|
100 let od
narození profesora Hněvkovského
Doc. MUDr. Václav
Smetana
(Ortopedická klinika dětí a dospělých UK 2.
LF a FN Motol)
Profesor MUDr. Otakar Hněvkovský, DrSc.
* 25. 7. 1901 † 9. 6. 1980
Stoleté
výročí narození pana prof. MUDr. Otakara
Hněvkovského, DrSc.,
zakladatele a prvního přednosty 2.
ortopedické kliniky Lékařské fakulty UK
v Praze
Každá
z klinik Fakultní nemocnice v Motole má svou
historii, svého zakladatele a svá specifika.
Není to tak dávno, co jsme v tomto časopise
vzpomínali pana prof. Niederleho a každá
uveřejněná laudace odkrývá část historie
bývalé Dětské fakultní nemocnice
a původní nemocnice v Motole, jejichž osudy
se spojily. Zvláště v dnešní době, která
jakoby historii a vzpomínání zavrhovala, by
bylo třeba připomínat opětovně významné představitele
naší medicíny. Znovu jsem si to letos
uvědomil intensivně
v hospitálu hraběte A. Šporka v Kuksu při
pohledu na Moudrost, sochu z řady ctností Matyáše Brauna. Kromě
obličeje hledícího do budoucna
a v zrcadle jakoby se ptajícího na věci
příští má stejně jako římský bůh Janus
druhý obličej obrácený dozadu uvědomujíc
nás tak, že kritický pohled zpět a znalost
věcí minulých je tím odrazovým můstkem,
vedoucím k moudrosti a úspěšné
budoucnosti.
Pan
Prof. MUDr. Otakar Hněvkovský, DrSc., se
narodil 25. července 1901 na Karlově
u Spáleného Poříčí nedaleko Plzně
v okrese Blovice. V Plzni vychodil obecnou
školu, gymnázium absolvoval v Pardubicích
s maturitou v r. 1920. V tehdejší době se
rozhodoval mezi dráhou uměleckou
nebo lékařskou. Medicína se stala nakonec jeho
životní náplní, vždy se
však snoubila s jeho sklony uměleckými.
Jistě nejsou bez
spojitosti jeho sklony malířské a sochařské
s ortopedickou snahou o správnou funkci
a dokonalý tvar lidského těla. Jako student
medicíny si přivydělával kreslením
ilustrací k vědeckým publikacím. Studoval na
lékařské fakultě UK v Praze, jako zručný
preparátor se stal pomocnou silou na anatomickém ústavu, kde svého
kreslířského a malířského umění využil
v dokumentačních studiích.
Pan
profesor Hněvkovský měl štěstí na velké
učitele a tak vedle anatoma profesora Weignera
mu byl ušlechtilým vzorem profesor
chirurgie MUDr. Rudolf Jedlička, ke kterému,
jak se tehdy říkalo, přišel “fiškusovat” ještě jako medik.
Promoval v roce 1926. Na II. chirurgické klinice se stal nejprve
operačním elévem,
demonstrátorem a konečně asistentem. Od r.
1931 spolupracoval
s profesorem MUDr. Janem Zahradníčkem, přešel na
jeho kliniku dětské chirurgie a ortopedie (1.
ortopedická klinika
v Praze), kde byl v r. 1937 habilitován
(Operace chabých obrn).
Tito
jeho tři učitelé mu jako bájné sudičky dali
do vínku tři základy, které ovlivňovaly jeho
budoucnost. Profesor Weigner lásku k anatomii,
které zůstal věrný po celý svůj život,
profesor Jedlička humanismus spojený s péčí
o tělesně postižené spolu s potřebnou
chirurgickou erudicí a profesor Zahradníček
základy moderního operačního
oboru – ortopedické
chirurgie.
Všech
těchto vkladů bohatě využil. V době
poválečné byl v době tzv. ”Lucernovských
ročníků” vedle profesora
Borovanského populárním examinátorem
anatomie. Jeho první vědecké práce byly
anatomické a anatomicko-chirurgické. Celý život vyžadoval od svých
žáků znalosti a umění
anatomické a operační preparace, mezi nimiž
však výrazně rozlišoval. Každý z jeho
žáků včetně mne musel delší čas strávit
na anatomii a patologii, aby se
seznámil nejen s preparací, ale především topografickou anatomií
pohybového aparátu. Studium anatomie prof.
Hněvkovského přivedlo ke kineziologii, jejímž je u nás
zakladatelem, a vedlo k jeho účasti na
vypracování základů svalového testu. Svou vysokou chirurgickou erudici
nám všem dokázal ještě po letech při
operacích našich mladých lidí s průstřely
břicha v srpnu roku 1968 v době sovětské
invaze. Maje příklad v profesoru
Jedličkovi, zakladateli
a mecenáši Jedličkova ústavu v Praze, stal
se prof. Hněvkovský pokračovatelem jeho snahy
o rehabilitaci tělesně postižených. Ještě
v roce 1940 těsně před zrušením čs.
Junáka uspořádal první integrovaný skautský
tábor pro tělesně postižené u Votic. Po
válce jako nadšený skaut v této činnosti
pokračoval, v době jeho nového zákazu je
pořádal nakonec pod hlavičkou Čs. červeného kříže.
Profesor
Zahradníček byl jeho učitelem moderní
operační ortopedie, kterou profesor
Hněvkovský rozvíjel dál svým
osobitým způsobem především v oblasti
kostních nádorů, stavů po
poliomyelitidě, u operací páteře a
u vrozených ortopedických vad,
včetně vrozeného vykloubení kyčlí.
Byl autorem svého retenčního
aparátku pro tuto vadu. Nelze nevzpomenout
nejslavnější Hněvkovského práce, nazvané Patella alta congenita tarda – nová
nosologická jednotka (Universitas Carolina,
1956). Tato práce, uveřejněná v r. 1961 v J. Bone J. Surg, dala
vzniknout v anglosaském písemnictví názvu
Morbus Hněvkovský.
Budova II. ortopedické
kliniky
na Karlově náměstí č.1 v roce 1945
Naši
kliniku založil profesor Hněvkovský z pověření
České národní rady a profesora Zahradníčka
převzetím německé
ortopedické kliniky prof. Springera ve staré
historické budově na Karlově náměstí č. 1
dne 9. května 1945. V květnových dnech se
aktivně účastnil ošetřování raněných
a to především ruských i německých
vojáků v nemocnici v Krči, stejně tak
přebral raněné i v budově na Karlově
náměstí. Ortopedická
klinika dostala pak stejný statut jako klinika
profesora Zahradníčka: 2. klinika
pro dětskou chirurgii a ortopedii UK v Praze.
První pacient nové kliniky byl přijat 22. 5.
1945 (zlomenina bérce) a první operace
provedena dne 1. 6. 1945 pro kryptorchismus
(operatio sec. Török-Hněvkovský). Jeho klinika se věnovala od
počátku i obecné dětské chirurgii, traumatologii a vrozeným i neurogenním vadám právě
v souvislosti s tehdy rozšířeným
výskytem poliomyelitis anterior acuta (M.
Heine-Medin). Později
přistoupilo léčení deformit páteře, systémová
onemocnění a láska pana profesora -
ortopedická onkologie.
Dodnes musím vzpomínat na jeho precizní
preparaci kostních nádorů, především
sarkomů, které dovedl odstranit
v celku bez porušení pouzdra vždy ve zdravém
okolí. S profesorem Seklou z biologického
ústavu LF prováděl první léčebné pokusy
o immunoterapii těchto nádorů, čímž
výrazně předběhl svou dobu. Prof.
Hněvkovský byl členem SICOT a vedle profesora
Zahradníčka byl považován za
předního odborníka na
otázky vrozeného vykloubení kyčlí, jak
svědčí hlavní referáty
přednesené na zasedání této první světové
organizace ortopédů v r. 1957 v Lipsku, 1958
v Praze a 1966 v Paříži. Publikoval celkem
86 vědeckých prací, byl spoluautorem učebnice Válečné
chirurgie, dodnes nepřekonané učebnice obvazové techniky a řady
ortopedických a kinesiologických skript.
Profesor
Hněvkovský neměl lehký život, a to pro své
zásadní postoje vlastenecké, tedy politické,
a pro svůj smysl pro pravdu a právo. Byl
proto často pro své
názory pronásledován. Za svou účast
v odboji byl vězněn v letech 1943-1944, byl
pronásledován pro své
demonstrativní odevzdání stranické legitimace
KSČ na počátku padesátých let, když ze
strany vystoupil v době politických procesů.
V r. 1968 byl zvolen svobodně děkanem
lékařské fakulty, jeho zvolení
nebylo však oficiálními místy uznáno. Svou
kliniku vedl od roku 1945 do roku 1971 tj. 26
let. V období před profesorem Popelkou byl
pět let předsedou Spolku českých lékařů v Praze
(1967-1972).
Osobně byl profesor
Hněvkovský mimo přednáškové síně
a vedení kliniky člověkem plachým
a citlivým. Miloval myslivost v její
ušlechtilé podobě, toulky přírodou,
a dovedl o svých zážitcích vyprávět
stejně tak, jako líčit krásu uměleckých děl či probírat
lidské osudy. Rád četl a přemýšlel,
chvíle před velkou visitou 2x týdně byly
vždy naplněny diskusemi filosofickými,
uměleckými a politickými. Rád přednášel
o umění a především o malířství a to
i studentům medicíny.
Miloval klasickou hudbu, udržoval styky s našimi
předními umělci. Nesnášel
útlak a násilí, kterým se bytostně
vzpíral. Miloval českou i světovou historii.
Jeho životní krédem, které nám
všem v podobně novoročenky na přelomu let
1968 a 1969 věnoval, bylo heslo “Unius libri hominem timeo”
(bojím se člověka jedné
knihy, tedy vzdělaného jednou knihou, jednou
teorií nebo filozofií). Jeho největší
zálibou bylo malování, kreslení a grafické
listy. Vytvořil i několik soch - pohybové
studie svých dětí. Dnes již nikdo neví, že
jeho grafický portrét Charlese
Darwina zdobí Darwinův dům
Londýně. Dovedl znamenitě vařit (myslivecké
právo). Ženám na klinice pekl na
vánoce cukroví a ke svátku matek dort.
Účastnil se aktivně
klinických sportovních
utkání a nikdy nezkazil žádnou
zábavu.
Prof.
Hněvkovský zemřel v plné duševní a tělesné aktivitě
v r. 1980. Za svou činnost v odboji za II.
světové války byl vyznamenán Čs. válečným
křížem a Medailí za statečnost I. třídy.
V jeho osobě odešel jeden z velikánů
české válečné a poválečné generace
učitelů lékařských fakult.
Tolik takřka suchá historie,
v níž jsem zapomněl i některá důležitá
fakta, jako jmenování profesorem v r. 1946
a jeho rozhodnutí přejít v r. 1951 se svou
klinikou k fakultě dětského lékařství,
což zásadně ovlivnilo další vývoj
a zaměření kliniky. Při
dopisování všech těchto fakt mi přicházejí
na mysl různé vzpomínky a klinické výjevy
známé mně osobně nebo z vyprávění klinických “kmetů”,
doplněné starým fotoalbem kliniky. Ale to
ponechám do druhé části, věnované právě
těmto vzpomínkám.
Levý (první)
obr.:Grafický portrét Ch. Darwina, který visí
v Darwin House v Londýně - autor prof.
Hněvkovský
Pravý (druhý) obr.: Portrét Prof. MUDr.
Ladislava Borovanského (*1897 †1971)
přednosty Anatomického ústavu do roku 1970 –
autor profesor Hněvkovský. Tento grafický list
dnes visí v Anatomickém ústavu UK 1. LF)
Při
dopisování těchto fakt, jak jsem napsal již
minule, přicházejí mi na mysl různé
vzpomínky a klinické výjevy známé buď mně
osobně, či z fotoalba kliniky nebo
z vyprávění “starců”, tedy
“dřevních” členů kliniky.
Na 2. ortopedickou kliniku jsem nastoupil jako
mladý atestovaný chirurg v roce 1962,
tedy 17 let po jejím založení, když jsem předtím na této klinice od
r. 1954 do r. 1958 rovněž “fiškusoval”.
Vybavuje se mi ze vzpomínek
tvrdá řehole lékařů
při poválečné výstavbě kliniky, zasažené posledním válečným náletem,
v době socialismu povinnost lékařů
topit v kotlích ústředního topení při
nedostatku topičů, nošení dětí na
střešní terasu a zpět v létě denně
v odpoledních hodinách. Prof.
Hněvkovský nedovolil zastavit provoz kliniky
ani při velkých
rekonstrukcích např. na konci 60tých let
(výměna vedení ze 120 na 220 V) s tvrdými
požadavky na hygienu
a operativou na II. chirurgické klinice
v areálu všeobecné nemocnice. To jsou
vzpomínky na věci dnes až nepochopitelné,
vyplývající ze vžité klinické hierarchie,
o které dnes mladí lékaři nemají ani
ponětí a já musím říci, že nevím, zda je
to dobře či nikoliv.
Tvrdá
nařízení pana profesora, která on nazýval
“carskij úkaz noměr…” měla ovšem někdy
i zábavný charakter. Když
jeden z lékařů kliniky přivezl s sebou ze
zahraniční expertizy panu
profesorovi jako dar živého chameleóna,
který pak žil volně mezi květinami
v klinické knihovně, měla lékařská služba
kromě ošetřování pacientů
a úrazové ambulance na starosti i péči
o tohoto cizokrajného
živočicha, což podléhalo rannímu hlášení. Lékaři
mu museli chytat a servírovat živé mouchy
(mrtvé nebral) a starat se o vlhké
prostředí stálým doplňováním vařící se
vody v konvici nebo hrnci na vařiči, a to
s kontrolami předepsané teploty v místnosti.
Na tuto péči milý chameleón doplatil. Ze
zvědavosti jednou otevřel
víko konvice a spadl do ní. Pan profesor chameleóna zvěčnil na jednom
ze svých grafických listů.
Chtěl bych
ovšem vzpomenout dvou důležitých věcí,
a to založení stálé školní výuky
a postavení rehabilitace
na naší klinice.
V r. 1951 byla na naší
klinice založena první stálá
škola na lůžkovém zařízení s právem
výuky a klasifikace pro I. a II. stupeň
školního vzdělání a předškolní výuky
(mateřská škola). Na 71 dětském lůžku (38
dospělých lůžek) měla klinika 6 až 8
učitelů. Prof. Hněvkovský byl vždy té
zásady, že děti mají být celý den
zaměstnány, samozřejmě podle celkového stavu, o čemž
rozhodoval lékař, a po skončení odpoledního
vyučování se o děti po této stránce musely
starat sestry, někdy chodili i studenti
(čtení pohádek, promítání dia, různé
hry). Z pokojů se během dne často ozýval
zpěv a hra na kytaru nebo na
housle, čehož se účastnili aktivně
i někteří lékaři (např. as. Popelka).
Lékaři pro děti sami dělali různá
představení či kouzelnické výstupy a hráli
pro děti v posluchárně i divadlo nebo
promítali filmy, televize
přišla až daleko později. V 50tých letech
byl herecký tým kliniky tak slavný, že pro
děti pražských zdravotníků uspořádal
v sále Lékařského domu dvě divadelní
představení, pro něž kulisy maloval sám pan
profesor. Mikulášská nadílka s pravým
Mikulášem (nikdy ne s dědou Mrázem) byla
pořádána vždy pro děti i dospělé pacienty
od pokoje k pokoji za přítomnosti všech;
v roli velebného kmeta se vystřídali mnozí z nás
s přibývajícím věkem.
Klinika
ovšem pod vedením pana profesora Hněvkovského
pořádala i různá sportovní utkání
(fotbal, volejbal,
plavání) a lékařskou schůzovou místnost až do
prvního zrušení kliniky zdobila obrovská
sloní kost, dar tělovýchovných lékařů
profesora Krále při sportovním utkání, zdobená nápisem budícím ortopedickou
hrdost: ”Jen takovéto kosti nám mohou odolat”.
Bohužel se tato skvostná
památka ztratila.
Prof.
Hněvkovský razil zásadu, od které se dnes
upouští, že pacient má na klinice ležet
nejméně 2-3 dny předem (dítě ještě déle),
aby si kliniku “osahal”
a přizpůsobil se režimu, výkon byl
řádně uvážen a indikován, případně
pacient již předoperačně
rozcvičován nebo zacvičován na
následující předpokládané situace. Platilo
to především pro páteře, kde dvoje mohutné
železné plíce z doby řešení případů po
poliomyelitidě měly za úkol
u pacientů s deformitami hrudníku pacienta
rozdýchat, tedy zvětšit vitální kapacitu, pak teprve po dlouhodobé
předoperační přípravě
při hospitalizaci přistoupit k operaci. Pan
profesor Hněvkovský za celou dobu svého
vedení kliniky, a to je druhá ze zmíněných důležitých
věcí, nepustil rehabilitaci
klinických pacientů ze svých rukou, tedy
z vlastního řízení. Na 109 pacientů byli
přítomni v jeho době na klinice 2 až 3
maséři s povinností provádět i fyzikální
terapii a 4 až 5
rehabilitačních pracovníků
(současně s žáky rehabilitační školy
a vysokoškolskými stážisty).
O takovéto rehabilitační
aktivitě
u lůžka by se nám dnes mohlo jen zdát.
Všichni starší lékaři, asistenti i starší
sekundáři, se pravidelně jako na ostatních
odděleních střídali i na rehabilitaci,
dokonce jeden čas dohlíželi i na
pracoviště v Kladrubech. Kromě fyzikální
terapie o 6ti lůžkách a dvou křeslech měla
klinika dva velké
tělocvičné sály s korkovou podlahou,
z nichž horní byl na všech stěnách dokola
pokryt souvisle velkými
zrcadly od podlahy ke stropu, neboť pan profesor
tvrdil, že pacient se musí vidět, jak vypadá
a naučit se sám korigovat vadné držení a deformity, tedy
cvičení provádět před
zrcadlem se sebekontrolou. Další
zásada, která ovšem dnes může a asi bude
současníky brána jako omezování práv
dítěte, byla ta, že dítě se má
s ošetřujícím personálem sblížit.
Personál ovšem musí mít na dítě čas
a musí ctít povinnost jej dětem i dospělým
pacientům věnovat. Dítě musí vidět
v ošetřujícím svého přítele a spíše
tetu nebo strýčka a ne nepřítele, který mu
píchá injekce, provádí s ním nepříjemné
cviky atd. Dítě samo pak hledá v tom
případě ochranu u přítomných rodičů. Byl
toho názoru, že rodiče do nemocnice patří
jako návštěva a do léčení se mají zapojit
po náležitém školení
až doma. Výsledek byl ovšem ohromující:
dětem se nechtělo
z nemocnice domů. Zřejmě dnes odpuzující
názor. Stejný účel měly jeho skautské
tábory, které postižené děti
měly učit samostatnosti a odnaučovat pro
pozdější život závislosti na
rodičích. Cíl hlavní – integrace mezi nepostižené
a ostatní populaci naučit problémy znát
a umět se k postiženým a nemocným chovat.
O kolik let tím u nás předběhl dobu?
Prof. Popelka v roli
černokněžníka v divadelním představení
v Lékařském domě
Společensko-pedagogicko-diagnosticko-terapeutickou
záležitostí byly velké visity pana profesora.
Neexistovalo, aby mu někdo
diktoval, že musí jít operovat nebo cokoliv
podobného. Visita chce svůj čas, jak
říkával a musí být důstojnou representací kliniky i nástrojem
vzbuzujícím nebo utvrzujícím
pacientovu důvěru. Má-li pacient stížnost,
má ji přednést na visitě. Kromě ambulantní služby se museli
účastnit bezpodmínečně
všichni lékaři, přičemž nejmladší
zvláště neunikali zraku pana profesora.
Povinná účast pro anesteziology,
fysioterapeuty i příslušného učitele byla
samozřejmostí. Nikdo se neodvážil přijít
bez předpisového
oblečení. Sestry se obzvlášť
pečlivě na visitu připravovaly a účastnila
se jí bez výjimky každá sestra procházeného
oddělení, vše s patřičnou výbavou od
mýdla a ručníků až po převazový vozík
a vozík s dokumentací. Visita začínala 2x týdně na 1.
patře rozborem politické situace a světovými
událostmi někdy za
skřípění zubů jediných dvou
zdravotnických členů stranické buňky,
zvláště když pan profesor rozvíjel názory
o modernosti katolické církve
a křesťanských základech evropské civilizace. Pak se přešlo na
kulturní události, co kdo
zajímavého viděl nebo četl. Pak byly
probrány s referencí lékařů příslušného
oddělení diagnosticky nebo
operačně složité případy.
Pan
profesor Hněvkovský dodržoval zvyk,
že každý z lékařů kliniky se musel
k případu vyjádřit počínaje od
nejmladšího člena kliniky, kterým jsem byl po
několik dlouhých let právě já, až po
zástupce přednosty. Pan profesor pronášel
konečný diagnostický a terapeutický verdikt.
Někdy opravdu přemýšlím, kde jsme na to
našli čas, i když si vzpomínám, že se mi
právě toto dařilo celých 10
let na mém pracovišti v Kolíně. Každý měl
právo pronést svůj názor, pan profesor jej
při jeho adekvátnosti akceptoval, konečný
verdikt zapsaný do dekurzu však již nebylo
možno měnit, leda před pracovním stolem
přednosty. Neexistovalo,
aby byl operován pacient, který neprošel
velkou visitou. Neexistovalo, aby na vlastní
visitě referující u lůžka
vždy mladší sekundář neznal diagnózy,
neznal zpaměti nálezy nebo neznal
rozsah pohybů či svalového testu. Pak nastalo
u lůžka zkoušení mladých s prezentací vyšetřovaných příznaků
a jejich diagnostických
souborů s kontrolou chorobopisů, tedy
anamnézy i nálezů u nově přijatých. Chyba
znamenala přepsat
chorobopis, neznalost
diagnostických příznaků znamenala písemný trest s jejich opakovaným
vypsáním (nejčastěji pětkrát)
a podpisem rodičů nebo manželky. Psal jsem
různé tresty i např. jak se má zacházet se
sterilními obvazy. Tresty se
nevyhnuly nikomu. Jednou jsme jej museli psát
všichni včetně pozdějších přednostů - asistentů Popelky a Kubáta
- o tom, jak se sádruje vrozené vykloubení
kyčlí po krvavé reposizice. Rozdíl u pana
profesora Popelky proti nám byl v tom, že jej
napsal ve verších. Zdají se někomu tato
opatření drastická? Já si například 15
příznaků na postižení
sakroiliakálního kloubu pamatuji dodnes a stejně
tak, že “sádrovat kyčel ve vnitřní rotaci
sekundáři vždy se vyplácí”.
Pan
profesor se nikdy nestavěl odmítavě proti různým
léčebným metodám, jejichž
autoři se u nás, myslím tím
v Čechách a na Moravě, v mnoha případech
mezi sebou vášnivě potírali.
Důkazem může být to, že např. při
léčení vrozeného vykloubení kyčlí
jsme pro jejich konservativní
léčení mohli užívat všechny aparátky
u nás existující, bez ohledu na aparátek
profesora Hněvkovského, a to od širokého
balení šitého matkami přes Pavlíkovy třmínky, Frejkovu
peřinku a Vavrdův aparátek až k dnes tak
neoblíbenému, ale v tehdejší době tolik
potřebnému Hanauskovu aparátku, vše
s patřičnou indikací, vždy nutnými
kontrolami (u Hanauska s povinnou
hospitalizací) a samozřejmě vždy
s pravidelnou rehabilitací.
Přehlédnout bolestivou kyčel by znamenalo pro
ošetřujícího lékaře katastrofu
s vyřazením z klinického provozu. Bylo nám
samozřejmostí, že pan
profesor nesádroval ani
nezakládal děti do aparátků, to vždy musel
provádět mladší sekundář mající
ambulanci souběžně s panem profesorem. Měl
jsem to štěstí, že několik let jsem to byl
právě já.
Kondiční cvičení
pacientů vedené budoucím profesorem
defektologie PhDr. F. Kábelem, DrSc. a děti
kliniky na terase s učitelem při hře na
kytaru (s již zmiňovaným budoucím profesorem
Kábele)
Samozřejmě
si musíme uvědomit, že počet operací byl
ročně menší, než dnes. Nejtěžšími
výkony byly operace skolióz a olistéz,
rozsáhlé resekce a rekonstrukční výkony
u nádorů, vrozené vady u dětí včetně vrozeného vykloubení
kyčlí, těžké formy
akutních i chronických osteomyelitid,
a systémová onemocnění. Operovalo se
denně na dvou stolech aseptického sálu nebo na
sále septickém a jednom stole aseptickém.
Mezi operacemi se sedělo společně
u stolu, probírali se operace zpětně nebo se
zkoušelo. Jedinou nectností pana profesora bylo
nepřetržité kouření cigaret v jeho dlouhé
špičce se stříbrným zakončením během
přestávky i během celého mytí. Jeho mytí
bylo obřadné a dlouhé. Na Velký pátek se
zásadně neoperovalo (to v oné době dodržovalo mnoho přednostů
i neklinických oddělení). Končívali jsme ve
2-3 hod. a mnohým z nás se nechtívalo ani domů.
Sedávali jsme pak v letních měsících na
malé střešní terase (na velké byly děti)
popíjejíce studené nápoje a hovoříce
o všem možném. Vstup byl otevřen pro
každého: zvláště sálové a ambulantní
sestry se rády po operacích na terasy
k našemu potěšení cudně opalovaly. Naopak
na podzim a v zimě nejméně jednou týdně
jsme vysedávali s rentgenovými laborantkami na jejich pracovišti. Z toho
všeho vyplýval jakýsi jiný
vztah mezi pracovníky, nepamatuji se však, až
na jednu výjimku, že by se lékaři se sestrami
tykali. Sestry poděkovaly vždy
za převaz i vizitu každému lékaři, stejně
tak sestry operatérovi, ten pak samozřejmě
všem. RTG laborantky nosily
lékařům
snímky do rukou a když se nepovedly, tvářili se
provinile, omlouvaly se
a okamžitě prováděly nové. Za vizitu
i ošetření děkovali i pacienti. Vidím
však, že tento druh vzpomínek sem ani
nepatří, i když byl dán právě úctou
všech k osobě pana profesora
a jeho noblesnímu chování.
Levý ( první) obrázek: Prof. Hěvkovský
jako kapitán fotbalového týmu (první zleva).
Pravý (druhý) obrázek : Fotbalové utkání
II. ortopedické kliniky s Ortopedickou klinikou
z Hradce Králové. Jako kapitáni obou mužstev
se proti sobě postavili profesor Fiala (HK) a
profesor Hněvkovský (vpravo)
Opakovaně
jsem se snažil zdůraznit, že pan profesor
nebyl žádný suchar, měl rád jemný humor
a nikdy nemluvil hrubě.
Chtěl bych jeho toleranci a smysl
i pro nemedicínské aktivity dokumentovat
jedním svým subjektivním zážitkem, na který
nemohu zapomenout. Na základě mé aktivity
sportovní i funkcionářské ve sportu
invalidů, kterou pan profesor nejen toleroval,
ale u mne i s neobyčejným porozuměním
podporoval, jsem jednou v přípravě na
světové hry ve Francii předchůdce dnešních
paralympiád, intensivně trénoval atletiku
(víceboj). Využívaje prostoru
kliniky a rozšířené zadní části jejího
dvora jsem v pozdním odpoledni po domluvě s naší
fyzioterapeutkou, která sama byla aktivní
atletkou, trénoval z kruhu za jednou budovou
vrh koulí. Paní Dana mi kouli vracela,
upozorňujíc mne na chyby, schována v místě dopadu za
druhou budovou. Muselo to
být legrační, protože bylo vidět létat
kouli sem a tam mezi budovami bez
viditelné příčiny. Netrvalo dlouho a objevil
se u nás tehdejší ještě asistent Dr.
Popelka a s poznámkou, že šel zjistit, co se
to na konci klinického dvora děje, se k nám
připojil, demonstruje tak sílu svého
“horního těla”, jak vždy říkával. A pak to muselo
přijít. Okna pracovny pana profesora Hněvkovského vedla přímo na
prostor létající koule. Pan profesor přišel,
zhodnotil situaci a sám bývalý aktivní atlet
po vzoru starého českého studentského filmu
pronesl své typické: “Smetana, takhle se vrhá?
Půjčte mi to” a krásným klasickým
způsobem z kruhu poslal kouli do vzdálenosti,
které jsme se my tři nestačili divit. Zbytek
odpoledne se pak proměnil v mou tréninkovou
přípravu pod nejvyšším dozorem kliniky,
která pak znamenala 5. místo v kouli
v Saint-Etienne v r. 1970.
Novoročenka prof.
Hněvkovského z roku 1970 – Rodinův myslitel
a následující temno
Nesmíme ovšem zapomenout na
další velkou zálibu pana profesora a to na jeho
účast na ohledávání kosterních nálezů
v Mikulčicích a dalších místech Velké
Moravy. Po jeho návratu vždy kromě líčení
různých ortopedických
a úrazových nálezů nám všem vštěpoval na
základě výskytu větší
valgosity a mohutnosti kyčelních kloubů pojem coxa valga anthropologica, dokazující
atletickou zdatnost našich možných
prapředků, chlubě se jako bývalý atlet
podobným rtg nálezem.
Nebylo
by ve vzpomínkách vše, kdybychom se nezmínili
o schůzkách “pátečníků”, skupiny universitních profesorů
a jiných osobností, scházejících se spolu
pravidelně jeden pátek
v měsíci. Úkolem účastníků bylo
seznamovat ostatní s novinkami všeho druhu
a pokud vím, schůzky se konaly se železnou
pravidelností a bez absencí po celou dobu, kam
moje paměť sahá. Mnozí z nás, co měli
neobvyklou možnost vyjet do ciziny jako já
například se sportem, měli za povinnost
přivážet informace o společenských akcích
nebo technických divech, které viděli, a poskytnout panu
profesorovi materiály pro jeho pátečnická
setkání. Naopak on nás seznamoval
před velkou vizitou
s příspěvky ostatních.
Jsem si
vědom, že musím toto vzpomínání již
ukončit a jen tak mimochodem mi přichází na
mysl vzpomínka na studentskou humoresku spisovatelů Žáka
a Rady a na jejich líčení starobylého
gymnasia Zbyňka Šašecího ze Zhoře, ve kterém se úmyslně
nevětralo, aby nevyvanul duch
dávných pedagogů. Při mém návratu do oné
dnes nevyužité budovy 2.
ortopedické kliniky na Karlově náměstí č. 1
v roce 1990 jsem se jako její nový přednosta
ponořil do její
zvláštní atmosféry, poskytující mi
bezpečnost zdravotnické činnosti po
předchozích 17 let. Stále nás v ní,
bývalé pamětníky jejího zrození
a slávy, kdo v ní ještě s panem profesorem
pracovali, tento její duch posiloval, i když
nic není neměnné, jak bychom si mnozí přáli
a nic nelze vrátit zpět. Vzpomínám na
zvláštní mrazení v celém těle, když jako
mladý hoch jsem míjel tuto budovu jakoby
v předtuše, co mi jednou přinese a co bude
pro mne znamenat, včetně setkání
s člověkem, který tak podstatně ovlivnil
můj život. Když jsem
poprvé
usednul na druhou stranu těžkého
přednostenského stolu (který jsme vzali pak
s sebou do Motola), myslel jsem znovu na
ony chvíle, které jsem prožíval na jeho
druhé straně zodpovídaje se ze svých chyb či
sděluje panu profesorovi své zážitky, návrhy nebo pracovní výsledky
nebo utíkaje se ve strachu o jeho radu. Čím jsem
starší, tím více vzpomínám na jeho
moudrost a některá poučení, která považuji
za dodnes platná.
Chameleón klinický
(grafický list - autor prof. Hněvkovský) –
“postrach sloužících lékařů na 2.
ortopedické klinice prof. Hněvkovského”
Prvním
z nich bylo naučení, že lidská noha (pars pro toto) není noha od
stolu, aby se mohla bezstarostně
bezhlavě sešroubovávat a sdrátovávat. To,
že dnes se může na “sešroubované”
noze po operaci takřka ihned odejít, říkával
pan profesor, ještě neznamená, že se musí
zahojit. Znovu jsem si opakoval, dostávaje do
rukou těžké komplikace
po nepovedených
osteosyntézách, že lidské kosti jsou
živý orgán, které musejí
zachováním vitálních podmínek mít možnost
se hojit. Stejně tak zavedl ono rčení,
které pak převzal po něm pan profesor Popelka,
že operujeme pacienta
a nikoliv rentgenový snímek, což pak druhý
doplnil ještě rčením, že rentgen je od toho,
aby nás klamal. Na tuto poučku řada ortopédů
tak ráda zapomíná. Velkou sílu znamenalo jeho
přesvědčení, že člověk má kontrolovat
výsledky své práce a má umět udělat
v případě neúspěchu za vším tlustou čáru
s náležitým poučením. Ale především mi navždy
zůstává v mysli jeho již
zmíněné heslo Unius libri hominem timeo.
Zemřel,
aniž se po radostném vzplanutí v r. 1968
dočkal změn, po nichž tak toužil: osobní
svobody a možnosti
rozvoje odborných a kulturních styků
se západním světem, ke kterému se včetně
identifikace se s křesťanskou kulturou
a řeckou filozofií jako
renesanční člověk vždy neohroženě hlásil.
A závěrem jeden jeho postřeh politický,
podle mne jasnozřivý. Říkával nám
opakovaně, že jediným, kdo má prospěch
z Velké říjnové revoluce nejsou lidé na
východě, ale dělníci a střední i chudší
vrstvy společnosti západních
demokracií, neboť ze strachu před
komunistickou revolucí uvolňují bohatí
kapitalistických zemí část svých
finančních zisků na zlepšení
kulturního a materiálního života těchto
vrstev včetně jejich sociálního zajištění.
Říkával rovněž, že má obavy z toho, kdyby
tento strašák jednou padnul, čemuž věřil
jen do roku 1968, vrátila by se situace, která stvořila dva
nelidské totalitní systémy dvacátého
století. Měl pan profesor pravdu?
(červenec 2001)
Článek
byl napsán v červenci 2001, dva dny před sv.
Annou a nebyl nijak ovlivněn
událostmi ze dne 11. září 2001, pouze
životním krédem pana profesora:
Unius
libri hominem timeo
Bojím se
člověka jedné knihy tedy vzdělaného jednou
knihou, jednou teorií nebo filozofií.
|