tento "odskok" jsem si dovolil, abych ilustroval odlišnost pohledu etického a pragmatického. Pragmatické hodnocení nějakého činu se řídí jeho úspěšností (neúspěšností), etické zkoumá, zda je dobrý nebo nedobrý. Dobro je někdy totéž co úspěch. Někdy ne. (Mimochodem: lékařská etika jako obor vznikla právě z tohoto poznání.) Etika si proto klade otázku, zda to, co umíme, také smíme.

Tedy znovu: Prospěchu jednoho nesmím obětovat život druhého. Je možné, že se na tom všichni shodneme. Ale i kdybychom se neshodli, budu tvrdit, že tato teze platí, že je samozřejmá, očividná, evidentní. A jsme u jádra sporu. Závisí platnost (chcete-li: pravdivost) nějaké věty na konsensu? V současné euroatlantické kultuře přibývá těch, kdo tvrdí, že ano. Někdy je to tak je, např. u politických rozhodnutí. I právní řád vychází z konsensu, resp. z vůle zákonodárce, jíž je v demokracii parlamentní většina. - Platí to i v etice? Myslím, že ne. Klasik praví: Nepřidáš se k většině, páchá-li zlo. Tato teze je přece stejně očividná jako ta první. (Klasikem je autor tzv. Druhé knihy Mojžíšovy Starého zákona, ale teze je rozumově evidentní i bez ohledu na náboženskou autoritu tohoto pramene).

Ještě jednou a možná naposled: Prospěchu jednoho nesmím obětovat život druhého. Dále pak začíná spor. Uvažujeme dnes o klonování a o manipulaci s embryi. Jádrem sporu je otázka: Co - případně kdo - je lidské embryo? 

V té kontroverzi se utkávají dva protilehlé názory. Ten menšinový tvrdí, že život jedinečné lidské bytosti začíná na začátku, tedy početím, že tedy již oplodněné vajíčko je člověkem, byť zdaleka nerozvinutým, a že je tedy - řečeno filozoficky - osobou (nezaměňujme osobu a osobnost, osobou je jsoucno, které není věcí). 

Podle většinového názoru je oplodněné vajíčko i vícebuněčné embryo shlukem buněk, který se člověkem teprve stane. Nemá povahu osoby, nýbrž věci, a podle toho lze s ním zacházet. Kdy se stane člověkem, o tom nepanuje jednota. Pro někoho až se vznikem základů nervové soustavy, pro jiného až porodem. Rozhoduje tedy konsens. Ten je ale proměnlivý.

Snad nemám důvod tajit, co si o věci myslím. Na otázku, kdy jsem vznikl, musím odpovědět, že ve chvíli, kdy se to povedlo mámě s tátou. Že jsem zahájil svou životní dráhu jako oplozené vajíčko, jako embryo, pak jako plod, novorozenec, kojenec atd. Že jsem to byl od počátku já, i když jsem o tom neměl tušení. 

Existuje v etice ještě jedna teze, na níž se možná shodneme, protože je také evidentní. Říká se jí zlaté pravidlo a zní takto: Nečiň jiným to, co nechceš, aby jiní činili tobě. - Pokud nahlédneme, že embryo je už lidskou bytostí (protože každý z nás byl kdysi embryem), a pokud existuje nějaká fair play vůči embryu, zní takto: S lidským embryem se má zacházet tak, jak bych si přál, aby se zacházelo se mnou v době, když jsem byl embryem.

Dámy a pánové, doufám, že uznáte, že tato úvaha má svou logiku. Já zase připouštím, že tato logika může být citově nepřijatelná. Něco v nás se jí příčí. Co to je? - Především toto: jakápak fair play vůči embryu, když už půlstoletí provádíme interrupce, a přitom jsme dokonce upustili od jejich zdůvodnění? - To je ale odkaz na existující praxi a na veřejné mínění, s touto praxí smířené. Je to argument psychologický, nikoli etický.

Dále: klonování a experimentování s embryi může přinést prospěch lidem těžce postiženým. Toto je těžký argument. Kdybych utrpěl úraz páteře, který by mě znehybnil (ještě víc: kdyby ho utrpělo nedejbůh mé dítě), a já měl naději, že tu přeraženou míchu spojí kmenové buňky, získané z naklonovaného embrya, uvítal bych to. - To je ovšem situace vydíraného. Ta nemůže být východiskem normotvorby. Za ruského hladomoru, který v 30. letech následoval násilnou kolektivizaci, se prý stávalo, že rodiče snědli své novorozeně. Zde jsme v koncích a mlčíme. Nesoudíme, ale nelze stanovit právní, tím méně etickou normu, že rodič smí v krajní situaci sníst své živé dítě. - Dámy a pánové, uznávám, že vaše role zákonodárců je nelehká.

To ale není všechno. U nás to sice moc nesledujeme, ale v zemích, jimž říkáme "vyspělé" se polemizuje o bioetice i v denním tisku a v parlamentech. Tyto debaty jsou jen dílčím projevem změny, kterou spustil rozpad bipolárního světa, ale která nazrávala už předtím. Tu změnu naznačují slova jako globalizace, postmodernismus, nové paradigma apod. Projevuje se nejen proměnou mocensko-ekonomického silového pole v planetárním rozsahu, ale i většinovou preferencí hodnot a životním stylem, pojímáním pohlavnosti, strukturou a funkcí rodiny, mezigeneračními vztahy - a v neposlední řadě pojetím člověka, jeho vztahu k přírodě a jeho postavení ve světě vůbec.

V této civilizační proměně působí i znepokojivý trend, který redukuje člověka na pouhého spotřebitele a lidský život (včetně jeho počátků a konců) na něco, co má tento spotřebitel plně k dispozici. Směřuje k odosobnění a k instrumentalizaci lidské bytosti. Pod jeho tlakem se ocitá i lékařství, resp. biomedicínské vědy a jejich aplikace. Možnost stvořit lidského jedince, který bude zdrojem náhradních dílů, možnost využít znalostí genomu a vytvářet potomstvo takříkajíc "na zakázku" pomocí selekce (jako při jednocení vzklíčené zeleniny) je obrovským pokušením. Každý zákonodárný akt, který chce upravit naše počínání v této oblasti, se netýká jen určitého praktického kroku, ale je i rozhodováním na této cestě - o této cestě. Může uvedenému pokušení bránit, ale může je i realizovat.

Na závěr chci upozornit na určitý rys debaty, která se o tomto tématu vede. Jde v ní o střet zájmů, tedy vlastně o bojové utkání. Jako v politice. Stejně jako v politice, jsou i zde užívány taktiky, které spočívají v manipulaci s jazykem, s terminologií. Např. v nabídce eufemismu, zmírňujícího výrazu. Čin, který jedni pokládají za korupci, nazvou jiní "nestandardní podnikatelskou iniciativou". Sami posuďte, co je výstižnější. - Právě tak lze usmrcení na vlastní žádost, rozhodnutí v podstatě zoufalé, většinou důsledek lidského selhání, nazvat "uplatněním práva na důstojnou smrt". - V polemikách na bioetická témata dochází k účelovému stírání rozdílů, nebo naopak k zastírání shod. Příkladem zatajování shod je důraz na údajnou zásadní odlišnost klonování reprodukčního a terapeutického. To "terapeutické" klonování je totiž také reprodukční, protože je vytvořením nového lidského jedince. Rozdíl je jen v tom, jak se rozhodneme s ním naložit. - Naléhavě vás prosím, abyste si zachovali bdělost.

Děkuji za pozornost.
Petr Příhoda

TopPage

 

Ročník č. 11 - Červen 2003
Osobnosti fakulty

Květnový rozhovor s prof. MUDr. Josefem Stejskalem, CSc.

Tomáš Tvaroh
student 3. ročníku UK 2. LF


Tak jako v minulém měsíci, i v tomto se na stránkách Pelikánu objevuje rozhovor. Pro květnové interview jsme oslovili pana profesora Josefa Stejskala, který přes počáteční nejistotu, o co že to vlastně jde, souhlasil. Na začátku se pan profesor nejprve rozhovořil o sobě a svém životě, poté jsem mu položil několik otázek.

Narodil jsem se v okresním městě Sedlčanech ve stejném roce 1926 jako anglická královna nebo kubánský ministerský předseda, na rozdíl od nich až počátkem srpna, tedy ve znamení lva. To nepochybně samo o sobě stačilo, aby mi kynula skvělá budoucnost. Bohužel jsem byl nejstarší ze své generace z celého příbuzenstva, a když ne nejstarší, tak určitě největší, a to dokonce i mezi svými spolužáky, které jsem převyšoval o hlavu. Proto na mě moji vychovatelé nakládali veškerou zodpovědnost, takže ono "jsi starší, máš mít rozum" či "moudřejší ustoupí" modifikovalo moji povahu. Není divu, že když jsem se potom v dospělosti dostal do situace, kdy bylo docela vhodné zařvat jako lev, tak jsem v podvědomí slyšel opět, že "moudřejší ustoupí...". A to rozhodně nebylo dobře!

Do obecné školy v Sedlčanech mě přivedl dědeček a velmi mě tam zaujal pan učitel Heller tím, že maloval barevnými křídami na černou školní tabuli. Tehdy se mi to líbilo tolik, že jsem nějaký čas prohlašoval, že budu také učitelem, abych mohl kreslit barevnými křídami na tabuli. Moji blízcí to brali s úsměvem, protože už pradědeček a strýc byli kantoři. Moje přání se kupodivu splnilo po dlouhé řadě let, ovšem ty obrázky byly poněkud jiné, než jsem si v dětské fantasii představoval.

Byl jsem asi dobrým žáčkem, protože jsem míval samé jedničky. S radostí jsem pak obcházel babičky, dědečka, strýce a tety, abych se pochlubil a hlavně vybral odměnu ve formě stříbrné pětikoruny. Tak čistý výnos byl někdy kolem čtyřiceti korun, což bylo tehdy moc peněz. Svou jedinou dvojku jsem dostal v pololetí páté třídy a to ze psaní. Tehdy mě utišovali, když jsem nad tím hořekoval, že si z toho nemám nic dělat. "Vždyť pořád píšeš lépe než všichni doktoři tady v Sedlčanech. Když budeš doktorem, tak ti to vůbec vadit nebude". Už na obecné škole se vlastně rýsovala moje budoucnost, že budu učitelem a zároveň doktorem.

Psát jsem tedy příliš neuměl, ale zato jsem se naučil velice rychle číst. Četl jsem pak všechno, co bylo k dispozici. V příbuzenstvu se dlouho tradovala historka, že mě jednou nemohli najít, mysleli si, že jsem se ztratil. Nakonec mě našli pod stolem, kde jsem četl staré noviny, které byly položeny na prknech, aby se nezašlapala čistá podlaha. Hltal jsem jednu knížku za druhou, včetně slovenských pohádek, které nám půjčovali v rámci výchovy k čechoslovakismu.

Vlastní karikatury pana prof. Stejskala

Ve čtvrté třídě již v mém okolí nebyla jediná dětská knížka, kterou bych byl alespoň jednou nepřečetl. Robinsona asi patnáctkrát. A protože jsem rodiče velmi otravoval, tak aby se mi pomstili, tak mi ke čtení dali Jiráskovo Temno. Já jsem je však převezl, protože jsem tuhle tlustou knihu přelouskal, a pak jsem pana katechetu při náboženství dopaloval otázkami, jak to vlastně bylo s tím Koniášem. A po Temnu následoval F. L. Věk, ten mi vydržel skoro na půl roku, ale pak se velmi hodilo, když jsem věděl, kdo byl pan Tham a další naši obrozenci. A sápal jsem se také na Bratrstvo, to mi ale nedali, protože tam byla prostopášná hrdinka ohnivá Mária a tehdy byly názory na sexuální výchovu podstatně odlišnější, než jsou dnes.

A z téhle mojí dychtivosti po čtení vyplynulo, že se hodím spíše na studia než k řemeslu a že bych měl navštěvovat alespoň střední školu. Problém ale byl, co a kde studovat. V Sedlčanech tehdy gymnázium nebylo, vzdušnou čarou nejblíže bylo do Příbrami, ale ještě nebyl postavený most přes Vltavu, a proto většina místních studentů dojížděla komplikovaně vlakem do Benešova a tropili cestou mnohé alotrie, které pobuřovaly mého dědečka, když musel jezdit do nemocnice na převazy po komplikované operaci. Ubytování budoucího studenta někde na bytě se také rodinné radě nezamlouvalo vzhledem k nedávným špatným zkušenostem se studiem strýce - učitele. Na radu dědečka tedy otec využil příležitosti, která se mu naskytla, a požádal o přeložení na okresní úřad do Příbrami. O několik let později se ukázalo, že šlo přímo o boží vnuknutí, protože dva roky před koncem války Němci násilně vystěhovali Sedlčansko a Neveklovsko a můj rodný kraj změnili na "Übungsplatz der SS". Dědeček s babičkou se pak dočkali konce války v poměrném klidu jednak u nás.

Příbram byla před válkou malé město, ale bylo tam asi pět nebo šest středních a odborných škol a Vysoká škola báňská. Tu ovšem Němci po 39. roce zavřeli a po válce si ji vyhádali Ostraváci. Přijali mě na klasické gymnasium, což byla nejdůstojnější příbramská škola. Ze 75 studentů nás nakonec zůstalo 28, prošli jsme tedy tvrdým sítem, které bylo umocněno ještě německou diktaturou.

Na gymnasiu jsem měl několik předmětů, na které jsem se nemusel učit, přírodopis, fysika, chemie, ale mezi nimi také dějepis, který mě ohromně bavil také díky tomu F. L. Věkovi či Temnu. Na druhou stranu byly ale jiné předměty, které jsem se dřel a stejně jsem nedosahoval nijak uspokojivých výsledků, jako byla gramatika německá, česká, latinská či řecká, o té ani nemluvě. Přesto jsem měl většinou vyznamenání, ale nejlepší ve třídě jsem zdaleka nebyl.

Vzpomínek na studentská léta je vždycky mnoho a po létech jsou všechny příjemné. U nás je jedna bolestivá. Týká se události, která inspirovala Jana Drdu k povídce "Vyšší princip". Za heydrichiády zastřelili nejen kamaráda Tondu a jeho otce, ale též našeho laskavého pana ředitele Lukeše, který nás učil řečtinu. Po něm nás převzal "Vyšší princip", profesor Francouz, který sice nevypadal jako František Smolík, který ho ve filmu představoval, ale byl to velice důsledný učitel a tak mám jeho vinou dnes problémy s tzv. progresivním pravopisem naší mateřštiny, protože např. mám vpáleno do hlavy, že to řecké písmenko byla theta a ne teta, takže se mi nezdá týmus, když to má být thymus.

Jiná závažná příhoda má dnes nádech protektorátní anekdoty. Na jaře roku 1944 bylo na vyšších místech shledáno, že příbramská Civilní protiletecká obrana není dostatečně zajištěná vzhledem k aktuálnímu nebezpečí náletů a zejména bylo vytknuto, že nejsou vycvičeny spojky, mladí muži schopní komunikovat německy a zároveň orientující se v Příbrami a okolí. Volba padla na gymnasisty. Pak někoho napadlo, že nás musí přezkoušet, jestli neztratíme nervy, až uvidíme mrtvoly, které se při náletu daly očekávat. Tak se jednoho odpoledne ocitlo asi 5-6 septimánů v márnici u hřbitova, kde dva místní praktičtí lékaři prováděli pitvu mladého muže, na kterého spadly nějaké klády. Sotva jsme vešli, slyšeli jsme otázku: "Tak pánové, kdo chcete studovat medicínu?" Zvedl jsem sotva jeden prst, protože jsem zdaleka nebyl rozhodnut. "Dobrá, svlékni si sako a vyhrň si rukávy" - pan doktor už mi kolegiálně tykal - "a podrž panu hrobníkovi tu hlavu, ať jí může skalpovat". A tak jsem jen tak v civilu s vyhrnutými rukávy držel holýma rukama hlavu a koukal, jak pan hrobník řeže zahradní pilkou kalvu. Pak jsem dostal za úkol pinsetou strhávat plenu, aby mohl pan doktor popsat frakturu base. Získal jsem tím obrovskou reputaci mezi spolužáky a především spolužačkami a vlastní sebevědomí, které jsem však ztratil už příští rok poté, co jsem musel značně pobledlý odejít od první operace, kterou jsem kdy viděl. To bylo už po mém přihlášení na medicínu, kdy jsem se rozhodl chvíli fiškusovat v příbramské nemocnici. Při této operaci se mi začala pěkně točit hlava a byl jsem bledý jako zeď.

Ale ještě během studia na gymnáziu o prázdninách roku 1944 přišel "Totaleinsatz" a místo do oktávy jsme šli makat na nejrůznější místa. Já jsem měl štěstí, že jsem mohl zůstat doma, protože mě otec včas přihlásil jako nádeníka do příbramských rudných dolů. A tak jsem od srpna 1944 jezdil jakožto "Hilfsarbeiter" s kolečkem na staré haldě u huti, kde Němci hledali jakési vzácné zeminy vhodné pro válečnou výrobu. Naštěstí byla zima 1944/1945 dost mírná a na jaře jsem byl převelen na Březové Hory do elektrikářských dílen, kde už se stejně moc nepracovalo, ale alespoň jsem se tam odnaučil bát se elektřiny.

Do školy jsme se vrátili 15. června na tři měsíce, které byly přerušené asi třemi týdny prázdninového volna. 15. září nám pak rozdali maturitní vysvědčení, které nás opravňovalo ke vstupu na vysokou školu. Proto jsem tedy jeden z mála, který má maturitní vysvědčení a přitom neudělal maturitu.

Co Vás nejvíce ovlivnilo v rozhodování, jakou si vybrat vysokou školu. Proč to byla právě medicína?

Na mé rozhodnutí studovat medicínu neměla vliv pouze škola, ale také různé malé příhody, které se z počátku nezdály nijak významné. Ještě jako žáček jsem jednou přišel do dědečkova krámu plného tikajících hodin, kde jakýsi obchodní cestující neboli cesťák - ve snaze naklonit si opatrného pana mistra - mi věnoval krásnou malou dvojitou lupu, určenou nejspíš pro filatelisty. Byl jsem na ni pyšný a prohlížel jsem jí pak všechno možné, co mi přišlo pod ruku - kytičky, broučky, motýly, ale i vlastní kůži, v zrcadle oko nebo jazyk i další živé i neživé objekty.

Dále se později projevila jako velmi důležitá zdánlivě banální událost, jakou byla svatba strýce Emana. Onen dobrý muž potřeboval peníze a proto přesvědčil mého otce, známého dobráka, aby od něho zakoupil z mých úspor těžce našetřených po pětikorunkách za zmíněné jedničky na vysvědčení, starší fotoaparát zn. Voigtländer, po kterém jsem vůbec netoužil. Ovšem - když už jsem ho pak měl, začal jsem se zajímat, k čemu je objektiv, clona, závěrka, co je exposice, hloubka ostrosti atd. a moje čtenářská vášeň dostala nový směr. Samozřejmě jsem se také snažil fotografovat a brzy také vyvolávat, kopírovat a zvětšovat. To mě naučil náš tělocvikář Václav Hlinomaz, bratr populárního herce Pepíka. Záhy jsem trávil s jeho dovolením ve sklepní temné komoře vedlejší reálky víc času než bylo rodičům milé, i když oceňovali, že jsem se stal z fotografa rodinného fotografem třídním a gymnasiálním. Zvláště slavná byla moje fotografie vycpaného tygra z přírodopisného kabinetu, kterou se chtěl zavděčit náš pan ředitel přísnému inspektorovi. Moje fotografická záliba se o deset let později rozšířila i na mikrofotografii a tak se moje ilustrace dnes vyskytují v desítkách učebnic a monografií.

Jak vypadaly vaše medicínské začátky, jaké byly vaše první zážitky a zkušenosti?

Kdo neprožil v Praze začátek zimního semestru 1945-46, nedovede si představit zmatek, který způsobily davy šesti ročníků nedočkavých studentů, kteří se chtěli zapsat na lékařskou fakultu a studovat medicínu. Tehdy to byla skutečně masová záležitost, vždyť doktorů byl po válce obrovský nedostatek. Z naší třídy to byla třetina, 9 ze 28. A v celém ročníku nás bylo kolem tisíce. Dodnes se skláním s hlubokou úctou před tehdejší generací učitelů, kteří ten neuvěřitelný nával přece jen zvládli. Na nás nejmladší se ovšem dívali všichni starší kolegové a funkcionáři jako na vetřelce: "Co tu chcete, vždyť VY JSTE NIC neztratili!"

Přednášky pro první semestr začaly ve velkém sále Lucerny někdy začátkem listopadu. Jednoho dne jsem přijel zcela zdrcen domů a tam na mne čekal spolužák Jirka Rumplík: "Byl jsi v Lucerně?" "Byl". "Viděl jsi pana profesora?" "Viděl - ale byl takhle malinkej!" "A rozuměl jsi něčemu?" "Nerozuměl!". "No, vidíš! Pojeď se mnou do Plzně, tam dodá UNRRA novou fakultu, bude nás tam málo, ke všemu se krásně dostaneme, všechno si prohlédneme, pochopíme, naučíme." Jeli jsme tedy do Plzně a budoucí kolegové nám na Spolku mediků vymalovali skvělou budoucnost a jedinečné možnosti studia v západočeské metropoli tak zářivými barvami, že jsme se spolu s dalšími třemi Příbramáky nechali ošálit a přestoupili do Plzně.

Odvrácenou tvář slibů jsme si mohli brzy ověřit: místo na přednášky jsme celý měsíc jezdili na brigády na Lochotín, neboli Lopotín, kde jsme prováděli různé práce, například bourali příčky v budovách budoucích teoretických ústavů. Po velmi dlouhé době nakonec přece jen začaly přednášky: biologie, fyzika a další. Fyziku nám přednášel pan profesor Šafránek, Plzeňák, toho jsme milovali, protože on to všechno přednášel tak, že tomu rozuměly i dívky. Chemii jezdil z Prahy přednášet profesor Šula, vynikající kantor, který se navíc líbil našim kolegyním. Na fakultě ale nebyl nikdo, kdo by mohl přednášet anatomii, jen primář Antonín Čech, patolog, který předtím nějaký čas zastával funkci lékařského ředitele nemocnice.

S výjimkou Bělehrádkovy Biologie nebyly žádné učebnice a tak jsme si sami vyráběli a cyklostylovali primitivní skripta. K anatomické pitvě jsme se dostali až koncem letního semestru a to na patologii. Dali nám tam v nativním stavu vyzáblé tělo nějakého bezdomovce, abychom si ho po několik odpolední za sebou postupně rozebírali. Dříve než jsme stačili vypreparovat všechny končetiny, posmrtné změny pokročily natolik, že byl uznán nevhodným pro výuku.

K tomuto dosti drastickému zážitku se váže jedna neuvěřitelná vzpomínka. Jeden kolega přivedl do pitevny svoji sestru, čerstvou maturantku, aby ji odradil od studia medicíny. Sledovala, jak se nípám někde mezi svaly na předloktí, tak jsem jí žoviálně nabídl svůj skalpel, aby si to také zkusila. Stroze to odmítla a vůbec se se mnou nebavila. Netušila, chudák, že bude do deseti let mou manželkou!

Teprve koncem třetího semestru konečně přišel z Prahy na fakultu anatom Kos, který podstatně zlepšil výuku. Přivedl si sebou dva starší studenty - demonstrátory, z nichž jeden byl jistý MUC Kabelka, se kterým jsem se o dvacet let později setkal na naší fakultě, kde byl později profesorem dětské chirurgie.

Zkoušky prvého rigorosa jsem dodělával v ruchu únorových událostí. Ještě ke všemu přišel z Prahy nový histolog - Doc. Slabý, který se snažil získat autoritu vysokou úmrtností při zkoušení. Měl jsem ještě pevné nervy a po slabším teoretickém začátku jsem zachránil sebe i několik dalších kolegů efektním výkonem u mikroskopu. Spolužák Jarda Žemlík totiž zdědil po svém starším bratrovi, který studoval před válkou, škatuli plnou histologických preparátů a prastarý mikroskop, který měl jen jeden objektiv, bez revolveru. Jarda se spokojil prohlédnutím kratší sbírky na Lochotíně a staré preparáty mi půjčil, ať se s nimi bavím. Viděl jsem tedy i kostní dřeň, která ve studentské sbírce jaksi chyběla, ale kterou si pan docent přivezl z Prahy a začal ji tvrdošíjně zkoušet: první na ni vypadl, druhému snížil známku a tak jsem já, jako třetí, zachránil celou skupinu těch, kteří byli na řadě po mně. Tito kolegové mě po zkoušce skutečně objímali, že jsem poznal tenhle nejhorší preparát.

Naproti tomu doc. Zelený, který vystřídal na fysiologii před několika měsíci atraktivního doc. Poupu, nás potěšil otázkou na téma: fysiologie pohlavního styku. Díky četným diskusím mezi zkušenějšími spolubydlícími v koleji jsem měl tento problém teoreticky v malíčku. Při praktiku se nezkoušel.

A jaké byly vaše první krůčky na patologii?

Na patologii už jsme začali chodit v letním semestru. Byla to však značně neatraktivní výuka: primář Čech chodil před katedrou sem a tam a zpaměti pomalu víceméně diktoval něco z infekcí, čemu jsme moc nerozuměli. Sice jsme všichni psali jako diví, ale bylo to nezáživné. A praktika vůbec nebyla.

Začátek zimního semestru 1948 přinesl změnu: do posluchárny plné zvědavých studentů se vřítila s rozpačitým úsměvem na rtech menší obrýlená paní, sympaticky namalovaná, jak ji hned ohodnotily kolegyně, představila se jako asistentka Benešová z pražského Hlavova ústavu od profesora Šikla a zvučným hlasem se jala předčítat dlouhou přednášku o historii patologické anatomie. Nakonec chtěla promítnout epidiaskopem nějaké obrázky, ale ukázalo se, že jedno okno nelze zatemnit. Prohlásila, že to příště bude opravené! Na pochybovačné poznámky výhružně poznamenala: "To ještě neznáte Benešovou!" Opravdu to příště bylo opravené a na konci přednášky se zpravidla promítalo. Dokonce začala i praktika, zejména pitevní. To nám imponovalo a ještě víc se nám líbilo, že v té době, kdy si každý dával moc pozor na pusu, paní doktorka, jak jsme ji titulovali, si vůbec nebrala servítky a tepala kdejaký zlořád na fakultě i v nemocnici.

Asistentka Benešová začala zařizovat chod Ústavu podle pražského vzoru, ale neměla vůbec jednoduchou pozici. Velikým problémem praktické výuky totiž bylo, že nebyli asistenti a to nejen na patologii. Velmi jsme si vážili toho, když jsme mohli někde praktikovat, zejména na klinických oborech. Na fakultě bylo málo příležitostí a ty obsazovali většinou Plzeňáci a tak jsme se o každých prázdninách i o delším volnu nahrnuli do příbramské nemocnice a s nadšením jsme dělali krevní obrazy, nabírali krev na sedimentaci, měřili krevní tlak a vykonávali podobné pomocné práce. Pochopitelně jsme také chodili na vizity a hráli si na pány doktory. O vánočních prázdninách 1948 až 1949 zemřel na interně pacient, od kterého se to nečekalo, a pan primář nařídil svým dvěma sekundářům, aby ho odpitvali. Byl jsem se v té márnici také podívat a z hrůzou jsem pozoroval, že to páni kolegové vůbec neumějí. V té době jsem předpokládal, že mě po promoci čeká několikaletá praxe ve venkovské nemocnici a pak nejspíš kariéra praktického lékaře - lidumila. Na to, že bych měl mít za životní povolání obor, o kterém se říkalo, že ho "může dělat jenom blázen, protože normální člověk sám sebe nepoškozuje " -jsem nepomyslel ani v nejmenším. Uvažoval jsem však o nedaleké budoucnosti: co když mi nějaký pan primář také nařídí provést pitvu našeho pacienta! Musím se to naučit!

Po návratu do Plzně jsem si povšiml nové vyhlášky na dveřích koleje, která oznamovala, že Ústav pathologické anatomie a histologie přijme na tři měsíce tři volontéry. Šel jsem se tedy přihlásit a po dvou dnech přihlížení mě zavřeli do malé "infekční" pitevny s mladším nebožtíkem, který měl nemocné ledviny, a nechali mě tam pár hodin, dokud jsem pitvu s velkým úsilím nedokončil.

V dalších týdnech jsem se zřejmě osvědčil. Pitevní techniku jsem zvládl dosti obstojně, včetně obávaného vyjímání krčních orgánů se zachovaným patrem a čípkem. Také můj zájem o mikroskopování a fotografování nezůstal utajen. Paní doktorka nutně potřebovala doplnit svůj studentský učitelský kádr a nabídla mi místo výpomocného asistenta. Pro nepříliš zámožného studenta to byla zajímavá nabídka - plat asi ve výši trojnásobku nejvyššího stipendia, sleva na železnici po celé republice a hlavně přídavkové potravinové lístky pro těžce pracující. Nejprve jsem nabídku zdvořile odmítl s tím, že je v ústavu starší kolega, který má o místo zájem, ale ten po několika týdnech onemocněl a pak už jsem neměl dost pádných důvodů k odmítnutí. Konečně - důkladná znalost patologie mi jistě bude dobrá i v budoucnosti v kterémkoliv oboru.

Kariéru ve svém budoucím oboru jsem tedy oficiálně zahájil od 1.května 1949. Mohl jsem tedy oslavit půl století práce na patologii ještě před koncem tisíciletí - ovšem kdybych si byl na to vzpomněl!

Náš rozhovor v tomto okamžiku samozřejmě neskončil. Dostali jsme se mnohem dál, ale protože vše, co mi pan profesor řekl, si zaslouží být otištěno a jen velmi obtížně jsem hledal pasáže, které se daly vypustit, rozhodl jsem se květnový rozhovor rozdělit na dvě části. První jste právě přečetli a ta druhá se objeví na stránkách Pelikánu hned po prázdninách.

Otázky kladl a text zpracoval Tomáš Tvaroh

TopPage

 

Ročník č. 11 - Červen 2003

Odborná konference

Nebol to sen!

Mgr. Ferdinand Varga
Ústav biofyziky UK 2. LF


Fotogalerie

Medzi postermi Prof. Š. Svačina - dekan 1. LF UK Po čas siesty
Typický obrázok 26. DLB - dr. Heřman Z návštevy Konopišťa

Foto: F. Varga

XXVI. dny lékařské biofyziky - Senohraby 21. - 23. 5. 2003

Dlhú dobu, prakticky rok, som si myslel, že to bude SEN, ale mýlil som sa. Zistil som to až pár dní pred akciou. Som však veľmi rád, že nebol. Som rád, že sme zostali pri zemi.

V dňoch 21. - 23. 5. 2003 sa v Senohraboch pri Prahe uskutočnili 26. dni lekárskej biofyziky. Miestom konania bol motel Ježov susediaci s pomerne známym, trochu gýčovitým a snobsky pôsobiacim hotelom SEN. Organizátorom stretnutia bol Ústav biofyziky a informatiky 1. LF UK v Prahe, záštitu nad podujatím prevzal dekan 1. LF prof. MUDr. Š. Svačina, DrSc. A ja som bol požiadaný, resp. dostal som príležitosť napísať o tomto report.

Biofyzikálne dni tradične nepatria medzi úzko vyprofilované konferencie. Je to celkom prirodzené, nakoľko ide o stretnutie zástupcov dvoch vedeckých a pedagogických oborov s pomerne širokým záberom. Aby som to ešte viac upresnil, je to stretnutie zástupcov ústavov biofyziky a lekárskej informatiky z českých a slovenských lekárskych fakúlt, a niektorých spriatelených inštitúcií. Ani tento ročník samozrejme, čo sa týka rôznorodosti, nebol výnimkou.

Odzneli príspevky zo širokého spektra oblastí, od foriem korózie dentálnych zliatin, cez pokroky vo fotodynamickej terapii, spracovanie biosignálov všetkých druhov (napr. prevod EEG vĺn do akustického spektra), až po projekty typu "dynamická 3D rekonštrukcia periférneho nervu". Značne boli tiež zastúpené referáty s pedagogickou tematikou, hlavne z oblasti (viac či menej lekárskej) informatiky. Z čisto medicínsko-informatickej problematiky to bola väčšinou téma podporovaného rozhodovania, zástupci našej fakulty prispeli dvoma referátmi o vyvinutom automatizovanom systéme posudzovania zdravotníckych webových stránok a kvality lekárskych webových zdrojov. Spomenul by som z toho množstva aspoň dva konkrétne príspevky, ktoré vyvolali najväčšiu diskusiu v radoch zúčastnených. A neboli to témy čisto vedecké...

Dekan usporiadateľskej fakulty, prof. Svačina, predniesol referát na tému "Čo spája biomedicínsku informatiku a biofyziku?". Jeho posolstvo by som zjednodušene popísal tak, že spojenie informatiky a fyziky na pôde medicíny je vývojom podmienené, prirodzené a obojstranne prospešné - ale len do určitej miery. Akoby sa na jednej strane biofyzika popri stále sa rozvíjajúcej informatike dostávala do úzadia, a na druhej strane akoby sa informatika týmto spolužitím cítila zväzovaná, obmedzovaná. Aspoň taký bol dojem mňa, biofyzikálneho eléva, z príspevku a následnej zápalistej diskusie. Ad diskusia: v tomto prípade dokonca predsedajúci neodkázali diskutujúcich pre nedostatok času do kuloárov (ako tomu nezriedka v priebehu konferencie bolo), ale navrhli vytvoriť na budúcich "dňoch" pre túto tému špeciálnu sekciu. 

Ďalšou živo diskutovanou témou bol problém vzťahu úspešnosti prijímacích pohovorov, iných dostupných poznatkov o uchádzačovi o štúdium a následnej úspešnosti jeho štúdia na vysokej škole, nastolený príspevkom dr. Štuku z 1. LF UK. Ako bolo povedané: "Přijímáme ty správné lidi?", a myslené samozrejme na lekárske fakulty. Z príspevku vyplynulo, že v sledovanom ročníku na 1. LF úspešne ukončilo štúdium len asi 45% prijatých poslucháčov. Významná korelácia s úspešnosťou štúdia bola pritom zistená u priemernej známky z fyziky, či známky z matematiky v 3. ročníku štúdia na strednej škole. Autori tiež konštatovali zhodu so staršími prácami na túto tému. Štúdia mala iste značné rezervy, ničmenej záujem vzbudila, myslím si, hlavne preto, že potvrdila dlhšie pretrvávajúci pocit časti pedagógov, že medicína potrebuje skôr študenta uvažujúceho, než memorujúceho, ktorého súčasný systém prijímacích pohovorov a čiastočne aj formy štúdia na väčšine lekárskych fakúlt vpodstate preferuje. 

Ako zástupcovi Ústavu biofyziky 2. LF UK sa mi samozrejme sluší pripomenúť tiež príspevky nášho ústavu. Formou posteru bola prezentovaná problematika hodnotenia radiačnej záťaže personálu operačných sál pri radiačne navigovaných operáciách (doc. Heřmanská et al.). Autor (to akože ja - pozn. autora :-) predniesol referát "Význam apriórnej informácie pri modelovaní biokinetiky 131I v štítnej žľaze". Dovolím si však tvrdiť, že najzásadnejším a najzaujímavejším, i keď bohužiaľ nedoceneným bol "príspevok" dr. P. Heřmana. Ten, i keď sa pôvodne plánoval zapojiť aktívne, tentokrát rezignoval, a rozhodol sa pre protestnú hladovku! Áno, je to vec, ktorú by človek na tejto pôde neočakával, ale bola samozrejme opodstatnená (a decentná - nie teatrálna, akých sa nám občas dostáva v dennom spravodajstve). Aby som objasnil: referátmi a diskusiami na minulých ročníkoch sa dr. Heřman snažil upozorniť na problematiku tzv. "zneslobodneného software". Tento rok však bolo opäť podmienkou pre zaradenie do programu konferencie zaslanie príspevku vo formáte komerčného textového editora. Určitou formou bol teda diskriminovaný len preto, že nie je užívateľom produktov konkrétnej softwarovej firmy, keď sa organizátori napriek jeho predošlým požiadavkám rozhodli neakceptovať príspevky v niektorom z univerzálnych formátov. Pri širšom pohľade viac či menej vynútené používanie proprietárneho software môže viesť k strate kontroly nad získavaním, spracovaním a výmenou dát z dôvodu utajovania algoritmov a kódov pre ich spracovanie. A to samozrejme vo vedeckej či pedagogickej práci nie je žiadúce. Nakoľko sa za "svoju" vec menovaný kolega snažil bojovať konvenčnými spôsobmi po minulé roky, a neuspel, tentokrát sa rozhodol pre neštandardnú formu. S akým úspechom sa mu to podarí na malom, ale dôležitom poli lekárskej biofyziky, a hlavne informatiky, ešte uvidíme...

Ako asi každá konferencia, ani biofyzikálne dni, možno že tie obzvlášť, nie sú len miestom pre prezentáciu vedeckej a pedagogickej činnosti, referovanie, "posterovanie". Je to výročné stretnutie českých a slovenských "bratov v zbrani", preto nikdy nechýbajú pohoda a priateľské debaty. Ak napíšem, že po skončení prednáškových sekcií sa v konferenčnej miestnosti narazil sud plzeňského piva, nechcem aby to vyzeralo, ako nejaký pokleslý večierok. Naopak, prirodzenej serióznosti podujatia to ešte dodalo ducha družnosti a spokojnosti (quasipoeticky povedané). Tu by som snáď spomenul aj "voľnoprogramový" výlet na zámok Konopište, na odľahčenie dva konkrétne momenty. Počasie bolo krásne, park kvitol, pred zámkom polihovali medvede, prechádzali sa pávy a sokoliari predvádzali lietajúcich dravcov. V rámci pútavého monológu sa sokoliar nacvičenými nenápadnými úkrokmi dostával za chrbát svojich poslucháčov, ktorí stáli so zrakom upretým na operenca na strome, ten však po následnom signále pri prudkom nálete na sokoliarovu rukavicu drápmi či krídlami jemne prečesal nejednu učenú hlavu. Pri prehliadke zámku potom sprievodkyňa dala k dobru údajný počet úlovkov Ferdinanda d'Este, náruživého poľovníka. Asi však netušila, že má pred sebou skupinu vedcov, teda ľudí naučených analyzovať a prepočítávať, a tak nechtiac rozprúdila nekonečnú debatu o tom, akým spôsobom, a či vôbec je možné za jeden ľudský život uloviť tristo tisíc kusov zvery.

Ak som ešte vyslovene nepochválil organizátorov, rád tak činím teraz, a nie len z povinnosti. Odborný program bol tradične na vysokej úrovni a zaujímavo zostavený. Či už ide o komfort či doplnkový program, všetkého bolo, povedal by som, akurát, čo je ideálne. Pokiaľ ide o atmosféru, tá je síce tvorená prítomnými ľuďmi, ničmenej nepriamo jednoznačne vyplýva z práce organizátorov. Preto im aj touto formou ďakujem, že tohtoročné dni lekárskej biofyziky boli presne také aké boli,  ďakujem, že som sa mohol zúčastniť.

Takže - nebol to sen, ale, ako sa hovorí, ďalšie príjemné a podnetné akademické podujatie. 

Program a fotoreport z konferencie nájdete na :
http://biof.lf1.cuni.cz/dny.html, s otázkami a postrehmi každého druhu sa prosím obráťte na autora:  pherdo@lfmotol.cuni.cz.

TopPage

 

Ročník č. 11 - Červen 2003
Co jsme se ve škole neučili ...

Úspěch vynikajícího universitního souboru s nekonvenčním programem

zdroj: www.cuni.cz


S velkým zájmem jsem navštívil 13. května 2003 benefiční koncert Spolku absolventů a přátel Univerzity Karlovy, pořádaný ve prospěch Fondu Carolinum pro podporu vynikajících vědeckých prací studentů Univerzity Karlovy. Koncertem totiž debutoval Sbor a orchestr Univerzity Karlovy v místě, které je centrem oficiálního dění Univerzity, ve Velké aule Karolina.

V první polovině programu zaznělo nádherné Magnificat z mariánských nešpor Claudia Monteverdiho pro šestihlasý sbor plus sóla a varhany. Atraktivnost tohoto monumentálního díla spočívala nejen v tom, že šlo o ty méně často prováděné mariánské nešpory téhož autora, ale i v tom, jak plavně byly na sebe navazovány sólové a sborové hlasy. Intelekt poslouchajících byl totiž několikrát překvapen, když melodický motiv začínající barvou sóla plavně přešel do barvy sboru či naopak. Mistrovská interpretace ukázala dirigentův důvěrný vztah k Monteverdiho hudbě, ale též umožnila zpěvákům projevit jejich muzikálnost. Provedení také výstižně ilustrovalo kontinuitu mezi gotickou a barokní zpěvní ornamentikou. Domnívám se, že pražskému publiku otevřela oči i tak zvaná římská výslovnost latiny, která k italské latinské hudbě patří a která se u nás běžně komolí tak zvanou erasmovskou výslovností, u nás sice tradiční a (chybně) považovanou za klasickou, ale patřící tak snad ještě k novověkým zaalpským latinským zpěvům.

Následoval Karneval zvířat, který složil Camille Saint-Saens pro orchestr. Utidjian ho dovedl do dokonalého projevu, který v plnosti vyjádřil impresionistický potenciál této skladby, jak to nabízí řada zvukomalebných obratů. Při této příležitosti uveďme, že Velká aula Karolina je pro účely promocí vybavena dvěma "ambony"; dirigent jich několikrát využil pro obohacení zvukového i vizuálního působení hudebníků na posluchače. V části Kukačka v háji opakoval klarinetista na "evangelním ambonu" známý motiv kukačky proložený pomlkami, během nichž účinkující postupně navodili prostředí hlubokého lesa. A vraťme se zpět a dodejme, že do dramaturgie využití ambonů byly angažovány i dvě v nich zpívající sólistky v Monteverdim, kdy plavně přecházely melodie mezi oběma ambony.

K pozvolnému závěru koncertu zazněl výběr z Haydnova Stvoření světa, kde sice mohl mohutný sbor ukončit konvenčním způsobem celý koncert, avšak dirigent zvolil nekonvenční - přesto však účinnou a možno říci obsahově hlubokou dramaturgii. Program pokračoval dále, a to skladbou CortŹge du Sardar, fantasií ruského skladatele Ippolitova-Ivanova na arménskou melodii. Orchestr Univerzity Karlovy ji provedl již jednou, a to na koncertě ve Valdštějnské zahradě, kterým byl uzavřen studijní rok 2001-2. Porovnání obou provedení ukázalo další úspěšný vývoj tělesa pod vedením jeho dirigenta. Mimochodem, i v této skladbě bylo využito zvláštností auly; na ambonu, dvě členky orchestru - zvlášť manifestačně v závěru - rozezvučely triangl a činely.

Na závěr koncertu zazněla známá ukolébavka z Gershwinovy opery Porgy a Bess, Summertime, jejíž sólový part zahrál vynikající klarinetista, jehož si všichni posluchači pamatovali ze Saint-Saensovy Kukačky. Když si zkoušel před ukolébavkou nástroj, jen tak mimochodem ještě rychle dvakrát zakukal. Závěru koncertu tím dal lehký humorný přízvuk, mohli bychom říci přízvuk kvalifikující akademické umění tak trochu s jemnou intelektuální ironií tam, kam ho klade svobodný rozlet inteligentního universitního studenta. Hrál ukolébavku s hudebními ozdobami i pohyby louisianského černošského saxofonisty a skončil ve výškách klarinetu za decrescenda orchestrálního doprovodu, obojím jemně vyjadřujícím klidné ukončení dne.

Ačkoliv Sbor a orchestr University Karlovy je složen ze studentů, a to dokonce z nejrůznějších universitních fakult, koncert bohatě prokázal, že během krátké doby, kdy tento soubor řídí, se dirigentovi Utidjianovi podařilo vybudovat a vyškolit těleso, vybavené hudební citlivostí pro pochopení jeho vize i schopné tuto vizi úspěšně a s nadšením realizovat.

TopPage

 

Ročník č. 11 - Červen 2003
Publikační činnost

Sebevražedné chování

MUDr. Jiří Koutek, doc. PhDr. Jana Kocourková
Dětská psychitrická klinika UK 2. LF a FN Motol


Nová kniha - Sebevražedné chování
Současné poznatky o suicidalitě a její specifika u dětí a dospívajících
ISBN 80-7178-732-9

Sucidium - sebevražda - i suicidální jednání, představují závažný problém, na který je možno pohlížet z hlediska medicínského, psychologického, filozofického, etického, sociologického, právního... Autoři, psychiatr a klinická psycholožka, podávají přehled současných přístupů k problematice sebevražedného chování. Zvláštní pozornost věnují přitom sebevraždám u dětí a adolescentů. Kniha popisuje epidemiologii sebevražd, podává klinický obraz na rovině chování a prožíván, představuje vývojové aspekty suicidálního chování; zdůrazněny jsou rizikové faktory a jejich detekce. Podrobně se věnuje různým terapeutickým přístupům i prevenci. Výklad je doplněn řadou případových studií. Uváděné informace umožní odborníkům různých profesí správně vnímat signály hrozícího rizika sebevraždy, správně volit postup léčby, pokud již k sebevražednému pokusu došlo, případně citlivě pracovat s pozůstalými v případě dokonané sebevraždy. Kniha je určena psychiatrům i lékařům ostatních specializací, psychologům, pedagogům, sociálním pracovníkům apod.
Oba autoři se společně podíleli na kolektivní učebnici Dětská a adolescentní psychiatrie vydané v nakladatelství Portál v roce 2000.

TopPage

 

Ročník č. 11 - Duben 2003
Publikační činnost

Abstrakta


Diabetes Res Clin Pract 2003 Apr;60(1):49-56 
NEUROD polymorphism Ala45Thr is associated with Type 1 diabetes mellitus in Czech children. 
Cinek O, Dřevínek P, Šumník Z, Bendlová B, Sedláková P, Koloušková S, Šnajderová M, Vavřinec J. 
Second Department of Paediatrics, Second Faculty of Medicine, Charles University, V Úvalu 84, Prague 5 CZ-150 06, Czech Republic. 

Association of the NEUROD Ala45Thr polymorphism with Type 1 diabetes mellitus (DM) has been found in some but not all populations. We performed a study on the association of two NEUROD exon 2 polymorphisms, the Ala45Thr and the Pro197His, with childhood-onset Type 1 DM in the Czech population. We compared 285 children with Type 1 DM diagnosed under the age of 15 years with 289 non-diabetic control children. The genotypes were determined using novel real-time allele-specific PCR assays in the TaqMan format, and data were analysed using logistic regression. The numbers of subjects with codon 45 genotypes Ala/Ala, Ala/Thr, Thr/Thr were 95, 145, 45 among cases and 117, 130, 42 among controls. Thr45 phenotypic positivity was associated with a significant risk of Type 1 DM (OR=2.01, CI 95% 1.25-3.24) in a multivariate logistic regression model involving also the insulin gene -23HphI genotype and the presence of Type 1 DM-associated HLA-DQB1*0302-DQA1*03 (DQ8) and DQB1*0201-DQA1*05 (DQ2) molecules. No association was observed for the Pro197His mutation which was carried by 5.3% cases and 5.9% controls. Our results confirm that the NEUROD Ala45Thr polymorphism is associated with childhood-onset Type 1 DM. 

Eur. Respir. J. 21 (5): 862-865; 2003, IF=2.989
Dehydroepiandrosterone sulfate reduces experimental pulmonary hypertension in rats. 
V. Hampl, J. Bíbová, V. Povyšilová, J. Herget

Pathogenesis of pulmonary hypertension includes downregulation of potassium channels. Pharmacological augmentation of these channels thus may be expected to limit the development of pulmonary hypertension. Recently, an endogenous steroid, dehydroepiandrosterone (DHEA), was shown to activate a calcium dependent subfamily of potassium channels in the pulmonary arterial smooth muscle cells. The present study on rats shows that experimental pulmonary hypertension is reduced by a water-soluble DHEA analogue, DHEA sulfate (DHEAS; 0.1 mg/ml in drinking water). Pulmonary arterial blood pressure, increased by 4 weeks of hypoxia (29±3 vs. 16±1 mmHg in normoxic controls), was significantly attenuated both in rats treated with DHEAS for the whole duration of the hypoxic exposure (24±1 mmHg) and in rats given DHEAS only after pulmonary hypertension had fully developed (last 2 weeks of hypoxia: 24±1 mmHg). Cardiac index and systemic arterial blood pressure did not differ among the groups. Pulmonary vascular remodeling associated with pulmonary hypertension was also reduced by DHEAS. Since DHEAS is well tolerated by humans, it might be expected to be useful for management of pulmonary hypertension. 

Prenat Diagn 2003 Mar;23(3):235-8 
Replicate real-time PCR testing of DNA in maternal plasma increases the sensitivity of non-invasive fetal sex determination. 
Hromadníková I, Houbová B, Hřidelová D, Voslarová S, Kofer J, Komrska V, Habart D. 
2nd Department of Paediatrics, 2nd Medical Faculty, Charles University, University Hospital Motol, Prague, Czech Republic. 

BACKGROUND: We determined fetal sex in pregnancies referred for invasive prenatal diagnosis procedures by analysis of DNA in maternal plasma. METHODS: Twelve pregnancies at risk of X-linked haemophilia and 32 pregnancies at risk of chromosomal aneuploidies at a gestational age ranging from 10 to 18 weeks recruited before chorionic villus sampling or amniocentesis were involved in the study. Male fetal DNA in maternal plasma was detected by using real-time polymerase chain reaction with the SRY gene as a marker. RESULTS: The specificity of the system reached 100% (no Y signal was detected in 17 women pregnant with a female fetus) and the sensitivity reached 100% (SRY amplification in 27 examined samples). CONCLUSIONS: Amplification of free fetal DNA in maternal plasma is a valid and rapid technique for predicting fetal sex in first- and second-trimester pregnancies and could allow the restriction of invasive sampling procedures to male fetuses at risk of X-linked disorders. Copyright 2003 John Wiley & Sons, Ltd.  

TopPage

 

 

    Datum poslední aktualizace 05.11.2003, © Marcela.Cipryanova@lfmotol.cuni.cz