O
nedokonalosti psaní, Rubikově kostce a lidském mozku
Dovětek k eseji "Digitální
pandemie..." (Pelikán 7, červen 1999)Ing.
Zdeněk Smrčka
(Ústav vědeckých informací 2. LF UK a
FN v Motole)
OBSAH
Úvodem - Vjemy a obrazy - Zeptejte se Bohra - Permutační hlavolamy - Neviditelná města - Víc než geny a molekuly - Moc jazyka (a) mozku - Závěrem - (Literatura
- Poděkování)
Publikováno
u příležitosti slavnostního předání "Ceny Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97" Karlu H. Pribramovi
Yuh-Jye Chang: Virtual reality magic cubeÓ
1996.
MOTTO:
A pouze skrze
nedokonalost našeho psaní se nesmírnost nepsaného stává čitelnou; tedy skrze
pravopisné dublety, př ehlédnutí, nedopatření, bezděčná zabreptnutí a přepsání. Jinak to,
co je mimo nás, ani nemůže doufat, že se nám sdělí slovem, ať již mluveným, nebo
psaným; jinak si pro své zprávy musí hledat jiné cesty.
(Italo Calvino: Když jedné zimní noci cestuj ící)
Lefschetz
s Einsteinem vedli debatu po mnoho let. Lefschetz trval na názoru, že existuje
obtížná matematika. Einstein tvrdil, že žádná obtížná matematika neexistuje,
pouze hloupí matematici. Myslím, že dějiny matematiky se přiklánějí
k Einsteinovu tv rzení.
(Richard Bellman: Eye of the Hurricane)
Pochopte, celá věda, všechny
lidské myšlenky jsou v jistém smyslu hrou.
(Jacob Bronowski: Vzestup
člověka)
ÚVODEM
Hnidopyšství - toto krásné, zvuko malebné slovo vančurovského ladění - by možná bylo
nejpříhodnější charakteristikou činnosti, jíž se čas od času mnohý z nás
oddává ve chvíli, kdy se při čtení tištěného slova, nabyvšího podoby románové, povídkové či obecně
knižní nebo časopisecké formy, zarazí na "překážce" v podobě překlepu, chybějící či
naopak přebývající hlásky, vynechané anebo zdvojené řádky. Znepokojivost takovéto zarážky se nám může někdy jevit
natolik velkou, že bychom inkriminované místo nejraději zabílili nebo naopak začernili, přeškrtali,
poopravili, napravili - anebo prostě zničili, podstupujíce vnitřní svár mezi
bohorovným odhlédnutím od takovéhoto pochybení a nutkavou
touhou autorovu, korektorovu či tiskařovu
nedokonalost jakýmkoliv způsobem odstranit - třeba i realizováním obsedantní
představy o vytržení lidskou nedokonalostí
stigmatizovaného listu...
VJEMY A OBRAZY
"Listy jinanu padaly z haluzí jako drobný déšť a žlutavě tečkovaly
louku", píše Italo Calvino v úvodu jedné z kapitol svého románu, pojednávajícího mimo jiné právě
o nedokonalosti psaní, nedokonalosti však zároveň mající podobu neopakovatelné
dokonalosti fraktálních
obrazů uměleckého, vědeckého, milostného či duchovního krasohledu, jímž pátravě pohlížíme na okolní
i svůj vlastní vnitřní svět... "Procházel jsem s panem Okedou po
cestičce z hladkých kamenů. Pravil jsem, že bych chtěl oddělit vjem každého
jednotlivého jinanového listu od vjemů všech ostatních, avšak nejsem si jist, zda to
možné je. Vycházel jsem z následujících - a dle mínění pana Okedy
dobře podložených - premis. Jestliže z jinanu padá jediný žlutý lístek,
vjem, který při pohledu na něj zakoušíme, je vjemem jediného žlutého lístku. Jestliže ze stromu klesají dva lístky, oko
sleduje, jak ve vzduchu poletují dva lístky, jak se přibližují a vzdalují jako
dva honící se motýli a jak se posléze klouzavým
pohybem snesou do trávy, jeden sem, druhý
tam. Tak je tomu se třemi, se čtyřmi, ba i s pěti lístky; pokud počet
lístků vířících v povětří ještě dále vzrůstá, vjemy odpovídající každému z nich se
sečtou a ustoupí tak složenému vjemu tiché přepršky a - jakmile závan
větříku zpomalí jejich klesání - vjemu nehybně kroužících křídel, v závěru pak -
skloníme-li pohled k zemi - vjemu roztroušených zářivých skvrnek. Nuže, byl bych si přál
podržet, aniž bych jakkoli ochudil ony příjemné složené vjemy, zřetelný individuální obraz každého
jednotlivého lístku, nesmíšený s jinými obrazy, a to
od chvíle, kdy vstupuje do mého zorného
pole, přes jeho vzdušný taneček až do okamžiku, kdy se uloží mezi stébla trávy...
Počal jsem soustřeďovat pozornost, abych zachytil ty nejjemnější
vjemy v okamžiku, kdy se teprve rýsují a kdy jejich čirost není dosud rozptýlena do svazku
rozostřených dojmů. (...) Když jsme se znovu procházeli pod jinanem, řekl jsem panu
Okedovi, že při pozorování padajících lístků není podstatnou skutečností vjem
každého jednotlivého listu, ale spíše vzdálenost mezi listem,
prázdný vzduch, který je odděluje. Zdálo
se mi totiž, že jsem pochopil následující věc: absence vjemů charakterizující
značnou část percepčního pole je nezbytnou podmínkou, má-li se senzibilita místně
a časově lokalizovat, stejně jako v hudbě je ticho nutným pozadím, aby z něho vystoupily
tóny. Pan Okeda řekl, že pokud jde o hmatové vjemy, je tomu bezpochyby tak. Jeho odpověď mě
velice udivila, neboť když jsem mu sděloval své postřehy o listech, myslel jsem vskutku na
to, jak se mě dotýkala
těla jeho dcery a jeho ženy. Pan Okeda rozvíjel své názory na taktilní vjemy s naprostou
nenuceností, jako by se rozumělo samo sebou, že jsem mluvil právě o nich. Abych
zavedl řeč na jiné téma, pokusil jsem se načrtnout paralelu s četbou románu,
ve kterém klidný chod vyprávění v tlumeném tónu dává vyvstávat jemným a přesným vjemům, jež mají
zaujmout pozornost; u románu je ovšem třeba mít na zřeteli, že z řetězce
vět se vynořuje vždy pouze jeden jediný vjem ať už jednoduchý, nebo složený,
zatímco rozsah vizuálního nebo auditivního pole umožňuje registrovat současně
mnohem bohatší a složitější komplex. Vnímavost čtenáře ve vztahu k souboru
vjemů, jichž chce být román nositelem, je nutně silně omezená, což za prvé vyplývá ze skutečnosti, že četba, často uspěchaná
a nepozorná, nezachycuje či přehlíží jisté množství signálů
a intencí v textu fakticky obsažených, za druhé pak z toho, že něco podstatného vždy
zůstává mimo napsanou větu a že román, popravdě řečeno, nutně mnohem více
zamlčuje, než říká, a jen když z napsaného šlehne zcela ojedinělý
záblesk, lze podlehnout iluzi, že čteme i to, co nebylo napsáno."
ZEPTEJTE SE BOHRA
Nedokonalost veškerého lidského vnímání
a konání je bezpochyby ne dělitelně
spjata s univerzálním (Heisenbergovým) principem neurčitosti - patřičněji dle názoru
Jacoba Bronowského pojmenovatelného jako
princip tolerance ("...držím se názvu tolerance skoro až vášnivě ve vztahu ke
skutečnému světu; veškeré znalosti, všechny informace může člověk člověku předávat jen v rozsahu určité
tolerance; toto platí, ať již jde o vědu, literaturu, náboženství, politiku nebo jakoukoli formu
myšlení směřující k tomu, aby se stala obecně přijatou pravdou..."). Kdekoliv a kdykoliv
se z člověka a společnosti vytrácí takováto tolerance, nastupuje na její místo strojová (mechanická, digitální, ...) přesnost - a spolu s ní procesy odumírání
lidskosti. Tým japonských výzkumníků vytvořil program pro nedostižně dokonalé
provedení hudební symfonie za "účasti" elektronického orchestru.
Všechny tóny, akordy, nástupy i harmonie zaznívaly perfektně - ale celek nebyl vůbec k poslouchaní...
Elektronickému provedení paradoxně chyběla nedokonalost, neurčitost, tolerance - jinými slovy: symfonie
postrádala rozměr lidskosti, dimenzi duchovnosti. Pravda, pro Japonce - známé svou až
posedlostí technickými vymoženostmi - to nebyl problém neřešitelný: prostě jen doprogramovali prvek lidské
nedokonalosti... Tím by se vše mohlo odbýt - a případ odložit do vědeckých
análů jako úspěšně rozlousknutý. Až na jednu "maličkost" - nelze totiž
přehlédnout paradox,
který je ve zmíněném oříšku nadále přítomen: člověk sice dokáže svým umem
dosáhnout hranic technické
dokonalosti, ale takováto skvělost technické perfekce není zjevně lidskou
přirozeností. Klamou nás tudíž smysly, mozek či okolní svět?
Niels Bohr, j eden ze zakladatelů fyziky 20. století, vědec světového formátu a přitom duší umělec,
měl ve zvyku zahajovat přednášky na fakultě slovy: "Všechny věty, které
vyslovím, musíte považovat za otázky a nikoliv za tvrzení." Neměl nikdy
předem připravené odpovědi. Heisenbergovi jednou řekl: "Jde-li o atom,
musí člověk hovořit řečí básníků. Básníkům přece také nejde o to, aby
popsali fakta, ale aby vytvářeli obrazy." To je překvapující myšlenka - píše o Nielsu
Bohrovi Jacob Bronowski, a pokračuje: "Jde-li o atom, nepopisujeme fakta,
ale vytváříme obrazy. Vše, co se nachází za hranicí viditelného světa, je nutně
imaginární, je to doslova hra obrazů. Jinak o neviditelném mluvit nelze - ať
již jde o přírodu, umění či vědu. Vejdeme-li dveřmi atomu, octneme se ve
světě, který svými smysly nemůžeme vnímat. Kolem nás je nová architektura, věci
spolu souvisí a do sebe zapadají způsobem, který neznáme, který si jen pokoušíme
představit podle analogií,
úsilím o novou představivost. Všechno naše znázorňování neviditelného spočívá na metaforách,
přirovnáních,
přejatých z makrosvěta, přístupného našemu zraku, sluchu a hmatu..."
"Fyzika 20. století je nesmrtelná. Výsledky společného díla
lidské představivosti nikdy nebyly tak o brovské, nevytvořily tak imponující památníky,
kterým se nemohou rovnat ani pyramidy, ani Ilias, ani katedrály", pokračuje Bronowski - navzdory riziku, že se náhodnému
čtenáři možná
budou zdát tato slova poněkud nadsazená. "Dnes už je skoro nepředstavitelné,
že se ještě v roce 1900 vedly zuřivé polemiky, skoro na život a na smrt,
o to, zda atomy vůbec existují. (...) V onom kritickém okamžiku na přelomu
století trval na existenci atomů na základě teoretických důkazů jeden člověk -
Ludwig Boltzmann... (autor nového výkladu degradace energie, dané pravděpodobnostním (statistickým) růstem
neuspořádanosti atomů,
jejíž mírou je entropie - pozn.aut.) Tehdy nastal okamžik, kdy se budoucnost vzestupu
lidstva zakymácela na jemných intelektuálních vážkách. Kdyby tehdy zvítězily existenci atomů
popírající doktríny, pokrok by se byl zbrzdil o celá
desetiletí, ne-li o století; byla by zaostávala nejen fyzika, ale i biologie,
která je na rozvoji fyziky hluboce závislá..."
V článku nazvaném
"Zeptejte se Bohra" (publikovaném neznámým pisatelem pod šifrou -SU-
v roce 1985 - u příležitosti 100. výročí B ohrova narození) se mj. píše: "...nová (kvantová)
teorie zpřetrhala řetězec příčin a následků, zůstaly tu jen izolované jevy
spojené abstraktními matematickými vztahy. Napříště budeme mluvit jen
o pravděpodobnosti, nikoliv o nezbytné jistotě jevů - přičemž tato
pravděpodobnost znamená výpověď o našem stupni znalosti skutečné situace.
Budeme rozlišovat mezi možností a skutečností: někde uprostřed mezi těmito
dvěma krajnostmi se nalézá fyzikální realita. Zákonitosti, do
kterých chceme pozorované jevy zahrnovat, jsou pak pouze zákonitosti statistické; do vědy vstoupila náhoda. To, co pozorujeme, není
příroda ve své celistvosti, nýbrž příroda vystavená našemu způsobu kladení
otázek. Pozorované
pak znamená pozorované v mezích přesnosti našeho experimentu. Člověk - pozorovatel se tak stal se svými
měřicími přístroji neoddělitelnou součástí zkoumaných objektů: zde je překonána tragická
rozluka novověké vědy, která oddělila lidský subjekt od zkoumaného světa.
Kodaňský výklad otevírá hlubiny: skutečnost je kvalitativně diferencovaná, bohatá na rozmanitost, výchylky
a náhody, paradoxy; není neměnná, ale v neustálé evoluci, nezměříme ji jediným
všeobsáhlým kalkulem - její řád neustále aktivně vydobýváme na chaosu protikladných jevů. Člověk tento svět
vykládá nikoliv
zevně, ale v hluboké ponořenosti do něho, zažívá vědu jako každodenní "dobrodružství poznání". Bohr zobecňuje: při
hledání harmonie světa jsme ve hře života současně diváky i herci. Ostře ohraničené a jednoznačné
kontury souladného,
ideálního a racionálního obrazu světa jsou uvolněny, změkčeny, zjemněny do polostínů. Bohr se stal mistrem
šerosvitu, "Rembrandtem fyziky", jak bude nazýván...
Fyzika však dosud hledala
harmonii: kodaňskou teorii čekají tuhé boje (...) na podzim 1927. Hl avní oponent: Albert Einstein.
Tento velký bořitel odpírá účast na sledování směru, který sám vytyčil.
Einstein byl v podstatě harmonizátor, nebyla mu cizí souladnost koncepcí Descartesových, Spinozových či Newtonových, byl přesvědčen
o tom, že klasická příčinnost je neměnným atributem přírody, nedovedl se smířit, že ve světě vládne
pravděpodobnost -
"je-li to všechno pravda, pak je to konec fyziky (...) Bůh nehraje
v kostky", vyjádřil Einstein aforisticky důvěru v obecné zákonitosti dění. Bohr,
spolu s Heisenbergem a Bornem, přesvědčivě vyvracel jeden Einsteinův protiargument za druhým - ale
bezúspěšně. Tehdy povstal Ehrenfest, aby se obrátil na
Einsteina proslulým výrokem: "Stydím
se za tebe, Einsteine. Chováš se stejně jako tví odpůrci, když se marně pokoušeli vyvrátit tvou teorii relativity!"
Bohrovo duchovní poslání se nevy čerpává jen všestranným vědeckým nasazením, stejnou mírou se projevuje v mravní starosti
o okolní svět... Po nástupu Hitlera, za války i po ní... Ano, Bohr se
účastnil prací v týmu jenž chystal vývoj atomové bomby - na obranu oné
humanity, které byl celý život oddán; se stejnou vehemencí se však brzy bude zasazovat proti
zneužití atomových zbraní. Také v dalších letech nacházíme Bohra v čele mnoha iniciativ proti válce
a násilí, upnutého stejně jako ve vědecké práci k celku bytí
a hlubinnosti jeho pochopení - tak, jak to deklaruje onen Schillerův verš, který
Niels Bohr často opakoval:
"Jen úplnost ti jasno nabídne a pravda sídlí v hlubině." (...) Po
povýšení do šlechtického stavu si zvolil do erbu známý symbol
staročínských principů - černého se stopou bílého a bílého
s pihou černého, spojených v uzavřeném kruhu dynamickou křivkou. Devíza bohrovského
erbu - "Contraria sunt complementa" - propojuje tradici staré východní
moudrosti a moderní vědy."
A nelze na závěr této
pasáže nepř ipomenout
Bohrova slova, jimiž v roce 1961, během své návštěvy Moskvy, zodpověděl dotaz
L.D. Landaua: v čem že spočívaly jeho úspěchy jako učitele. Bohr
s úsměvem odvětil: "Nikdy jsem se nebál ukázat mladému člověku, že jsem sám hloupý.
Nikdy jsem nebránil
vyhrocení rozdílných a navzájem si odporujících stanovisek. Přitom jsem byl
vždy proti tomu, aby se vyslovovaly nějaké "konečné a určité" soudy.
Domnívám se, že otázku je třeba udržovat ve stavu neurčitosti a nikdy neztrácet smysl pro humor."
PERMUTAČNÍ HLAVOLAMY
S jistou intelektuální nadsázkou
a jemným humorem blízkým Boh rovi by
možná stálo za to připojit v tomto místě řečnickou otázku: "Bylo-li lze
s hrou v kostky před dvěma tisíciletími překročit Rubikon, čeho lze by bylo dnes dosáhnout řešením hlavolamu Rubikovy kostky?" Tato
zábavná hříčka i hračka pro děti, stejně jako dospělé, sice již dávno
ztratila na mediální věhlasnosti a hysterické módnosti, na druhé straně je
pozoruhodné (a zároveň
lehce podezřelé), že není možné nalézt o tomto "hlavo--lamu" (tj.
o čemsi zjevně odkazujícímu a zjevně se vztahujícímu k lidskému
mozku - a tedy k čemusi očividně poukazujícímu na potenciální sféru
zájmu neurověd) prakticky žádné ohlasy v odborné biomedicínské literatuře. Nepočítáme-li čistě
metaforické užití
pojmu (z nedávné doby viz např. článek v BMJ od britského praktického lékaře
"Who needs Rubik's
cube?" - věnovaný etice výzkumu diabetu), anebo - kupodivu opět diabetu se
týkající - článek "The pancreatic islet as Rubik's
cube", pak lze prohledáním databází Medline, Embase a Current Contents nalézt pouhopouhé dvě citace týkající se
neurověd. Jedna z nich pojednává o aplikaci metafory Rubikovy kostky při psychoterapii třináctiletého
pacienta s akutní epizodou psychózy, vyvolané emociální reakcí na
diagnostikovanou mu akutní lymfocytickou leukémii - kdy metafora Rubikovy kostky posloužila k usnadnění pochopení a objasnění
symboliky pacientovy úzkosti, zatímco v druhé nalezené citaci - v jistém
smyslu inverzní k výše popsanému případu - se uvádí kazuistika dospělého muže, u něhož došlo
v důsledku psychického vypětí při řešení hlavolamu Rubikovy kostky
k epileptickému záchvatu.
Zjevný nezájem biomedicínské ko munity o fenomén Rubikovy kostky je o to více
zarážející, když zjistíme, že matematické, respektive kybernetické řešení problému hlavolamů
"rubikovského" typu zaujalo před časem odborníky na takových špičkových pracovištích, jakými bezpochyby
jsou U.S. Naval Academy v Annapolis či Northeast Parallel Architectures Center při
Syracuse University (pracoviště např. Yuh-Jye Changa, softwarového řešitele
známého projektu "Visible Human"). Oprávněně se naskýtá otázka, zda se za zdánlivě
pouhopouhou kratochvílí, sloužící k pobavení i poučení kolegů či
studentů, neskrývá nějaké
hlubší a významnější poselství...? Docent W.D. Joyner z Námořní
akademie USA v úvodu k textu svých přednášek kursu "Mathematics of the
Rubik's cube"
cituje ze Sebraných spisů Johna von Neumanna (mimochodem, ač o tom jeho jméno
vůbec nesvědčí, von Neumann, stejně jako Rubik, pocházel z Maďarska - a to z jedné tamní
židovské rodiny - pozn.aut.) následující Neumannova slova: "Do značné míry obecně
platí, že v matematice existuje časové zpoždění mezi matematickým objevem
a dobou jeho praktické využitelnosti; toto zpoždění se může pohybovat libovolně mezi
30 a 100 lety, v některých případech ba i déle; a že celý tento
systém zdá se funguje bez jakékoli zaměřenosti, bez jakéhokoli vztahu
k užitečnosti a bez jakékoli žádostivosti činit věci, jež jsou prospěšnými."
(John von Neumann: Collected Works VI, s.489).
Matematické řešení
hlavolamu R ubikovy
kostky předkládá Joyner posluchačům na základě - a jako fascinující ukázku - aplikace teorie grup. Doslova ve svých
přednáškách píše: "Teorie grup je jednou z těch skutečností, jež nacházíme v překvapivě velkém
počtu rozmanitých, zdánlivě disparátních (tj. nesourodých, nesouvisejících, vzájemně neslučitelných - pozn.aut.) jevů.
V zásadě, kdykoli se střetneme se symetrií, neměli bychom být překvapeni nálezem grupy
skrývající se za ní. Rubikova kostka vykazuje řadu symetrií,
tak jak je známe z mnoho jiných
oblastí: jmenujme alespoň krystalografii anebo fyziku elementárních částic. (...) Rubikova kostka se řadí mezi
takzvané permutační hlavolamy. "Permutační hlavolam" je hříčka složená
z několika pohybovatelných
dílků, připojených k mechanismu (ať již hmotnému, anebo mentálnímu,
respektive morálnímu,
tj. např. pravidlům hry - pozn. aut.), jenž kontroluje (ovládá) jejich možné
pohyby, a která splňuje jisté nezbytné matematické podmínky... (...) Jednou z nejstarších a stále
nejoblíbenějších permutačních her je tzv. "15-hlavolam" (jde o všem
asi dobře známou čtvercovou krabičku s šestnácti políčky a patnácti
čtvercovými kameny, označenými čísly od 1 do 15. Úkolem hráče je přesunováním
jednotlivých, na počátku
hry náhodně v krabičce rozmístěných kamenů, docílit jejich uspořádání do
vzestupné číselné řady, po řádcích a sloupcích - pozn. aut.)."
V porovnání s touto hříčkou se může zdát Rubikova kostka
(stejně jako jí podo bné další prostorové hlavolamy) zásadně odlišnou - už jen díky své
trojrozměrnosti. Ovšem jak z uplatnění teorie grup (a ze selského rozumu) vyplývá, lze Rubikovu
kostku snadno "rozložit" na její plochy... (hráče zajímá jen a pouze správné
uspořádání barevných plošek - jakkoli jsou tyto nedělitelně přiřazeny ke kostkám, tedy ne ke
stěnám, tj. plochám dílčím...) Transformací 3x3 Rubikovy kostky lze permutacemi vygenerovat
grupu, jejíž velikost se již prakticky nachází za hranicemi lidské představivosti:
43252003274489856000. Není pochopitelně
účelem tohoto článku uvádět úplný popis strategie matematického řešení správného složení Rubikovy kostky
(to lze nalézt na příslušné webové stránce) - co je ale bezpochyby zajímavé, že
obdobným postupem lze řešit i "záhadu" kostky složené ze
"stěn" čítajících 4x4 plošek "parciálních" kostek. A že Yuh-Jye
Chang ze "School of Computer and Information Science at Syracuse University"
uvádí na své domácí internetové stránce řešení virtuální Rubikovy kostky
dokonce pro 6x6 plošek. Pochopitelně, skeptik může namítnout: "A k čemu je
to vše dobré? Nejedná se jen o další - tentokráte virtuální - formu kratochvíle, kterou se před
pár staletími bavívala znuděná evropská aristokracie?" Je fakt, že nelze
prostě jen tak opominout námitku, vyslovenou svého času samotným
Johnem von Neumannem - že takovéto hry
(stejně jako třeba šachy) mají vždy své (byť někdy velmi obtížně
formulovatelné matematické) řešení, na které spousta lidí bez matematického
vzdělání a zázemí vůbec nepřijde, ale že skutečný lidský život je
o něčem jiném, a sice o hře strategicky do jisté předvídatelné, ale v zásadě
nepředpověditelné...
NEVIDITELNÁ MĚSTA
Jako potenciální klíč
k odpovědi na tuto von Neumannovu námitku se naskýtá možná jen náhodná, nepa třičná analogie - ale přece jen
analogie za bližší
pozornost stojící, jež má co do činění s již citovanou literární hravostí spisovatele Itala Calvina. V knize "Neviditelná města" nabízí Calvino čtenářům
úryvek z nekonečné (byť v zásadě konečné) obměny jedenácti atributů
měst, obrazně
pojmenovávaných ústy vypravěče Marka Pola podobami pětapadesáti exotických ženských jmen, atributů
opakujících se v devíti kapitolách v pětičlenných cyklech, jmen
a atributů přiřazovaných ke každé možné podobě každé světové metropole -
ale zároveň s tím i jmen a atributů identicky sloužících
k popisu města jediného: rodných Benátek. "Calvino chápe město jako
komplex vztahů mezi lidmi navzájem, mezi lidmi a městem, které společně obývají, a mezi městem
a přírodou. Na jedenáct atributů rozkládanou představu města navzájem kombinuje, skládá
a začleňuje do složité struktury, mající podobu moderního labyrintu, podobně jako kdysi struktura Dantovy
Božské komedie odrážela středověké pojetí kosmu. Imaginární města dohromady
skládají reálnou podstatu moderního (Dantovského) pekla. Za fantastickým rouchem, za magickou hrou
fantazie a snů, se skrývá konkrétní lidská společnost, symboly a alegorie
nejsou únikem, groteskní nápady a obrazy jiskřící vtipem mají obnažit, jakoby
vypreparovat základní vazby a vztahy, zdůraznit jejich obecnou platnost
a současně je svou neobyčejně silnou smyslovou názorností
nesmazatelně vtisknout čtenáři do
paměti. Obdobný přístup nacházel Calvino v lidových pohádkách..." A
k těmto svým slovům Vladimír Hořký, překladatel
"Neviditelných měst", připojuje výše již zmíněné
schéma labyrintu
světa, spolu s jeho popisem:
AABAB/CABCD/
/ABCDE/
/BCDEF/
/CDEFG/
/DEFGH/
/EFGHI/
/FGHIJ/
/GHIJK/
/HIJKI/JKJKK
"Označíme-li titulky
uvnitř devíti kapitol písmeny a seřadíme-li je podle autorova klíče, vznikne
sch éma putování, geometrický obrazec vyjadřující uspořádání navštívených míst
a vytvářející jakýsi labyrint moderního světa a část nekonečné
spirály. Z míst známých a opakujících se v určitém pořádku dospějeme posléze do míst nových,
jimiž pro nás poznání vrcholí, ale neuzavírá se: nabízí možnost pokračování ve stejném
řádu, jakým se cesta začala, ale z opačného konce. Závěrečné schéma
(označeno písmeny
čím dál vzdálenějšími počátku abecedy, odpovídajícími i novým titulkům
v kapitolách) je zrcadlovým obrazem počátečního modelu: nepřetržitost a variabilita téhož
jsou zde výrazem Calvinova pojetí světa v jeho dynamičnosti
a znovuobnovování."
Je toto vše, tato parafráze cestopis ného vyprávění Marka Pola, konfrontovaná s magickým kouzlem permutací obdařenou
Rubikovou kostkou, pouhopouhou literární hříčkou, hrou či hlavolamem jednoho
"zvláštního" spisovatele - anebo je jeho vyprávění více či méně
nevědomým záznamem, obrazem (/auto/portrétem) toho, jak lidský mozek funguje? Je
mozková činnost systémově
strukturovaná, anebo je založená na asociativní (jistým daným pravidlům symetrií a permutací
podléhající) náhodě? Hraje či nehraje Bůh v kostky? Pokud se laskavý čtenář tohoto dovětku
vrátí k původnímu článku (viz Pelikán 7, červen 1999), může si sám zkusit
zvláštní hru na odpověď: procházet textem eseje
a zaznamenávat geografická místa spjatá s textem... Počet prvků takto získané geografické linie nebude
nijak závratný, ale přece jenom: její nit se potkává a protkává (naprosto nevědomě)
s osnovou celého pojednání. Mnohem úspěšněji a rafinovaněji si pochopitelně počínal Italo Calvino
ve svých "Neviditelných městech", která dokázal "vystavět" z pouhých 11
atributů, 9 kapitol a 55 ženských jmen... Vše jako by se v nějaké formě a obsahu, slovně
i obrazně podobalo
otáčejícím a přiřazujícím se (tří, šesti, devíti, jedenácti, pětapadesáti...?) ploškám na Rubikově
kostce... Jaká by asi byla velikost grupy vygenerované permutacemi na Rubikově kostce
1000x1000, tedy
kostce čítající na jedné své hraně 1000 menších kostek? A co kdyby každá
z těchto menších kostek byla ve skutečnosti další Rubikovou kostkou
v malém...? A co kdybychom na ploškách kostky nenalezli pouhé barvy, nýbrž
také dílčí obrazy či holografické záznamy, u nichž bude pochopitelně
záležet na vzájemné
časoprostorové souhře s obrazy sousedními či okolními? A co kdyby tak
nějak fungoval lidský mozek?
 VÍC NEŽ GENY A MOLEKULY
"Říká se, že
v posledních 100 000 letech zůstává náš mozek z hlediska biologie
prakticky stejný", píše v článku "Transcending the tribal mind"
Silvia Helena Cardoso, br azilská psychobioložka z centra biomedicínské informatiky,
Universidade Estadual de Campinas. "Během své dlouhé evoluce získal lidský
mozek tři komponenty, jež se vyvinuly v následných, vzájemně propojených
vrstvách, způsobem podobným archeologickým horizontům: vnitřní vrstva (archivallium) odpovídá mozku plazů, jehož struktury (...) jsou
nezbytné pro uchování životních funkcí. Střední vrstva odpovídá mozku starších
savců a jeho
struktury (paleopallium) limbického systému řídí naše emoce. Konečně svrchní anebo nejvyšší části našeho
mozku jsou tvořeny hlavně fylogeneticky novějším cortexem /neocortexem/ (neopallium) a některými
dalšímu subkortikálními strukturami. Toto je dominantní část mozku vyšších savců, včetně
všech primátů a následně člověka, vytvářející "racionální" mozek, odpovědný za
svobodné jednání, vnímání, vědomí, učení a jazyk. Naše mysl je výsledkem sladěné
a integrované činnosti všech zmíněných složek... Jeho primitivní vrstva
ovládá většinu jednání a chování spjatého s přežitím jedince
a uchováním druhu (agrese, obrana, sex, sociální hierarchie, teritorialita, atd.)
Navzdory úžasné dominanci neocortexu se i dnešní civilizovaní muži a ženy řídí funkcemi
primitivního mozku... Máme rovněž silný sklon ke kmenovému chování (tribalismu), tj. nepřátelství vůči
lidem, co nepatří do naší aktuální sociální skupiny (rodina, vesnice, etnikum,
atd.) Všechny lidské kultury, ve své úžasné rozmanitosti, se vyvíjely z této
biologické základny směrem ke svému vrcholu. Tyto kultury však mají mnoho
společného, mezi jiným
i "kmenovou mysl". (...) Ovšem kultura je výsledkem interakce genů
s prostředím, včetně sociálního učení, a navíc je nadána evolučním potenciálem. Ani pouhé geny ani pouhé
prostředí nejsou samy o sobě odpovědné za naše chování: obojí hraje svou roli,
v proměnlivé míře, v závislosti na druhu chování."
"Koncepty předurčující "mou skup inu" jakožto střed mnoha různorodých ideí, jako například
"mého" náboženství, "mé" rasy, "mé" země, byly
a jsou hlavní příčinou mnoha konfliktů moderní společnosti. V dávných
dobách něco takového bylo ku prospěchu, neboť člověk byl obklopen divokou zvěří,
potřeboval lovit, a skupinová identifikace a soudržnost byly důležitými
pro přežití. S vývojem civilizace muselo docházet k překonávání
kmenového smýšlení. Lidstvo vyvinulo v tomto směru vskutku velké úsilí a dosáhlo
během dějin významného pokroku. Před 10000 lety jsme se vzdali lovecko/sběračského a kočovného života ve prospěch usazení se
a kultivace (zemědělská revoluce). Všude začala vzkvétat města, došlo
k objevu písma, matematiky a obchodu. Průmyslová revoluce dosáhla v 19.
století ještě větších výdobytků a pokroku, když lidskou a zvířecí
sílu nahradily stroje: parní stroje a výbušné motory, vlaky, lodě, automobily, letadla... Dnes stojíme
ve středu třetí nové éry: informační revoluce. Pokrok lidstva vyžaduje maximální přístup
k informacím, tak jak se závratnou rychlostí zrychluje jejich akumulace prakticky
v každém oboru lidské činnosti.(...) Počítačové sítě umožňují stálou, obousměrnou komunikaci
a interakci mezi jedinci prostřednictvím všech druhů médií. (...)
Z malých, omezených kmenových uskupení jsme dospěli ke globální vesnici. Informační technologie
zmenšují celou planetu do prostoru připomínajícímu vesnici, tj. umožňují přímou a neustálou komunikaci
- což představuje vskutku nebývalou změnu lidských komunikačních procesů. Tato cesta se započala před
milionem let, nejprve učením se napodobování, poté komunikací
pomocí gest a hlasu (mohutný krok
směrem k jazyku) a nakonec objevem písma. Nelze mít pochyb, že tato
globální vesnice stojí včele dramatického zlomu kulturních bariér a umožňuje
prolínání
a proplétání dialogů, znalostí a častokrát zlepšování vzájemného
porozumění. Snad bude jedním z těch mostů vedoucích ke konečnému odstranění
diktátorské nadvlády našich primitivních mozků. Musíme se osvobodit od tribalismu. Ale
jak...?
Za posledních 100 000 let nedošlo prostřednictvím přírodního
výběru k žádné evoluci: dominantní silou byla kulturní evoluce. Proto naší j edinou naději na významné
vylepšení našich mozků lze spatřovat v další, biotechnologické revoluci.
Způsob jejího provedení zůstává otevřen k diskusi, neboť bude třeba
vyřešit řadu etických, politických a morálních problémů. Přesto však se
zdá, že takovýto proces bude nevyhnutelným. Neurovědy budou hrát vedoucí roli v aplikaci této "umělé evoluce"
lidského mozku!"
"Umělá evoluce" lidského mozku: jde o scénář sci-fi
filmu, anebo o předpověď budoucích událostí g enově-inženýrského vylepšování mozkových funkcí;
jde o vizi úžasného rozvoje, spojeného s nebývale velkým evolučním skokem, anebo jde
o znepokojivé tušení konce lidské civilizace, pozbyvší
veškeré lidskosti...? Mohou znalosti
a vědomosti zastínit a vytěsnit duchovní rozměr lidské moudrosti...?
"Mozek je orgán jako každý jiný, pouze více komplexní." Takto začíná
svůj komentář pod
titulem "Brainology" v elektronickém časopise "Medscape General Medicine" Alexander B. Niculescu III. z psychiatrické
kliniky lékařské fakulty University of
California. Komentář napsaný v silně provokativním - a při podrobnějším zkoumání zjevně
sžíravém - duchu,
až si čtenář není jistý, kdy a zda vůbec to autor myslí vážně - anebo zda
jde "jen" o jeho snahu formulováním negativních a nepřijatelných
stanovisek vyvolat diskusi
odborné veřejnosti. Je jasné, že porozumění mozku spočívá v nás a že
toto porozumění by mohlo lidskou realitu naprosto změnit. Ovšem podle Niculesca "...kosmetická psychofarmakologie je pozoruhodnou
oblastí, slibující prostřednictvím na míru šitých léčiv (drog) modelování
naší mysli, tak abychom mysleli, cítili a chovali se lépe. Pro odborníka na
psychofarmakologii je vskutku snadné, aby s využitím dnes dostupných léčiv učinil někoho
méně stydlivým, více vstřícným, méně úzkostlivým, více energickým nebo
usilovným.(...) Z psychiatrie se postupně stává "brainologie" (česky
mozkologie/?/ nebo mozkověda/?/), a jako taková v budoucnu pravděpodobně
splyne se svou sesterskou disciplinou: neurologií. (...) Prakticky
vzato, moderní medicína pozvedá na novou
úroveň všeamerickou tradici "self-made" osob. A z filosofického
hlediska přináší do lidských domovů poselství, že mysl, osobnost a duše jsou
produktem mozku, který lze pozměnit působením relativně prostých molekul. (...)
Psychologie a psychoterapie (...), zabývající se mozkem coby "černou
skřínkou", nijak nepřispěly k našemu porozumění mozkovým funkcím a nepřekročily práh
čirých spekulací. (...) Moderní zobrazovací metody (PET, MRI) v kombinaci se
sledováním biochemických změn molekul na neuronové úrovni a jejich vztahů k
pozorovanému typu chování jsou "Svatým Grálem" výzkumu mozku. (...)
Bohužel u člověka nelze provádět záměrné mutace různých genů a sledovat
odpovídající biochemické změny ve vztahu k mentálním funkcím. Na druhé straně, na psychiatrické pacienty lze v podstatě nahlížet jako na přírodou nám
předávané neúmyslné experimenty, jako na soubor zmutovaných biochemických procesů
-- něco jako transgenní myši nadané vyššími mentálními funkcemi. Jejich porovnání s "normálními"
lidmi, zjištění příslušných změn a jejich korelace s mentálním
jednáním budou představovat klíč k porozumění mozku..."
Tolik část provokativních
názorů Alexandra B. Niculesca III. Nelze se v nejmenším divit, že se dočkaly
velice bouřlivé odezvy. Některé z nich jsou k dispozici na serveru Medscape.
"Po přečtení článku n ašeho kolegy o "mozkovědě" mám pocit, že začíná
být již pozdě k záchraně naší lidskosti", píše Uwe Hoche.
"Dozvědět se, jak lidský mozek funguje, je pochopitelně velkou výzvou... ale uvědomuji si, že jsme se vůbec
nepoučili z 20. století. Naši prarodiče shodili bombu na Hirošimu a nějak se jim podařilo nazývat to "pokrokem".
Naši rodiče zaneřádili povrch Země a nyní, naše generace, se chystá tvořit
naše klony s autorskými právy a vším ostatním. Kupte si jich deset
a obdržíte jeden bezplatně..." Rovněž Paula S. Derry, soukromá praktická
lékařka z Baltimore, v reakci na Niculescův článek v komentáři nazvaném "Genes,
neurochemicals, and persons" (Geny, neurochemikálie
a lidští jedinci) velice
přesvědčivě oponuje a vyvrací prakticky všechny Niculescovy
provokativní názory: "Jak fyziologie, tak psychologie hrají významnou, nezávislou a interaktivní roli
v onemocnění dané "osoby". Při rozvoji a léčbě psychiatrických
potíží nelze
opomíjet důležitost jak fyzických struktur, tak psychosociálních faktorů. Například, kognitivně-behaviorální
léčba depresí se může projevit v chemických změnách mozku, změnách
obdobným těm, jež vyvolávají psychotropní léky, ale navíc může takováto léčba
vést ke klinickému zlepšení symptomů, jež bude odlišné od výsledků dosažených při aplikaci léčiv. Lidský mozek není geneticky
specifikován; vyvíjí se v čase a je výsledkem lidské zkušenosti. Například literatura uvádí, že
trauma či deprese v dětství ovlivňují vývoj mozku a jeho funkce. Dokonce v případě
vážného mentálního postižení podíl dědičnosti nevysvětluje úplně rozvoj nemoci... Například konkordance schizofrenie se u jednovaječných dvojčat uvádí zhruba jako 50 %-ní.
Ba ani jednovaječná dvojčata nesdílí stejnou psychologii, rysy chování
a chemismus mozkových funkcí. Jedním ze základních kamenů psychologie jakožto discipliny byl vývoj psychofyziky na sklonku 19.
století. Psychofyzika se objevila, když fyziologové a lékaři zjistili, že
nedokáží objasnit výsledky svých experimentů bez psychologických konceptů. Pokud
jde o psychoanalýzu, Freud byl fyziologem a neurologem, který zjistil, že nedokáže vysvětlit symptomy
u některých svých neurologických pacientů ve fyzických (fyzikálních) pojmech (tak jak se
o to pokoušel například Charcot) a tudíž hledal psychologický rámec,
jenž by mu byl nápomocný."
MOC JAZYKA (A) MOZKU
Radikálně
redukcionistický náhled, podle něhož jsou mozkové funkce výhradně záležitostí
genů a chemických sloučenin, je z hlediska dnešního stavu poznání nadále
ne udržitelný. Velice
výstižně o tom hovoří L. Eisenberg z "Harvard Medical School" v článku nazvaném "Experience,
brain, and behavior" (Zkušenost, mozek a chování). "Příroda a výchova (v
angličtině jistá slovní hříčka: "nature x nurture" - pozn.aut.) jsou
vzájemně reciproční, nikoliv opoziční. Všechny děti dědí spolu s rodičovskými geny i své rodiče,
své vrstevníky a své komunity, ve kterých žijí. Vývoj dítěte v rovině
ekologické a sociální je stejně důležitý pro formování organismu jako jsou geny. Sociální
nika je klíčovou spojnicí mezi rodiči a dítětem, je sférou vymezení životních příležitostí. Je vskutku
na čase nahradit falešnou dichotomii mezi přírodou a výchovou víceobsáhlou
triádou: příroda, nika a výchova. Hlavní mozkové dráhy předurčuje genom, ale
učením formované spojnice
mezi mozkem a chováním se vytvářejí a modelují
sociální zkušeností. Obrovské
zmnožování neuronů
a neuronových procesů v embryonálním a časném období postnatálním
poskytuje substrát pro prostředím indukované strukturální změny. Aktivita selektuje
takové synapse, jež budou uchovány; inaktivita vede k regresi a apoptózi. Učení začíná v děloze
a urychluje se po narození. Citlivá a vnímavá interakce mezi malými dětmi a jejich rodiči
a dalšími pečujícími jedinci není o nic méně klíčovým momentem při vývoji biologickém, jako
při vývoji psychosociálním."
Gen y, hormony a molekuly
možná nelze jen tak identifikovat s informacemi. Podle pracovníků ústavu
morfologie a embryologie lékařské fakulty Univerzity Ferrara v Itálii
"...existují v souvislosti s výsledky výzkumu komparativní genetiky
a objevem neutrální evoluce jisté náznaky existence
skrytých "degenerovaných" kódů,
jež mohou řídit molekulární interakce na jiných úrovních biologických informací.
Pokud existují, nelze je přičítat na vrub dvou konceptů, jež jsou obvykle centrem dění
v molekulární biologii, tj. molekulárním kaskádám a genovým sítím.
(...) Původ genetického
kódu souvisí s původem života, zatímco lidské kódy kulturní evoluce se objevily
o téměř čtyři miliardy let později. Moderní biologie neuznává v přírodě žádné další
organické kódy a je tudíž spoutána závěry, že veškerou buněčnou evoluci určují informační změny.
Sémantické
transformace, přirozené konvence a biologické významy věcí jsou záležitostmi,
jež oficiálně neexistují ve světě organické hmoty, a jako takové nehrají
žádnou roli v naší rekonstrukci vývoje a evoluce. Ale navzdory tomu
vlastnosti organických kódů začínáme nacházet
v souvislosti s rozmanitými biologickými
procesy. (Genetické pojmy) jako "splicing", "signal transduction"
a "pattern formation" lze přičítat právě existenci organických kódů. Takovéto procesy
byly nástroji k navození velkých změn v historii života a každý
zásadní krok v makroevoluci odpovídal původu nového
organického kódu."
Náš svět je prostě vždy
mnohem složitější a komplexnější, než se nám na daném stupni (vědeckého)
poznání jeví. Stejně tak tomu je i v případě lidského mozku a jeho
funkcí. Příběh lidského poznání n ikdy nekončí - a neskončí... V závěru
zamyšlení "Biologův pohled - postkritický přístup" Karl H. Pribram mj. píše:
"Tajemství člověka je biologické a člověk je sdílí s jinými komplexními
organizacemi, které nikdy neuchopujeme v jejich celistvosti, nýbrž jen po částech. Lidský mozek je
konstruován tak, že část po části uchopuje prostřednictvím operací kódování
a překódování. Jazyky, verbální (lingvistické) i neverbální (kulturní), sestávají
z těchto částí. Jestliže v důsledku lingvistického a kulturního bohatství dojde k záměně
prostředků a cílů, začnou tyto jazyky žít svým vlastním životem. Složitost se vyrovnává
a původní organizace se stává méně viditelnou. Biologické procesy však mají v sobě
zabudované obnovovací mechanismy. Stanou-li se lingvistické a kulturní struktury příliš
těžkopádnými nebo se dostanou do vzájemného konfliktu, jsou často degradovány
a ořezány až k jejich podstatnějším kořenům. Dosáhne se pak
jasnějšího vidění té základní organizace, z níž tyto procesy původně vzešly; lze vést historické
srovnání mezi
primitivní a propracovanou verzí jazyka nebo kultury. Tak se postupně dosahuje
moudrosti v řízení lidských záležitostí. V protikladu k nářkům,
které neustále slýcháme,
jak se blíží nové tisíciletí, biologové ponoření do studia mozkových procesů čelí těmto
sociálním problémům s nadějí. Moc onoho zvláštního biologického orgánu,
mozku, zvláště u člověka, se teprve začíná chápat. Pravda, musíme se
s tímto úkolem vypořádat dříve, než některé kulturně-jazykové struktury
podlehnou záměně prostředků a cílů a ovládnou své stvořitele.
Veškerá evidence však naznačuje, že se týmž druhem mozků, které vytvořily
struktury původní, utvoří rychle nápravné jazykové kultury. Znovu se tak dosáhne moudrosti.
Biologický proces se nepřeruší. Lidské mozky budou neustále tvořit
a komunikovat obrazem i činem, budou vytvářet jazyky - regulátory lidských záležitostí."
Na stejné téma - jen jinými slovy - pozname nává (verbálně - a zároveň i neverbálně)
spisovatel Italo Calvino
následovné: "Opravdu myslíte, že každý příběh musí mít začátek
a konec? Za starých časů byly jen dva způsoby, jak mohlo vyprávění skončit:
po překonání všech zkoušek se hrdina a hrdinka vzali, nebo
zemřeli. Nejhlubší smysl všech vyprávění je dvojí: nepřetržitost
života, nevyhnutelnost smrti." Calvino zjevně tímto lingvistickým
i kulturním poznamenáním naznačuje a odhaluje (v souladu s Pribramem),
že klíč k nesmrtelnosti vskutku spočívá v moudrosti...,
neboli (jak o tom hovořil filosof
a biolog Zdeněk Neubauer při svém laudatiu na počest Karla H. Pribrama), v příchodu, respektive návratu hrdiny--prince
z cest po světech poznání, kde nabyl nejrozmanitějších znalostí
a vědomostí; v jeho příchodu či návratu k vyvolené princezně,
symbolizující (vše)lidskou duši... Moudrost se nerodí z rozumu, nýbrž z lásky...
ZÁVĚREM
A tak by se na samý
závěr tohoto příležitostného - a dle pisatelova přesvědčení snad vcelku
pozitivně vyznívajícího - dovětku k poněkud chmurnějšímu eseji
"Digitální pa ndemie
a skvělý nový svět" slušelo jakožto možná nejpříhodnější učinit
zmínku o klasikovi, jemuž bývá připisován výrok: "smát se znamená lépe
věděti", klasikovi české literatury a virtuozovi mateřštiny: Vladislavu Vančurovi a jeho - pro
naši dobu počátků 3. tisíciletí díky mistrovskému filmovému ztvárnění Jiřím Menzlem nově objevenému, nově nahlédnutému
a nově pochopenému
- knížeti Megalrogovi z knihy "Konec starých časů". Anonymní autor
filmové recenze v novinách Metro k němu poznamenává: "Hrdina filmu "Konec starých
časů" graciézní
kníže Megalrogov, o jehož šlechtickém původu mohou existovat
jisté pochybnosti, vnese do provinčního
prostředí zámku Kratochvíle vskutku aristokratického ducha. Vedle poválečného správce zámku, velkostatkáře
Stoklasy, tak z ničeho nic stane impozantní zjev Megalrogov, který na čas
místní usedlíky probudí: zažité humpoláctví nahradí v jeho osobě vytříbená
kultivovanost, pozérství, nefalšované prožívání, poživačnost, jemné vychutnávání
radostí a skvělých darů života. Megalrogov svým příkladem čecháčkovsky upadlou společnost, již sem tam
vzruší jen nějaký spor o majetek, vytrhne z jejího letargického vegetování. Byť je spíše postavou
z rodu bájivého barona Prášila, stane se pro ostatní příslibem nového a činorodého přístupu k životu.
Bohužel všeho jenom do času: Megalrogov mizí tam, odkud přišel a zbohatlíkům
je nezvratně souzeno zabřednout do mravní bídy..."
Ano, kníže se loučí
slovy: "Sbohem, hlupci rozumu, předstírající vášně starých časů!" Ale
svět lidského d ucha,
fantazie, noblesy i přirozené ušlechtilosti - prosté moudrosti a lidskosti -
tu přece jen zůstává mezi námi přítomen: v oněch dvou malých dětech,
připravených následovat
vlastními srdci bytostně přijaté poselství
"pohádkového" knížete. Vždyť
je to přece Megalrogov, kdo zcela záměrně a vědomě prohrává vyhraný souboj s reprezentantem
"lepší" společnosti, aby mu tato společnost, finančními a vůbec
materiálními znalostmi i statky oplývající, avšak duchovně a mravně
pokleslá, mohla nasadit masku barona Prášila a tím jej zesměšnit -
nepozorujíc, že oním zdánlivě chybným, ve skutečnosti však geniálním tahem "prohry" se
knížeti dostává
svobody "beztrestně" odhalovat našim zrakům všechnu tu prázdnotu veskrze jen rozumově smýšlejícího
a jednajícího společenství. Život
vedený a utvářený pouhopouhým principem racionality nás
nedokáže osvobodit z tyranie primitivních mozkových funkcí...
Hledat v "Konci
starých časů" n áznaky paralely s celoživotním dílem Karla H. Pribrama, hledat zde odkazy na zamítavé
a přehlíživé postoje převážné části světové, čistě racionálně, rozumově a tudíž
redukcionisticky
badatelsky zaměřené a do sebe zahleděné vědecké komunity, vůči
"fantastovi" Pribramovi, se může jevit být skutkem přespříliš
opovážlivým... Pribramovo poselství však hovoří jasným jazykem obraznosti
i řeči: království moudrosti nelze dosáhnout bez sblížení věd přírodních a sociálních,
bez niterného
porozumění vztahům časoprostoru a osobní zkušenosti, harmonie a pravděpodobnosti (statistiky), bez porozumění mozku
v celé jeho bio-psycho-sociální komplexnosti, bez
celostního chápání veškerého dění,
bez výprav a návratů z cest do pohádkových říší, bez vyprávění pohádkových
příběhů, mýtů a bájí... A tak, navzdory všem dennodenním chmurným svědectvím o odumírání lidskosti, navzdory všem varovným znamením a vizím
o všeprostupující a všepronikající "digitální pandemii",
sdílí pisatel tohoto příspěvku
optimistické přesvědčení
prvního laureáta "Ceny Nadace Dagmar a Václava Havlových
VIZE 97" o "...postupném dosahování
moudrosti v řízení lidských záležitostí..."
Literatura:
Annon.: Na čas probuzená Kratochvíle.
Metro : deník pro Prahu. 28. září (úterý) 1999; 14. http://www.metro.cz
Annon.: Zeptejte se Bohra. (T'85/?/ 28/?/, 1985. 42-45.
Barbieri, M.: The organic codes : the basic mechanism of macroevolution. Riv. Biol.
91(3), 1998; 481-513.
Bronowski, J.: Vzestup člověka. Praha :
Odeon, 1985.
Calvino, I.: Když jedné zimní noci cestující. Praha : Mladá fronta, 1998.
Calvino, I.: Nev iditelná
města. Praha : Odeon, 1986.
Cardoso, S.H.: Transcending the tribal mind. Brain and Mind : electronic magazine on
neuroscience 9 (July-October 1999) http://www.epub.org.br/cm/
Chang, Y.-J.: Virtual reality magic cube. Syracuse : Northeast Parallel Architectures
Center at Syracuse University, 1996. http://www.npac.syr.edu/users/yjchang/magic/Magic.html
Derry, P.S.: Genes, neurochemicals, and persons. MedGenMed : electronic journal. August
23, 1999. http://www.medscape.com/
Eisenberg, L.: Experience, brain, and behavior : the importance of a head start.
Pediatrics 103(5 Pt 1), 1999; 1031-1035.
Farrell, L.: Who needs Rubik's cube? BMJ 319(7204), 1999; 267.
Hořký, V.: Calvinova výzva lab yrintu. Ve: Neviditelná města.
Irwin, M.: Psychosis as a reaction to leukemia in an
adolescent. South. Med. J. 77(11), 1984; 1458-1460.
Joyner, W.D.: Lecture notes on the mathematics of the Rubik's cube.
Annapolis : US Naval Academy, 1998.
http://web.usna.navy.mil/~wdj/rubik_nts.htm
Metz, S.A.: The pancreatic islet as Rubik's cube : is phospholipid hydrolysis
a piece of the puzzle? Diabetes 40(12), 1991; 1565-1573.
Niculescu III, A.B.: Brainology : understanding of the brain is within our grasp, and
it will change everything. MedGenMed : electronic journal. August 4, 1999; letter: August
11, 1999; clinical discussion: August 18, 1999. http://www.medscape.com/
Ottolenghi, C.: Some traces of hidden codes. Riv. Biol. 91(3), 1998; 515-542.
Pribram, K.H.: Mozek a mysl : holonomní pohled na svět. Praha : Nakladatelství Vesmír, 1999.
Senanayake, N.: Epileptic seizures evoked by the
Rubik's cube (letter). J. Neurol. Neurosurg. Psychiatry 50(11), 1987; 1533-1534.
Sibatani, A.: Genes and hormones may not be identified with
"information" (news). Riv. Biol. 91(3), 1998; 561-564.
Smrčka, Z.: Digitální pandemie
a skvělý nový svět : čtení o míru, válce a lidskosti. Pelikán 7
(červen 1999); příloha 1-19.
Poděkování: autor článku děkuje profesorovi Karlu H. Pribramovi
za přednášky, jichž se mohl během jeho pobytu v Praze v říjnu 1999
účastnit (Obecní dům 5. října, 2. lékařská fakulta UK 7. října); dále pak
lidem a pracovištím, kteří autorovi vůbec umožnili seznámit se
s myšlenkovým světem Karla H. Pribrama - jmen ovitě doktorovi Viktoru Dobalovi a docentovi Martinu
Bojarovi; dále pak těm, bez rovněž kterýchžto přínosu by předkládaný dovětek možná nikdy nespatřil
světlo světa: docentovi
Richardu Škábovi, který svou zmínkou o Rubikově kostce jakožto metafoře
lidského zobrazování a popisování skutečnosti přivedl autora na myšlenku
hledání možných souvislostí existence fenoménu hlavolamů a mozkové činnosti;
a dále pak autorovým přátelům Františku Teplému a Radúzi Záveskému za články o Nielsu
Bohrovi a Italu Calvinovi... A v neposlední řadě, autor by rád adresoval
své poděkování všem princeznám, ať již z vezdejších či
z pohádkových říší...
Poznámka pod čarou: všechno to, co zůstávalo v červnovém eseji a utorem pouze naznačeno, nevyřčeno
anebo nerozpoznáno, ale co tu bylo ve své skryté formě přesto již přítomno, znenadání - v předvečer
a během návštěvy prof. Pribrama jakousi pozoruhodnou mocí energie jeho ducha obžívalo,
vystupovalo ze své zakódované, interferenční předlohy a jako harmonicky rezonující portrét se
zviditelňovalo v čase
a prostoru vzájemného prolínání paralelních myšlenkových světů Prahy,
Budapešti, Vídně...
Z .S.
  |